Inlägg från: Anonym (------) |Visa alla inlägg
  • Anonym (------)

Så sjukt...

Anonym (L) skrev 2017-05-31 11:19:33 följande:
    Fastighetsbetäckningen är skriven på kontraktet och då utnyttjar jag hela gården. Har pratat med advokat. Jag har påtalat problemet ett antal gånger men inget händer, de struntar i det.
    Nja, det är en sanning med modifikation. Fastighetsbeteckningen står för att precisera fastigheten. Men kika på kontraktet hur det är skrivet. Har man undantagit förrådet kanske? Och man FÅR inte slänga ut någons grejor på det sättet som du gjorde, det kallas för egenmäktigt förfarande och är de facto ett brott.
  • Anonym (------)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 11:40:12 följande:
    Så det är alltså helt ok att för hyresvärden att förvara sina verktyg och massa skit i mitt förråd som JAG betalar hyra för att få ha?
    Nej, det är inte ok. Men man FÅR inte slänga ut saker på det viset du gjort. Två fel gör inte ett rätt.
    Och han får verkligen inte gå in i ett hus som han hyrt ut utan hyresgästens medgivande. Det är INTE ok. Finns också där en brottsrubricering. Byt lås. Men när du flyttar får du återställa till det gamla.
  • Anonym (------)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 11:43:21 följande:
    Avloppsrör som legat i jorden i 20 år ska väl slängas. Man gräver väl inte ner dem igen, då kunde man ju lika gärna ha struntat i att byta ut dem? Då är de ju brukbara för mitt avlopp också! Nä köper inte det där.
    Jo, men det är inte upp till dig att avgöra. Tyvärr är det så att förnuft inte lagen.
  • Anonym (------)

TS. Du kan gå den lagliga vägen och anmäla din hyresvärd för misshandel. Se till dock att dokumentera skadorna med bilder. Det kan de göra på polisstationen, och även du själv med mobilen. Sen ligger du lågt. Trissa inte upp situationen och gör dig själv bostadslös. Han kan säga upp dig - DET är inte olagligt. Men han måste ge dig de sedvanliga tre månaderna. Flyttar du inte då så kan han ta kronofogden till hjälp för avhysning. Så ligg lågt istället och försök hålla ditt temperament i schack.

• Anonym (------)

Det känns lite grand som om du gjort en höna av en fjäder TS. Och du drog dig inte för att konfrontera mannen efter hans sms. Jag hade känt djupt obehag att ha dig som min hyresgäst.

• Anonym (------)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 12:01:53 följande:
    Hyresvärden som misshandlat mig då han ligger väl mer pyrt till då han dessutom nyss fått jobb på kriminalvården. Skulle jag anmäla honom så skulle han direkt bli av med jobbet.
    Nej det skulle han inte. Han måste bli dömd först. Och det beror på hur man anser att DU har uppträtt. Så det är inte självklart att han blir av med jobbet.
  • Anonym (------)

Då är den stora frågan. Vill du ha rätt eller vill du ha nånstans att bo? Du verkar väldigt aggressiv och jag har lätt att inbilla mig att du var ganska otrevlig när du sökte upp mannen.

• Anonym (------)
    Anonym (A) skrev 2017-05-31 12:47:10 följande:
    Fast varför åkte du ens hem till honom när du visste att han var upprörd över att du på eget bevåg slängde ut sakerna från förrådet?

Du hade väl kunnat bett att få prata med honom under kontorstid?
    Jag misstänker att TS har lite dålig impulskontroll. Ibland är det bra att sätta sig ner och lägga upp en strategi innan man handlar.
  • Anonym (------)

Nu begriper jag att det redan ligger en del i relationen hyresvärd och hyresgäst. Ni känner varandra sedan gammalt. Det har ju inte direkt framkommit innan. Era familjerelationer lär ju inte bli så bra om ni skäller ut varandra. Att hyresvärden struntar i regelmässiga grejer beror ju nog mycket på att du är hans svägerska. Kanske ni inte gillar varandra så himla bra sen innan heller?

Ja ja.... blir nog bra detta.

• Anonym (------)

Din försäkring gäller inte ifall brand uppkommer pga elfel. Du vet det va? Hade jag varit du så hade jag flyttat. Finns en hel del bostäder i andra hand. Du bor med livet som insats om det där med elen stämmer. Oskyddad el där gnagare f Inns?

• Anonym (------)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 14:39:17 följande:
    Mitt stora problem som jag skrivit om tidigare är att det är bostadsbrist, just nu kan jag få vänta upp till ett år innan jag hittar annat boende. uppsägning på 3 månader och vart ska jag bo resterande 9 månader? Två vänner till mig har fått bott runt hos vänner i över ett år innan de lyckades få lägenhet. Jag måste leta annat boende först och sen säga upp huset men jag har samtidigt inte råd med dubbla hyror, och hitta en lgh som passar in med tre månaders uppsägning är inte lätt.
    Jag hade själv tagit ett lån till dubbla hyror och gjort vad som helst för att komma ur både hyresvärdsituationen och det livsfarliga boendet. Det kan vara värt ett lån på 40 000 kr eller vad det hade gått på.
  • Anonym (------)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 15:14:48 följande:
    Eftersom jag bara hyr så gäller min hemförsäkring. Men hyresvärdarnas villaförsäkring gäller inte om huset brinner ner om de hittar brandorsaken vill säga . Men försäkringsbolagen brukar vara väldigt noga med efterundersökning för de vill ju såklart helst inte betala. Lån kan jag inte ta har precis blivit arbetslös.
    Ok. Men ditt liv då? Är inte det viktigt?
Svar på tråden Så sjukt...