Inlägg från: Anonym (Ullaro) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ullaro)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Vad är syftet med trådstarten?

Folk med åsikter som de själva anser vara lite udda vill så gärna prata om dem på forum som detta. Varför det?
    Du får väl den respekt du förtjänar. Som alla andra. Att skriva på ett forum som heter Familjeliv och inte gilla barn. Vad hade du räknat med?

• Anonym (Ullaro)

TS, du låter intolerant. Det går inte att gilla allt och alla. Men att inte ha överseende och haka upp sig på sånt som små barn gör är löjligt.

• Anonym (Ullaro)

Det finns en  sak som barnlösa aldrig kommer förstå. Hur empatiska de än anser sig vara. Det är att till 100% sätta en annan person före sig själv. Den lärdomen och upplevelsen får man inte utan barn.
    Det går sjävklart att överleva ändå Och man behöver inte gilla barn. Man  behöver inte gilla gamlingar heller. Eller invandrare. Eller white trash. Eller handikappade. Hur tycker ni det låter?

Igen, vad är syftet med tråden? Det luktar pubertal uppmärksamhetsjagande typ "se vilken udda åsikt jag har är det inte häftigt?". Nä... det är inte häftigt. Eller kul. Bara barnsligt och töntigt. Om du inte gillar barn, varför måste du skrika ut det? 

• Anonym (Ullaro)
    NomenNescio skrev 2017-06-07 09:46:36 följande:
    Av den anledning som såååå mååånga i denna tråd redan har sagt:
    De är trötta på att få sitt livsval ifrågasatta konstant, och att hela tiden få höra om allt de går miste om och aldrig kommer att uppleva och aldrig kommer att förstå.
    De får nog.
    De säger ifrån.
    De uttalar sig en gång för alla att de inte vill.

Empati och förståelse i all ära, men inte verkar många av de som har barn kunna sätta sig in i det faktum att många barnfria älskar sina liv och saknar ingenting, och att de bara vill få vara ifred med att njuta av just detta liv utan pekpinnar, nedlåtande kommentarer eller rent missionerande.
    Inte heller verkar många med barn förstå att livet kan se olika ut för olika personer, och att olika personer värderar olika saker.
    Inte heller verkar de kunniga nog att veta att det finns många som ångrar sina barn, och såg sitt liv som bättre innan de skaffade barn, och att det därför bara är bra att det blir synligt att många barnfria älskar sina liv, så att pressen att skaffa barn för de som är osäkra kan bli lite mindre.

Kan du förstå det så kan du också förstå tråden.
    Jodå,  jag förstår inläggen i tråden. Men jag förstår fortfarande inteTS syfte. Personligen har jag inga som helst problem  med barnlösa och deras val. Skulle aldrig falla mig in att ifrågasätta dem.
    Men det är skillnad på frivillig barnlöshet och att INTE TYCKA OM BARN. Det är det jag tycker är barnsligt att skrika  ut. Ogillar alla frivililigt barnlösa  barn? Det tror inte jag. Så enkelt är det aldrig.. 
  • Anonym (Ullaro)

Jag känner runt 10 kvinnor som lever i relationer och som är barnlösa. Och nu börjar bli på gränsen till för gamla. Jag skulle aldrig komma på tanken på att fråga dem varför de inte har några barn. Vad umgås ni med för människor? Finns det inte annat att prata om? Och ni  frivilligt barnlösa som anser ni blir ifrågasatta, en enkel fråga kanske inte är ett elakt ifrågasättande av hela ier livsstil. Man behöver inte gå igång på alla cylindrar. Ni kan inte ändra på alla (verkar vara majoriteten av människor?) som ifrågasätter er. Däremot kan ni påverka hur ni förhåller er till dessa människor och hur ni väljer att diskussionen ska fortsätta.

• Anonym (Ullaro)
    sextiotalist skrev 2017-06-07 13:24:13 följande:
    Det lustiga är att det har sällan varit inom ens närmaste krets, utan mer bekanta i periferin som anser sig rätt att fråga, eller random person på någon bjudning.
    Ja du, vissa kan verkligen inte bete sig. En frivillig barnlös är lika intressant/ointressant som vilken person som helst. Deras egenskaper är liksom inte homogena.
    En som uttryckligen ger till känna att denna tycker illa om barn däremot skulle jag tycka var konstig, och det står jag för. Att starta en diskussion om saken däremot... nä.... inställningen känns allmänt fientlig. .
Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?