• Emmapemma92

Dags för ännu en namnrenässans - pojknamnen

För ungefär två år sedan gjorde DenNam­nbitne en tråd om namn som är mindre populära idag men som brukade vara väldigt populära förr. Detta är uppföljaren till den tråden - med 21 helt nya intressanta namn att välja mellan.

Siffran inom parentes är hur många som fick namnet förra året, om det inte finns någon siffra efter namnet betyder det att mindre än två fick det, alltså bara en eller ingen alls.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dags för ännu en namnrenässans - pojknamnen
  • pinoisme

Å, jag absolut älskar Ernst och Eugen! :)

• Emmapemma92
    pinoisme skrev 2017-06-03 16:09:23 följande:

Å, jag absolut älskar Ernst och Eugen! :)

Det gör jag med!
  • pinoisme
    Emmapemma92 skrev 2017-06-03 16:18:43 följande:

Det gör jag med!

:) Men mannen håller inte med, så vi fick en Edgar istället. Nästan lika bra. ;)
  • Emmapemma92
    pinoisme skrev 2017-06-03 16:56:26 följande:

:) Men mannen håller inte med, så vi fick en Edgar istället. Nästan lika bra. ;)

Jaa Edgar är ett toppennamn
  • Anonym (Lea)
    Emmapemma92 skrev 2017-06-03 10:57:10 följande:

Finns det en mördare som heter Fritz? Det har jag missat

Vad betyder "men fridens liljor på dig"?

Har aldrig hört Jöns som en förolämpning, är det någon gammaldags förolämpning eller? Är 92:a så jag känner inte till det

Vad betyder "leastadian"? Aldrig hört det ordet förr

Vad betyder "Sertralin"? Har aldrig hört det heller

Alltså har jag bott under en sten de senaste åren eller nåt? haha

Du har nog inte bott under en sten men du är väldigt ung.
  • Anonym (Pff)
    Anonym (Lea) skrev 2017-06-03 20:15:47 följande:

Du har nog inte bott under en sten men du är väldigt ung.

Att vara 24-25 är väl inte att vara väldigt ung?
  • Anonym (Pff)

Har aldrig hört Jöns som en förolämpning, är det någon gammaldags förolämpning eller? Är 92:a så jag känner inte till det

"Dummerjöns" tex.

Sertralin är medicin.
  • Anonym (Lea)
    Anonym (Pff) skrev 2017-06-03 20:32:09 följande:

Att vara 24-25 är väl inte att vara väldigt ung?

Allt är relativt.
  • nnnnnnnn
    Han hette Fritzl i efternamn. Kort fakta:
    Josef Fritzl höll sin dotter Elisabeth fången i källaren i 24 år. Där gjorde han henne med barn, sju gånger. Tre barn blev kvar i källaren, ett dog strax efter födseln 1997.
    Nu kan läkare bevisa att det nyfödda barnet Michael skulle ha levt i dag om det fick vård, skriver det österrikiska magasinet News.
    Men Josef Fritzl, 74, lät inget äventyra sin plan för att ha kvar makten över sin familj i Amstetten.

frågar om uttrycket fridens liljor, som hon har mött som avslutningsfras i mejl. Vad är det för ett uttryck egentligen, undrar hon.

Innebörden är att man önskar någon välgång och lycka; "frid vare med dig" är ett uttryck i samma anda. Att tillönska någon fred och frihet är vanligt förekommande på många olika håll i världen.

Blommor och växter används ofta metaforiskt och liljan brukar förknippas med oskuld, renhet och fred. Den återfinns på många ställen i Bibeln.

Just fridens liljor verkar ha använts för första gången i Erik Johan Stagnelius diktsamling "Liljor i Saron" från 1821.

Som tidigare skrivits tex Dummerjöns

Læstadianismen är en luthersk inomkyrklig väckelserörelse. Rörelsen är uppkallad efter Lars Levi Læstadius (1800–1861), som var präst i bland annat Pajala församling och Karesuando församling och vilkens botpredikningar gav upphov till en väckelse som spred sig snabbt över Nordkalotten. Inte minst bland samerna kom den att förändra mångas livsföring och minska alkoholmissbruket.

Det verksamma innehållsämnet i Sertralin Actavis är sertralin. Sertralin tillhör en grupp läkemedel som kallas selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI); dessa läkemedel används för att behandla depression och/eller ångestsjukdomar.

• fluu
    Emmapemma92 skrev 2017-06-03 09:16:55 följande:

Lite otippat att du tyckte om Laurentius, det är nog ett av de namnen som nog känns minst användbart i dagens namnklimat, själv har jag en aningen svårt för det. Det ska tydligen vara ganska vanligt i Nederländerna dock

Hurra för Fritz!

Det är det väl också egentligen, i varje fall skulle det få smeknamn. Jag har gillat det sen jag var liten, jag har läst det i så många historiska källor.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Lite otippat att du tyckte om Laurentius, det är nog ett av de namnen som nog känns minst användbart i dagens namnklimat, själv har jag en aningen svårt för det. Det ska tydligen vara ganska vanligt i Nederländerna dock

Hurra för Fritz!

Det är det väl också egentligen, i varje fall skulle det få smeknamn. Jag har gillat det sen jag var liten, jag har läst det i så många historiska källor.
  • fluu

Hurra för Fritz!

• Anonym (BabraBush)

Borat e fint namn, it's nice! Förut, jag tryckta fel schön.

Svar på tråden Dags för ännu en namnrenässans - pojknamnen