Emmapemma92 skrev 2017-06-03 10:57:10 följande:
Finns det en mördare som heter Fritz? Det har jag missat
Han hette Fritzl i efternamn. Kort fakta:
Josef Fritzl höll sin dotter Elisabeth fången i källaren i 24 år. Där gjorde han henne med barn, sju gånger. Tre barn blev kvar i källaren, ett dog strax efter födseln 1997.
Nu kan läkare bevisa att det nyfödda barnet Michael skulle ha levt i dag om det fick vård, skriver det österrikiska magasinet News.
Men Josef Fritzl, 74, lät inget äventyra sin plan för att ha kvar makten över sin familj i Amstetten.
Vad betyder "men fridens liljor på dig"?
frågar om uttrycket fridens liljor, som hon har mött som avslutningsfras i mejl. Vad är det för ett uttryck egentligen, undrar hon.Innebörden är att man önskar någon välgång och lycka; "frid vare med dig" är ett uttryck i samma anda. Att tillönska någon fred och frihet är vanligt förekommande på många olika håll i världen.
Blommor och växter används ofta metaforiskt och liljan brukar förknippas med oskuld, renhet och fred. Den återfinns på många ställen i Bibeln.
Just fridens liljor verkar ha använts för första gången i Erik Johan Stagnelius diktsamling "Liljor i Saron" från 1821.
Har aldrig hört Jöns som en förolämpning, är det någon gammaldags förolämpning eller? Är 92:a så jag känner inte till det
Som tidigare skrivits tex Dummerjöns
Vad betyder "leastadian"? Aldrig hört det ordet förr
Læstadianismen är en luthersk inomkyrklig väckelserörelse. Rörelsen är uppkallad efter Lars Levi Læstadius (1800–1861), som var präst i bland annat Pajala församling och Karesuando församling och vilkens botpredikningar gav upphov till en väckelse som spred sig snabbt över Nordkalotten. Inte minst bland samerna kom den att förändra mångas livsföring och minska alkoholmissbruket.
Vad betyder "Sertralin"? Har aldrig hört det heller
Det verksamma innehållsämnet i Sertralin Actavis är sertralin. Sertralin tillhör en grupp läkemedel som kallas selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI); dessa läkemedel används för att behandla depression och/eller ångestsjukdomar.
Alltså har jag bott under en sten de senaste åren eller nåt? haha