Inlägg från: Det kommer bli bra |Visa alla inlägg
  • Det kommer bli bra

hur ofta barnvakt?

Eftersom ni har en dålig relation och dålig kommunikation så tror jag inte du kan förvänta dig något. Vad svarar de när du frågar om de kan vara barnvakt vid andra tillfällen? Jag tror du ska vara väldigt tydlig i kommunikatione: "Jag önskar ni kunde vara barnvakt då och då" Svara de nej, ge förslag på något annat datum. Sen kanske de inte vill vara barnvakt om de inte känner ditt barn så bra än, utan vill skapa en relation först, vilket ju är vettigt. Har du ingen i ditt nätverk som kan vara barnvakt? Köpa barnvaktstjänst? Din syster? Det finns andra alternativ än de egna föräldrarna.

• Det kommer bli bra
    Carin86 skrev 2017-06-03 11:30:00 följande:

Jag har inte frågat. För jag måste inte ha barnvakt. När måste man det liksom. Innan x föddes så köpte jag biljetter till en musikal. Det var ett år innan. Jag viste inte alls att de skulle va så ointresserad av att ha en relation med sitt barnbarn då såklart så jag frågade om de kunde vara barnvakt. Ett år innan! De säger gladeligen ja. Månaderna går och de säger ingenting om detta. Några veckor innan ordnar vi med annan barnvakt. Dagen innan frågar min mamma om vi fortfarande behöver barnvakt blir skitsur när vi säger att farmor och farfar kommer (de bor 50mil bort) och att det inte längre behövs. Efter det har vi inte bokat nå bio eller överhuvudtaget umgåtts ensamma jag och min man. Vi måste inte göra det. Det kommer antagligen leda till att vi skiljer oss i längden men det är inget måste. Förstår du vad jag menar?

Men du, när jag läser detta utifrån så framstår det som du tänker att de dels ska läsa dina tankar, dels ska vara de som tar kontakt. Men det är ju ni som behöver barnvakten så är det ju ni som ska fråga och bekräfta. Jag gör alltid så när jag ska ha barnvakt och alla jag känner också när jag är barnvakt. När jag ska ha barnvakt till min dotter frågar jag tex två veckor innan av en kompis som säger ja, jag hör sedan återigen av mig några dagar innan för att fastställa alla detaljer och bekräfta att allt är i sin ordning. Samma sak när jag är barnvakt åt tex min brors barn. vi har bestämt ett datum, men de hör också av sig lite innan för att dubbelkolla. Det är upp till den som vill ha barnvakten att dubbelkolla. 

Sen är det ju toppen att ni har farföräldrarna som kan vara barnvakt. Om du och din man skiljer er i längden som du menar at ni kommer göra, så är det ju ert fel att ni inte ordnat så ni kan få egen tid och inte dina föräldrars som du inte ens frågar om de kan vara barnvakt.  Dina föräldrar kan inte läsa tankar... 

Om jag var du skulle jag tänka över hur jag själv kunde kommunicera tydligare och framföra mina önskningar och behov, och hur jag kunde göra så att en relation byggdes mellan barnet och dennes morföräldrar. Du kan inte ändra dina föräldrar men du kan ändra hur du själv  kommunicerar. Var tydlig med att du önskar att de skapar en relation med ditt barn och sedan ser du till att göra det möjligt genom att bjuda hem tiller eller åka dit. Jag har tex ganska dålig relation med min pappa, men mitt barn har en fin relation eftersom JAG arbetat fram den. Min pappa tycker mycket om sitt barnbarn men är jättedålig på att ordna så de träffas, därför gör jag det för jag vill att mitt barn ska ha en bra relation till sin morfar. Och om du behöver tid med din man för att er relation kraschar annars så har ni väl visst ett behov av barnvakt. Det är upp till föräldrarna att ordna med sådan, inte andra som ska komma och fixa detta åt en.
  • Det kommer bli bra
    Carin86 skrev 2017-06-03 19:27:32 följande:

Ja jag antar att frågan var konstig ställd eftersom tråden börja handla om hur vi kommunicerar med varandra när det jg ville veta va hur ofta andra som har sina föräldrar en bit ifrån får barnvakt. Jag tänkte ta mod till mig och fråga dem igen om de kan vara barnvakt

Min dotter är tre år och mamma har varit barnvakt några enstaka gånger när jag bett henne och om det då har passat henne också så klart. Hon har sovit hos mamma en gång. Mamma skulle säkert ställa upp oftare, men jag vet också att hon blir ganska utmattad efter att ha vart barnvakt för min tjej är rätt vild. Hon är oftare barnvakt åt brorsans barn eftersom han frågar efter barnvakt oftare än jag gör.
  • Det kommer bli bra
    Det kommer bli bra skrev 2017-06-03 21:36:03 följande:
    Min dotter är tre år och mamma har varit barnvakt några enstaka gånger när jag bett henne och om det då har passat henne också så klart. Hon har sovit hos mamma en gång. Mamma skulle säkert ställa upp oftare, men jag vet också att hon blir ganska utmattad efter att ha vart barnvakt för min tjej är rätt vild. Hon är oftare barnvakt åt brorsans barn eftersom han frågar efter barnvakt oftare än jag gör.
    Vill också tillägga att jag och dottern väldigt ofta träffar mamma tillsammans, men att mamma sällan är barnvakt. Min pappa träffar jag också gemensamt med dottern. Han har inte varit barnvakt alls. (mina föräldrar är skilda). 
Svar på tråden hur ofta barnvakt?