Inlägg från: Anonym (Bara?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bara?)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Anonym (Barnfri) skrev 2017-05-31 16:57:17 följande:

Jag, och de jag känner som tycker likadant, ser det egentligen som ganska självklart.

Det finns egenskaper hos människor som vi finner motbjudande och svåra att fördra, och dessa är samma för både barn och vuxna. Och dessa egenskaper är väldigt utmärkande hos barn.

Och egentligen är det ju inte så konstigt? Vi spenderar ju en hel del tid med att uppfostra barn till att lära sig bete sig på ett acceptabelt sätt som vuxna, och det gör vi ju eftersom barnsliga egenskaper inte är särskilt sympatiska.

Dels har vi det fysiska. Att snora, dregla, bajsa, kladda med mat, kräkas och kissa på ett allt annat än diskret sätt finner jag motbjudande, oavsett om det är ett barn eller vuxen. Det blir inte automatiskt gulligt för att det handlar om ett barn. Och det spelar ingen roll om det är för att de inte förstår bättre eller ej - jag väntar att umgås med personer tills de förstår bättre än så.

Även mentalt finner jag barn påfrestande. Jag har rent generellt väldigt svårt för högljudda och egocentriska personer, och det gäller även barn. Jag vill kunna umgås lugnt och vettigt, och blir irriterade på skrikiga människor (oavsett om det är en tjurig tvååring eller en full 35-åring med grabbgänget). 

Det är svårt att föra konversationer med barn, jag är inte mycket för att leka, det finns inga gemensamma intressen. 

Jag har mindre än noll gemensamt med barn. Jag kan inte relatera till dem, och upplever därför inte mycket annat än kladdiga och högljudda varelser som verkligen är störiga. 

Och sådana människor umgås jag inte med, vare sig barn eller vuxna.

Jag tycker bättre och bättre om barn ju äldre de blir.

Ogillar du också funktionshindrade människor?
  • Anonym (Bara?)

Jag tycker det är så totalt gränslöst med alla dessa dumma frågor och kommentarer frivilligt barnfria får. Det är snudd på kvinnohat, eller åtminstone förakt. Sen ska jag erkänna att jag har svårt att relatera till oviljan att ha barn - men jag respekterar den till hundra procent. Att ha barn är det bästa som hänt mig, men jag förväntar mig inte att alla andra ska känna så.

Däremot så har jag ingen större respekt för detta med att generellt ogilla barn. Min dotter får följa med mig överallt, och jag bryr mig inte det minsta om ifall nån ogillar det. Hon är en person, en människa, som har rätt att finnas till och ta plats som alla andra. Sen är det viktigt för mig att visa hänsyn, vilket jag lär min 2-åring att göra, och förväntar mig också att andra ska visa tillbaka. Det finns alltid nåt eller nån att störa sig på, tobaksrök, skräniga tonåringar, fulla vuxna, folk som går långsamt, folk som trängs osv. Ska man vistas i det offentliga rummet är det bara att acceptera.

• Anonym (Bara?)
    Anonym (Ja!!!) skrev 2017-05-31 18:19:22 följande:

Självklart får barn ta plats och det är fantastiskt med föräldrar som du som lär barnet att visa hänsyn och respekt

Däremot kan jag bli lite irriterad på utvecklingen dom senaste åren att precis allt ska barnanpassas och barn ska fram i alla lägen. Dåligt uppförande och att störa andra slätas över med att barn måste få vara barn osv

Sist vi var på restaurang var det två barn som lekte gömme under borden, for runt, gapade och skrek föräldrarna gjorde inte ett skit utan blev istället jättekränkta när dom blev tillsagda.

Det håller jag helt med om, det finns gränser. Restauranger är inte lekplatser.
  • Anonym (Bara?)

Den här klådan en del verkar ha, att lägga sig i andras livsval, är för mig väldigt märklig. Tycker det är så nedlåtande ton från somliga i den här diskussionen. Och ärligt talat, diskutera vem som känner mest kärlek?! För mig är min dotter det absolut mest viktiga i världen, och inte ens min högt älskade man kommer i närheten av den villkorslösa kärlek som jag känner för henne. Men det är ju helt absurt att trycka ner i halsen på andra att de inte kommer att kunna uppleva en sådan kärlek, precis som att vissa känslor är reserverade för vissa människor?! Vad vet vi om det? Kärlek kan ju vara oroligt många olika känslor för olika människor. Det är så löjligt så jag vet inte vad jag ska säga.

Och om man inte gillar barn, så tycker jag inte att man behöver umgås med barn. Vi får dock alla tolerera och acceptera att det existerar människor runt omkring oss som är annorlunda än oss själva.

Jag för min del känner inget sug efter att umgås med människor som rent generellt ogillar människor beroende på ålder, hudfärg, etnicitet, sexuell läggning, religion osv, och därför undviker jag att göra det. Svårare än så är det inte.

• Anonym (Bara?)
    oanonym skrev 2017-06-02 12:16:35 följande:

Så du skulle inte kunna tänka dig att umgås med någon som inte gillar barn?

Jag skulle nog undvika det, om jag visste om det. Alltså umgås med på fritiden osv. För jag har ju ett barn, och om en person inte gillar barn så gillar hen ju inte mitt barn heller. Och då har jag svårt att se att jag skulle vilja umgås med den personen. Det betyder inte att det är en dålig person, men jag skulle nog inte känns nåt större intresse för nån som ogillar mitt barn.
  • Anonym (Bara?)
    sextiotalist skrev 2017-06-02 12:36:02 följande:

En person som jag, som tycker att småbarn generellt är väldigt ointressanta och rätt besvärliga om de är i pluralis är någon som du inte umgås med, även om ditt barn inte är med?

När jag var utan barn, så umgicks jag med flera som hade barn, men utan deras barn. De gjorde vuxensaker ihop med mig. Jag tror det var flera som hade barn, vars barn jag aldrig träffade, för vi umgicks inte på det sättet.

Samma sak när jag hade småbarn, jag hade vänner som jag aldrig tog med mig sonen när jag träffade dom, och andra gick det utmärkt att ta med sig sonen när man umgicks.

Nu ser jag det inte helt i svart eller vitt, men min dotter är ju även ett stort intresse för mig, jag vill kunna prata om henne, berätta saker hon sagt och gjort och allt sånt. Jag tänker att en person som inte gillar barn inte skulle vilja umgås med mig heller då. Det kanske inte hade varit kul att lyssna på. Och jag vill kunna känna att jag kan och får prata om mitt barn med dem jag umgås med.
  • Anonym (Bara?)
    NomenNescio skrev 2017-06-02 15:02:46 följande:

Men bara en fråga:

Kan du inte göra det med exempelvis barnets pappa eller andra av barnets närstående?

Jag har som sagt många vänner med barn, och blir rätt ofta förvånad över att de pratar barn med mig så pass frekvent. Visst kan man göra det ibland, när något speciellt har hänt, men ofta handlar det om vardagliga grejer.

Jag pratar ju sällan om mina specialintressen med vänner i allmänhet, eftersom jag vet att det inte intresserar dem, utan sparar det till andra som har samma intresse.

Med mina vänner pratar jag om saker som kan vara intressant för båda, så att kommunikationen blir ömsesidig.

Jovisst kan jag det. Men som omvänd fråga - varför skulle jag inte kunna få prata med mina vänner om det som är viktigt i mitt liv? Har flera vänner utan barn, och jag lyssnar gärna när de berättar om vad som händer i deras liv; fester de varit på, killar de dejtar, olycklig kärlek, osv. Jobb pratar vi sällan om. De är viktiga för mig och därför är det också viktigt för mig att finnas till hand för dem och lyssna. Allt det är ju viktigt för dem, och då blir det viktigt för mig, även om exempelvis fester i sig inte intresserar mig. Och då vill jag ju också få prata om mitt liv.

Sen pratar jag absolut inte om mitt barn i varenda mening, men vill inte behöva censurera mig.
  • Anonym (Bara?)
    NomenNescio skrev 2017-06-04 18:45:43 följande:

Jag är.intresserad av mina vänner, men inte till absurdum. Jag bryr mig om dem, hjälper om jag kan och delar mycket med dem. Men jag vill inte veta de mest banala aspekter av deras liv.

Jag är inte intresserad av vad de åt till frukost, eller vilka kläder de valde mellan på.morgonen eller vartenda ord de sagt sedan jag sett dem sist.

Och likaledes är jag inte intresserad av alla de banala saker om deras barn heller. Jag vill inte veta allt som barnen har sagt eller gjort, eller vilka leksaker de har, eller favorit tv-program osv.

Väldigt få människor är intresserad av alla detaljer i omgivningens banala vardag, men ändå är det nästsn bara sånt som jag hör föräldrar prata om när det gäller deras barn.

Och för mig blir det typ i samma fack som specialhobbyn eller liknande. Bara de som är insatta kan finna det intressant, och sånt undviker man ju att prata om med andra människor, eftersom det inte är schysst. Det blir bara egenkärt, och i en ömsesidig relation är det för mig självklart att man håller det på en nivå som passar båda.

Ja, och det är ju exakt det som är min poäng. Du hade nog tyckt att jag är urtråkig att umgås med. Och jag är inte intresserad av ett umgänge där jag inte får prata om sånt som är viktigt för mig. För mig är det också självklart med ömsesidighet i en relation, och att det ska passa båda. Alltså hade jag inte trivts i en vilkorad relation.
Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?