• mammalovis

hur ofta barnvakt?

Mina föräldrar bor 20 mil bort. Pappa jobbar på gården och mamma heltid. Vi har bett och fått barnvakt vid t ex stängningsdagar och när det varit någon särskild fest eller bröllop, annars sköter vi det själva. Det är mamma som kommer i första hand, pappa gör ingen större nytta utan sover och ser på tv mest.

Mamma fick börja vara barnvakt när tösen var 1,5 år och jag skulle sommarjobba och fick pussla ihop vid kvällar och helger då hennes pappa blev psykiskt sjuk igen och var frånvarande hela sommaren. Första tillfället var första dagen på jobbet ... Ja, hon var med på en dags inskolning på förskolan också när det körde ihop sig med äldsta.

Farmor till de 2 yngsta har varit först på plats när vi åkt till förlossningen (bor 2,5 mil bort), sedan har min mamma löst av. I övrigt har hon haft den äldsta av dem någon kväll när sambon spelade innebandy för några år sedan. Numera orkar hon inte med våra barn, men tar sina andra barnbarn ibland. Hon har svårt att lyfta barn sedan hon fick metastaser i axeln. Så i regel frågar jag henne inte ens för hon kunde aldrig förr heller, utan sambon har i nödfall fått åka från jobbet istället eller barnen har fått följa med.

Svar på tråden hur ofta barnvakt?