Sanaria skrev 2017-06-02 08:39:35 följande:
Det finns massor med trådar om folk som blir konstigt bemötta för att de inte vill ha barn. Som blir anklagade för att vara egoistiska, empatilösa etc. Jag undrar alltid: vad umgås ni i för kretsar egentligen? Jag har aldrig varit med om något liknande. Antingen har folk barn eller så har dom det inte, inget är något konstigt. På mitt jobb är över hälften av kvinnorna över 40 år och barnlösa. Har Aldrig hört några konstiga kommentarer om det. Att det ens ska behöva komma så långt att man ska tycka sig behöva berätta att man inte tycker om barn, det kan jag verkligen inte förstå.
- Har du barn?
- Nej, jag har inga barn.
- Varför inte? (redan plump och okänslig fråga, men förekommer säkert)
- Jag har aldrig känt någon önskan att ha barn.
Räcker det inte så? Nöjer sig inte folk? Fattar som sagt inte vad det är för människor. Eller kan det i vissa fall vara så att folk pratar om sin barnfrihet på ett sätt som provocerar andra?
Jag önskar det vore som på ert ställe=)
Där jag jobbar har de allra flesta barn, och förutom att det innebär att de anpassar sina arbetstider till dagis (hämta, lämna, ledigheter) och VAB innebär det också att det pratas väldigt mycket barn.
Och i bästa fall stannar frågorna kring det som du beskrev. Men vanliga kommentarer som jag och andra har fått svara på är:
- Det är inte försent, du kan fortfarande ändra dig
- Så kände jag också innan jag träffade min man
- Hade du dålig barndom, eller?
- Du har verkligen missat någonting!
- Är du inte rädd för att bli ensam?
- Barn är meningen med livet
- Vem ska ta hand om dig sen?
- Jag tror att alla innerst inne vill ha barn, det är naturens gång
- Ja, du kanske inte är så tjejig/kvinnlig av dig
- Du kommer aldrig att känna riktig kärlek
- Vad gör du med ditt liv annars då?
Och så vidare.
Samtliga av dessa är nedlåtande på vissa sätt, eftersom de insinuerar att jag saknar en bra man (vilket inte är sant), saknar ett liv, saknar kärlek, saknar en framtid, saknar en mening och saknar kvinnliga egenskaper.
Jag förstår att folk till slut ruttnar svarar att de inte gillar barn, och att de istället beklagar de personer som inte själva känner att de hade något mänskligt/kvinnligt värde innan de alstrade en avkomma (som även de mest primitiva insekter klarar av).
Själv brukar jag, om de frågar, svara att jag och min partner har kommit överens om att inte skaffa barn, eftersom jorden redan är överbefolkad.
Även det brukar väcka en del sura miner hos nyfrälsta föräldrar.
Sen ska det sägas att en del accepterar utan vidare att jag inte vill ha barn också, och vissa säger att de har full förståelse för det, trots att de själva är föräldrar.