Inlägg från: Anonym (Ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk)

Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!

Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-11 21:26:13 följande:

Åh jo då, när man har anledning att anmäla för förtal och kränkning. Som kan ge kännbara straff. Så det är fixat! Du kan bara vänta in att polisen knackar på dörren!

Jag kan lova dig att polisen här har lite viktigare saker för sig än att rycka ut på falska anmälningar.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-11 21:58:55 följande:

Herr jurist? Nädu, jag vet vad jag pysslar med. Ännu mer än ner SSK hotar (ja lägg till hot i anmälan också) att hon anmält mig och min arbetsgivare. Klart som fan jag har underbyggt för det här och processen är påbörjad. 

Du har ju begått ett brott och därför är berörda enheter informerade att det finns ett antal arbetsgivare som har gett sina medarbetare behörighet att läsa journaler det lagligt inte har lov att läsa. Bla inom ambulans. Stor skillnad på det och på att göra falska förtalsanmälningar.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-11 22:00:07 följande:

Knappast. Du har retat upp ett helt landsting! Så jag lovar dig på heder och samvete att processen är igång! 

Visst.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (dr) skrev 2017-06-11 22:47:46 följande:

Skapligt OT, men bara för att reda ordning allt.

Såhär går det INTE till: Nisse tycker att Pelle har skrivit nåt brottsligt, Nisse kontaktar FL som ger honom Pelles personuppgifter, därefter anmäler Nisse Pelle till polisen som går hem till honom och tar honom i örat.

Hur det går till är såhär: Nisse tycker att Pelle har skrivit något brottsligt. Nisse anmäler detta till polisen, alternativt kontaktar FL som instämmer och gör en anmälan. Om anmälan bedöms ha någon substans kan förundersökning startas och polis och ev. senare åklagarväsende har då rätt att begära Pelles personuppgifter. Blir det en rättsprocess kommer såklart Nisse som en följd av det att få veta vem Pelle är, om inte väldigt särskilda omständigheter råder, tar man inte ärendet vidare förblir Pelle anonym för Nisse (om han inte självvalt träder fram såklart).

M a o, Nisse har ingen rätt att begära några personuppgifter från FL, däremot kan polis och åklagarväsende ha det.

Förtal innebär att ställa någon i dålig dager och framställa denne som klandervärd i sitt agerande t ex till tredje part, den ev. åtalspunkten faller direkt på anonymiteten som råder här. Den som skulle ha framställts som klandervärd är anonym och kan därför inte förtalas.

När det gäller hot om anmälan mot Ambulanspersonen och dess arbetsgivaren att jämställa med hotet om polisanmälan från densamme mot ssk så vad man förväntar sig att uppnå med det är höljt i dunkel.

ssk, du kan vara lugn

Åter till topic kanske?.

Ja, jag är inte ett dugg orolig.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska (fd TS)) skrev 2017-06-12 11:39:36 följande:

Som TS blev jag ombedd av polisen att ta bort mitt konto. Så jag gjorde det och skapade ett nytt. 

Polisen tog det mkt seriöst, iom att stora aktörer är inblandade och det kan bli ramaskri i hela Sverige iom anmälan. Att det då har tagit fart på en oseriös sida på nätet, Familjeliv, där en random person, sitter anonymt och hotar och sprider förtal, när random person inte har en aning om hur saker ligger till, varför man får som man får osv. Random person vet inte ens vilket landsting det handlar om. Det är random person inte intresserad av. Hade personen varit det, hade saken lätt kunnat redas ut för personen ifråga. Nu väljer random person att gå helt fel väg. Istället för att ta reda på hur detta har utretts och förberetts, och självklart är mydigheter inblandade, så saker är ju lugn. Men att göra en amälan kommer att göra att folk kommer lägga ner tid i onödan och utvecklingen riskerar att avstanna. 

Någon random person är så in i bänken dum, att den inte ser vidden av sitt handlade. Lagen säger så...i randoms persons tolkning! Se helheten för fan! Se patientsäkerheten! Se utveckling, se hur vi kan förbättra. Patienter har rätt att låsa sina journaler, på egen risk. Om de inte vill att någon ska se vad de varit med om tidigare. Ni får det att låta som att det missburkas till höger och vänster, fördelarna är så mkt större än nackdelarna. Visst kan folk missbruka, men det kan de göra idag med. Sätt dit de som missbrukar och jobba för att utveckla system för detta. Men låt inte utveckling stanna av. Varje individ har rättigheter och vi ska visa hänsyn, men vi måste också utvecklas och lära oss. Som ssk inom många andra områden följer man patienten några dagar. Vi i akutsjukvården jobbar stenhårt, räddar livet där och då, men hur gick det sen? Gjorde vi rätt, är det något jag kan ta med mig i min bedömning till nästa patient för att göra jobbet bättre. 

Självklart skall såna galningar, som inte kan se helhten stoppas. Och dom skall stoppas hårt. Därför har jag gjort en polisanmälan! Sånt här ska inte få förekomma! NÅNSTANS!

Visst visst. Polisen bryr sig inte om ifall du har konto på familjeliv, de ber dig inte att ta det bort och de slösar varken resurser eller tid på din falska anmälan.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska (fd TS)) skrev 2017-06-12 23:06:35 följande:

Med tanke på hur nära samarbete man har med polisen, och hur väl man lär känna sina poliskollegor, kan jag lova att man blir väl omhändertagen när det kommer till saker som ändå har med jobbet att göra!

Jag kan tänka mig att polisen blir glada när du kommer och erkänner att du dagligen begår brott mot datasälerhetslagen och personuppgiftslagen.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska (fd TS)) skrev 2017-06-12 23:53:46 följande:

Kan du berätta var jag hittar datasäkerhetslagen, den är ny för mig.....sen får du även berätta var i PUL det står mer specifikt om journaler. Vi får se om du lyckas denna gång dårå

Så du vet inte vad plu eller datalagen/datasälerhetslagen inmebör? Dataintrång, inget du hört talas om?

Är du ens sjuksköterska?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska (fd TS)) skrev 2017-06-13 00:06:06 följande:

Dom var rädda om mig. Tanken från deras sida var nog inte att jag skulle skapa något nytt, men jag kunde inte låta bli

Rädda om dig? På vilket sätt? Ytterst sällan de är rädda om de som begått brott. Finns ingen hotbild mot dig så polisen bryr sig inte huvida du har konto på fl eller inte.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska (fd TS)) skrev 2017-06-13 00:55:54 följande:

Jo, kanske det, vem vet? Eller inte! Kanske någon blev totalt tvärförbannad till sist och tänkte att nu får det vara nog. Anmäler någon mig och min ag, då anmäler jag tillbaka! 

På ren jävulskap? Den anmälan kommer du inte långt med.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska (fd TS)) skrev 2017-06-13 01:08:14 följande:

Beror väl på hur man ser på saken! Hon gör en anmälan som sätter en hel organisation i gungning. Hon sprider löngner här på FL, hon hotar och hon lever allmänt rövare. Hon har inte på fötterna, hon ställer till trassel. Har gjort i många år. Det får vara nog nu. Iom att inte FLs moderatorer kan ta tag i det själva, så får jag väl göra det då! IRL. Det var lixom dags och hennes anmälan fick mig att ta tag i saken......typ.

Det är stor skillnad på att anmäla ett brott, en kriminal handling mot att anmäla för att "ge igen".
Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!