Inlägg från: Påven Johanna II |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna II

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Jag är väldigt skeptisk till människor som känner avsky för barn (och för djur). 

• Påven Johanna II
    NomenNescio skrev 2017-06-02 13:21:17 följande:
    Om de pressar med frågor, istället för att snabbt acceptera att jag säger att jag inte har barn, eller några sådana planer, så får de klara av att få ett ärligt svar.

Och rent ut sagt, det skulle inte skada att fler personer tänkte på överbefolkning när man tar det som självklart att skaffa biologiskt utan att ens tänka igenom andra alternativ först.

Att prata om att sluta äta kött eller inte köra bil för klimatets skull är väl bra, men det är fortfarande att sila mygg och svälja kameler i jämförelse med att producera fler människor.
    Vilka sparar du världen för då? Andras ungar? 
  • Påven Johanna II
    Anonym (r) skrev 2017-06-03 23:13:12 följande:
    Det var inte mig du riktade frågan till, men jag måste bara få undra vad du menar? För min del, som resonerar likadant, är det två saker som spelar roll - för det första att jag inte vill skaffa barn som får leva i den värld som jag tyvärr tror kommer att komma i och med klimathotet (och jag hoppas av hela mitt hjärta att jag har fel). För det andra är det framtida människor. De är förstås, per definition "andras ungar", men vad har det att göra med något?
    Det enskilt farligaste och största hotet mot mänskligheten är planeten själv. Den kan göra slut på oss precis när som helst och det kan den göra på en uppsjö olika sätt vid sidan av asteroider och annat som också mycket väl kan slå ut hela vår existens i ett enda slag. 

Så kallad överpopulation ser vi med vissa mellanrum och vi ser också hur sådant reglerar sig självt. Människor behöver inte längre skaffa många barn eftersom dem de skaffar oftare klarar sig upp till vuxen ålder. 

Trängsel som också ofta anges som ett stort hot och problem är i själva verket inte det. Länder som exempelvis Japan och Nederländerna har tvärtom betydligt mindre våld bland sina populationer än vad andra mer glest befolkade länder har. 

Det är väl bra att leva sitt liv på ett hyggligt sätt gällande det mesta i tillvaron men att sitta och tycka illa om barn och om de människor som skaffar dem och samtidigt ge sig själv hjältestaus för att man inte reproducerar sig är tämligen fånigt och, i mitt tycke, dessutom pinsamt.
Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?