Inlägg från: Anonym (Lisabeth) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisabeth)

3 åring som inte sitter stilla vid matbordet

Just treårsåldern är ju "myror i brallan"-ålder och svår för lugn och ro vid matbordet enligt min erfarenhet. Vi lagar bara en maträtt i familjen men har alltid olika skålar med grönsaker för plock som vi vet barnen gillar ifall maten inte duger. jag skulle inte heller oroa mig fasligt för vikten om dottern är pigg och alert annars. Jag skulle tipsa om att stressa av ett tag, ge det ett par veckor där ni bara tydligt säger: "Nu är det mat. Vi vill att alla vi sitter tillsammans och äter i lugn och ro", sen när dottern är på väg att studsa iväg bara påminna om att "Jag vill att du sitter med oss och äter." men inget mer, gå inte efter utan ni andra vid bordet fortsätter äta och prata och så. Sen när alla ni ätit klart (om dottern inte kommit tillbaka) skulle jag säga: "Nu kommer iv duka av bordet. Om du vill äta måste du komma nu annars finns ingen mat kvar". 

Jag skulle också involvera barnet i matlagningen och laga maten tillsammans, och berömma barnet, presentera typ: "Nu kommer den goda maten som X varit med och lagat"

Kanske också ha samtal om maten på positivt sätt: typ: "Vad smakar den? hur känns det när man tuggar det här? Hur luktar det?" osv

Svar på tråden 3 åring som inte sitter stilla vid matbordet