Inlägg från: Emmapemma92 |Visa alla inlägg
  • Emmapemma92

Dags för ännu en namnrenässans - pojknamnen

För ungefär två år sedan gjorde DenNam­nbitne en tråd om namn som är mindre populära idag men som brukade vara väldigt populära förr. Detta är uppföljaren till den tråden - med 21 helt nya intressanta namn att välja mellan.

Siffran inom parentes är hur många som fick namnet förra året, om det inte finns någon siffra efter namnet betyder det att mindre än två fick det, alltså bara en eller ingen alls.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dags för ännu en namnrenässans - pojknamnen
  • Emmapemma92
    Anonym (Jess) skrev 2017-06-03 02:51:51 följande:

SNÄLLA, döp inte era barn till det här i första namn!!

Hundratusentals föräldrar gav dessa namn till sina barn förr i tiden så det är oundvikligt att åtminstone några ger dem till sina barn idag - en del gör ju redan det. Du tyckte ju själv om Alexius
  • Emmapemma92
    DenNamnbitne skrev 2017-06-02 23:18:25 följande:

Favoriten här är nog Verner, ett lite bortglömt namn som vi borde värna. Så klassiskt och så speciellt!

Ja det är ett vackert namn, gillar det också väldigt mycket
  • Emmapemma92
    DenNamnbitne skrev 2017-06-03 09:03:56 följande:

Är detta ditt första möte med svensk namntradition???

Haha man skulle ju kunna tro det
  • Emmapemma92
    fluu skrev 2017-06-03 06:55:25 följande:

Flera riktiga favoriter här: Ernst, Evald, Gottfrid, Gotthard, Leander,Sigurd, Severin, Laurentius.

fluu skrev 2017-06-03 06:56:24 följande:

Och Fritz och Gerhard med såklart.

Lite otippat att du tyckte om Laurentius, det är nog ett av de namnen som nog känns minst användbart i dagens namnklimat, själv har jag en aningen svårt för det. Det ska tydligen vara ganska vanligt i Nederländerna dock

Hurra för Fritz!
  • Emmapemma92
    Anonym (Åh) skrev 2017-06-02 23:30:52 följande:

Eugen och Gerhard är två av mina favoritnamn. Min son fick ett av dem men (tyvärr) inte som tilltalsnamn. Han hade varit en perfekt liten Gerhard.

Underbara namn
  • Emmapemma92
    rabbes skrev 2017-06-02 23:41:02 följande:

Vilka härliga namn alla dessa är! Min röst gick dock till Gerhard, så stark och stiligt, ett riktigt riddarnamn!

Annars är Ernst, Evald, Fritiof, Fritz, Reinhold, Sigurd och Verner också riktigt, riktigt fina.

Vi har väldigt lika smak du och jag - även på flicknamnsfronten!
  • Emmapemma92
    Anonym (Sigyn) skrev 2017-06-03 00:12:00 följande:

Bäst:

3. Ernst (5)

4. Eugen (3)

7. Fritz (3)

8. Gotthard

9. Gerhard

10. Gottfrid (8)

21. Verner (10)

Bra topplista där, gillar alla dem namnen väldigt mycket, speciellt Ernst, Fritz, Gerhard och Verner!
  • Emmapemma92
    MadHatter skrev 2017-06-03 02:26:43 följande:

Flera fina namn. Eugen, Evald, Isidor och Leander gillar jag, med Verner som en bubblare (kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om Verner)

Alla dem känns väldigt passande i dagens namnklimat, konstigt att de inte är populärare - speciellt Leander och Verner tänker jag.
  • Emmapemma92
    gisela85 skrev 2017-06-03 00:47:59 följande:

Jag tycker Ewald är allra finast (stavat med W - jag är halvschweizisk så jag skulle vilja stava det som man gör på tyska) men jag har redan en son som heter Egon så ännu en pojke med ett namn som börjar på E är något jag helst vill undvika. Annars gillar jag Frithjof (det hette min gammelfarfar och det vår så han stavade det), Fritz, Isidor, Leander, Sigurd och Werner (igen stavat med W).

Toppem val av namn Gisela

Förresten vilka underbara namn dina barn har, Helga är ett av mina favoritnamn <3
  • Emmapemma92
    Anonym (Jess) skrev 2017-06-03 02:51:51 följande:

Jaag tycker:

7. Fritz (3) - DET har med en nutida mördareatt göra.

10. Gottfrid (8)?? men fridens liljor på dig

13. Jöns - är en förolämpning!!

15. Leander (5) leastadian?

19. Severin (2) Sertralin?

Finns det en mördare som heter Fritz? Det har jag missat

Vad betyder "men fridens liljor på dig"?

Har aldrig hört Jöns som en förolämpning, är det någon gammaldags förolämpning eller? Är 92:a så jag känner inte till det

Vad betyder "leastadian"? Aldrig hört det ordet förr

Vad betyder "Sertralin"? Har aldrig hört det heller

Alltså har jag bott under en sten de senaste åren eller nåt? haha
  • Emmapemma92
    pinoisme skrev 2017-06-03 16:09:23 följande:

Å, jag absolut älskar Ernst och Eugen! :)

Det gör jag med!
  • Emmapemma92
    pinoisme skrev 2017-06-03 16:56:26 följande:

:) Men mannen håller inte med, så vi fick en Edgar istället. Nästan lika bra. ;)

Jaa Edgar är ett toppennamn
Svar på tråden Dags för ännu en namnrenässans - pojknamnen