Inlägg från: Anonym (nej tack) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nej tack)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Anonym (Inte konstigt.) skrev 2017-05-31 17:08:33 följande:
    Barn har ofta väldigt många gemensamma nämnare, ju fler desto yngre dom är, om man jämför med vuxna. Små barn skriker, springer runt, kräver omedelbar uppmärksamhet och bekräftelse. Barn kan inte kontrollera sina känslor. Barn rör sig på ett speciellt sätt, det är yviga och plötsliga rörelser. Barn har svårt för att sitta stilla och har väldigt dåligt tålamod. Barn är inte medvetna om att andra människor i omgivningen kan bli störda av deras känsloutbrott. Barn har inte lärt sig hur man beter sig helt enkelt, av förklarliga skäl.

Jag gillar inte heller barn av de anledningar jag beskrev ovan. Jag har aldrig gillat barn i hela mitt liv. Det är inget jag kan styra över. Det bara är så. Alla har vi något vi inte gillar. Det är inget konstigt med det. 
    Jag håller med.

Jag har faktiskt svårt för barn, av bland annat dessa anledningar. Jag gillar heller inte allt kladd.

Men också för att jag faktiskt finner dem tråkiga. Att umgås med barn innebär att man måste flytta sig långt bak i sin egen intellektuella utveckling och börja prata ett annat språk, läsa andra böcker och titta på andra filmer.
    Jag pallar inte det.

Jag vill gå framåt och inte bakåt.

Till TS
    Jag bemöts rätt ofta rätt tråkigt. Jag är kvinna, och många förväntar sig att min högsta önskan just ska vara att umgås med den typen av människor som jag har allra svårast för.

• Anonym (nej tack)
    Anonym (Tina) skrev 2017-05-31 07:37:43 följande:

Man behöver inte alls skaffa egna barn. Inte vara intresserad eller exalterad över andras barn

Men att säja att spädbarn generellt är så motbjudande att du får obehagsrysningar och hellre klappar en hårig spindel, ja det låter konstigt och jag förstår om du får konstiga blickar om du ens antyder sådant. Det sitter väl annars i biologin att ta hand om och skydda ett spädbarn även om det inte är ens eget. Det är samma funktion som gör att vi tycker kattungar o hundvalpar är gulliga, vi är programmerade att beskydda och vårda hjälplösa barn, även om det inte är vårt.

Ok, det funkar inte så för dej och då är det bra att du lever i en tid då man kan välja!

Jag är ointresserad av

hästar och katter men tycker ändå de är vackra, det låter skumt att känna sånt obehag. Min första tanke när jag läste trådstarten var att det är ett skydd, du vet att det är risk för tjat och kommentarer när du inte skaffar barn, och folk brukar kanske säja att du ska ångra dej. Om du då tar i ordentligt, avskyr och ryser, så har du tagit bort de små frågorna som du skulle kunna ställa dej själv och har gjort så att beslutet ser enkelt ut.

Jag fick nyligen reda på ytterligare en barnlös vän som visar sej kämpa med ånger och kris när det nu är försent att bli gravid. Många är förstås nöjda med sina val men med tiden när man träffat tillräckligt många som krisar och deppar ihop när det är försent så är det lite svårt att bara nicka och le när man hör nästa som drar på med sin barnfrihet på ett lite för starkt sätt.

Jag har ingen åsikt om vad som är rätt val men det är bra om valet görs på rätt grunder, inte rädsla gömd i spädbarnsavsky eller idéer om att man blir helt låst hemma och inte är en tillgång om man har barn.

Oj, känner du flera barnfria som ångrat sina val? Det var lite ovanligt.

De senaste åren har det forskats lite mer om barnfria kvinnor, både kvantitativt och kvalitativt.
    Och resultaten är tydliga: väldigt få barnfria ångrar sina val. Väsentligt förre barnfria ångrar sitt val än personer som skaffar barn.

Faktiskt.

Det finns många myter kring barnfria kvinnor. Att de blir olyckliga och ångrar sig är en myt.
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (Fruxo) skrev 2017-05-31 17:21:00 följande:

Det är ju en väldig skillnad på att inte vilja har barn och på att inte tycka om barn.
    Att inte tycka om barn generellt är sjukt. Det är som att inte gilla män eller kvinnor. Eller att inte gilla gamla. Barn är människor i en viss fas i livet. Kan du själv se en fas i livet då du inte förtjänade att bli omtyckt på grund av din ålder?

Människor som inte tycker om barn har känslomässiga problem och borde ta sig en funderare på hur de ser på andra människor egentligen. Dom förtjänar varken respekt eller ett gott bemötande.

Du förstår nog själv att så inte är fallet, egentligen.

Antingen vill du bara provocera, och i så fall beter du dig lika omoget som de barn TS och andra har svårt för.
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (B) skrev 2017-06-01 23:14:00 följande:
    Skillnaden är att vi med barn har levt ett liv utan medan du inte har något annat att jämföra med än det liv du lever. Och ja, jag känner också medlidande för barnlösa och för allt de kommer missa i livet. Vad ni än tycker.
    Du kan bara jämföra med ditt eget liv när det gäller före-efter.

Upplevelsen är olika för alla, eftersom våra liv ser olika ut.
    En del föräldrar tycker livet med barn är bättre.
    En del föräldrar tycker livet med barn är sämre.

Mitt liv skulle definitivt bli sämre.

Livet med barn tråkar ut mig till absurdum. Det finns noll - NOLL - intellektuell stimulans i att dadda med ett barn. Det räcker med några timmar för att man bokstavligen känner hur hjärnan tillbakabildas. Böcker, filmer, leksaker - allt det är ju som att gå tillbaka låååångt i sin egen utvecklingsnivå.

Jag är forskare. Jag har hängett mitt liv år att utvecklas, förstå, forska, nå framåt. Mitt liv går ut på stimulans, då känner jag en djup, obeskrivlig inner lycka som är grunden till hela min livsglädje.
    Så fort jag hamnar i en situation där jag blir uttråkad förändras jag som person. Jag blir lättirriterad, osocial, tappar allt tålamod, blir trött. Fungerar inte, helt enkelt.
    Som mamma skulle jag bli förtvivlad. Hela dagarna skulle gå åt till just irritation, dåligt tålamod och trötthet. Skulle känna sorg över att känna min livsglädje och personlighet försvinna. Skulle bli rädd för att jag skulle skada barnet för att få mitt liv tillbaka.
  • Anonym (nej tack)
    LionQueen88 skrev 2017-06-02 07:47:26 följande:

Och du vet inte hur starka känslor jag känner för några i min närhet just nu. Du har ingen aning om det är jämförbart med de känslor du känner för ditt barn.
    Din argumentation är lika löjlig som att en hästägare skulle skriva att folk missat något för att de inte har galopperat ute i skogen. Även fast dessa människor inte ens tycker om hästar utan istället älskar att segla så påstår denna hästägare att de inte kan älska seglingen lika mycket som hon älskar ridsporten. För hon har både seglat och ridit och ridningen var mycket roligare. 

Ganska precis så.

Olika människor har olika vägar till eufori och lycka. Det är inte konstigare än att en människa gillar färgen blå och en annan gillar färgen röd.

Det konstiga blir när en person ska försöka anpassa hela resten av världen till just sina preferenser.
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-02 07:52:06 följande:
    Föräldrar som jag? Du vet inget om mig eller mina barn, verkligen inget! Mina barn kommer inte gå fram till eftersom de båda har tillstånd som gör att de inte gör så. Man ska vara glad om man man har barn som kan söka sig utåt och gillar mänsklig kontakt och att byggs relationer, inte berätta för barnen att de ska begränsa sig själva för att inte råka störa nån som inte tycker om barn, det är inte samma som att skratta om de hoppar dig på tårna eller vad du nu är rädd för. Föräldrar som mig vet du inget om!
    Naturligtvis ska du uppfostra dina barn till att INTE störa andra, ifall inte andra har bett om kontakt.

Det är en mycket viktig del i att lära barn en social tillvaro.

I livet finns både möjligheter och begränsningar i vad man får/bör göra och inte göra. Begränsningarna finns för att vi ska kunna leva i sociala grupper utan att någon eller några gör det outhärdligt för alla andra.

Och du har även missat någon väldigt fundamental:

Att lära sig att bli social och bygga mänskliga kontakter är INTE samma sak som att vara burdus, framfusig, ta plats på andras bekostnad eller helt enkelt ha noll respekt för andras integritet.
    Dessa personer blir sällan omtyckta, och just nu lär du dina barn att bete sig på ett sätt som gör att folk inte tycker om dem.

Det är istället att visa samförstånd, respekt, känna in och förstå andra människor som man umgås med. Dessa personer blir ofta omtyckta, och du gör dina barn en tjänst om du uppfostrar dem på det sättet istället.

Det är just sättet som du uppfostrar dina barn som gör att många vuxna inte gillar barn.

• Anonym (nej tack)
    Sanaria skrev 2017-06-02 08:39:35 följande:

Det finns massor med trådar om folk som blir konstigt bemötta för att de inte vill ha barn. Som blir anklagade för att vara egoistiska, empatilösa etc. Jag undrar alltid: vad umgås ni i för kretsar egentligen? Jag har aldrig varit med om något liknande. Antingen har folk barn eller så har dom det inte, inget är något konstigt. På mitt jobb är över hälften av kvinnorna över 40 år och barnlösa. Har Aldrig hört några konstiga kommentarer om det. Att det ens ska behöva komma så långt att man ska tycka sig behöva berätta att man inte tycker om barn, det kan jag verkligen inte förstå. 
    - Har du barn?
    - Nej, jag har inga barn.
    - Varför inte? (redan plump och okänslig fråga, men förekommer säkert)
    - Jag har aldrig känt någon önskan att ha barn.

Räcker det inte så? Nöjer sig inte folk? Fattar som sagt inte vad det är för människor. Eller kan det  i vissa fall vara så att folk pratar om sin barnfrihet på ett sätt som provocerar andra?

Din arbetsplats låter rätt härlig=)

Jag försöker inte provocera med min barnfrihet, och på kommentarer från andra barnfria här verkar det som om de enbart säger att de inte tycker om barn när de blir pressade. Ingen verkar öppna ett samtal med det, i alla fall.

Jag hoppas att vi kan nå ett tolerantare samhälle framöver. Kanske i takt med att barnfrihet blir mer synligt (via bland annat böcker och debatter just nu), och kanske också i takt med att andra sidan av myntet gällande barnalstrande (att ångra barnen, inte kunna älska, bli deprimerad) också börjar uppmärksammas mer och mer offentligt.

Att oliktänkande respekteras åt båda hållen är ett steg på vägen. Barnfria behöver inte provocera med sin syn på barn, och de som har barn behöver inte pressa barnfria, eller låta sina barn springa fram och störa främlingar.
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-04 09:42:39 följande:

Varför överhuvudtaget spara världen till människor du mest verkar förakta? Barn du tycker illa om och föräldrar du ser ner på?

Om du hellre vill så kanske du kan övertala dem att göra allt de kan för att förstöra världen, om du nu kritiserar dem för att de försöker skona den. Men jag begriper inte vad du tror att det ska göra något bättre.

Du borde snarare gå ned på knä och tacka dem för att de gör framtida generationer (inkl. Dina barn) en tjänst som du själv är för självisk att göra
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-04 21:15:08 följande:

Dina och andra självutnämnde hjältars gener kommer tystna så småningom så det kommer inte finnas någon att tacka ;) Ganska bra att vissa föraktfulla och självgoda vuxenbäbisar väljer att inte föröka sig.

Självgod är väl den som anser sina gener så förträffliga att de ska vara undantagna det som vi egentligen vet - att männskan förökar sig till klotets död.

Om vi som tänker innan vi skaffar barn dör ut finns det alltså bara kvar folk som föröksr sig i än snabbare takt. Då är det kört. Helt kört. Och snabbt kört.
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (B) skrev 2017-06-05 23:32:55 följande:

Jobbar som obstetriker (vet inte om det är tillräckligt högutbildat för dig) men min längtan efter att få vara med om undret det innebär att bära och föda barn är alldeles för stor för att välja andra alternativ.

Jag tycker personligen att det är mer fantastiskt att ta hand om någon som redan behöver det, än sätta nya barn till värden. Även om du romantiserar graviditet, förlossning och nya barn bättre än i en 1700-talsroman handlar det ju fortfarande bara om dig, din vilja och dina instinkter.

Jag tycker att det är betydligt större att adoptera och älska det som sitt eget. Dessa personer gör ju gott för precis alla - både hela jorden och det enskilda barnet.

Jag tycker att det blir tydligare och tydligare att det är själviskhet som ligger bakom. Många föräldrar menar att de per definition är osjälviska, och barnfria själviska, men de barnfria gör åtminstone inget destruktivt.

De biologiska föräldrarna här åtminstone har ju varit tydliga med att det bara är dem själva och vad de känner för som gäller. Och detta skriker högre än precis allt annat på jorden.
  • Anonym (nej tack)
    NomenNescio skrev 2017-06-05 23:28:21 följande:

Ja, faktiskt. Har de i mitt umgänge som kanaliserat sin barnlängtan genom att vara fosterföräldrar eller stödfamilj istället. Känner också ett par som just nu går igenom process för en andra adoption, trots att de inte har fertila problem. Och det är vad jag och min partner kommit överens om att göra också, hellre än skaffa biologiska. Just nu kanaliserar han genom att stå sina systerbarn väldigt nära, och han har även varit ledare för ungdomsrörelser.

Allt detta har varit medvetna val av honom, mig och de vänner som jag känner.

Kanske ligger det helt enkelt något i statistiken som säger att högutbildade i storstäder är mer benägna att leta alternativ för biologiska barn. Samhällsfrågor och kunskap om omvärlden är ju självklara ämnen där jag umgås, och där är det långt ifrån självklart att obetänksamt skaffa barn utan att se över andra alternativ.

Ert sätt att tänka är lika främmande för oss som vårt sätt att tänka är för er.

Skillnaden är bara att ni verkar ha begränsade förmågor att förstå att folk kan vara olika och förhålla sig till samma fråga på olika sätt, medan vi är smärtsamt medvetna om att biologiska barn ofta är en omedveten handling skapad av inget annat än ren instinkt hos väldigt många.

Kanske kommer du aldrig att förstå att de människor jag beskriver faktiskt är fler än bara inom min sfär. Tvärtom, det mesta tyder på att det ökar, och om bara någon generation kanske det är ett allmängiltigt sätt att fundera kring barnfrågan.

Det är så typiskt!

Du nämner på ett ställe, i slutet av ett långt inlägg, att du väljer bort barn pga överbefolkning.

Många föräldrar klarar inte att höra det, utan går i gång på alla cylindrar. De nöjer sig inte med din inställning, utan ska ifrågasätta det till absurdum, även om de bara blir ännu surare av svaren. Och att det är en argumentation de inte kan vinna, eftersom ingen kan bestrida det faktum att vi ÄR överbefolkade.

Det är precis som barnfrågan i allmänhet, det som "barnfri" snackade om. Att det räcker inte med att säga att man inte har barn. Inte ens att säga att man inte vill ha barn.

Utan föräldrar ska ifrågasätta och Pressa tills personen ifråga säger att hon faktiskt inte vill ha barn. Och då blir föräldrar jättesura och upprörda, fast de själva har provocerat fram ett ärligt svar som de inte kan hantera.

Hur funkar hjärnan hos dessa personer? Är det DESSA gener som kommer att utgöra framtiden?? Isf går nog jorden under snabbare än vad ens föräldrarna tänkt sig
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (nej tack) skrev 2017-06-06 13:02:28 följande:

Det är så typiskt!

Du nämner på ett ställe, i slutet av ett långt inlägg, att du väljer bort barn pga överbefolkning.

Många föräldrar klarar inte att höra det, utan går i gång på alla cylindrar. De nöjer sig inte med din inställning, utan ska ifrågasätta det till absurdum, även om de bara blir ännu surare av svaren. Och att det är en argumentation de inte kan vinna, eftersom ingen kan bestrida det faktum att vi ÄR överbefolkade.

Det är precis som barnfrågan i allmänhet, det som "barnfri" snackade om. Att det räcker inte med att säga att man inte har barn. Inte ens att säga att man inte vill ha barn.

Utan föräldrar ska ifrågasätta och Pressa tills personen ifråga säger att hon faktiskt inte vill ha barn. Och då blir föräldrar jättesura och upprörda, fast de själva har provocerat fram ett ärligt svar som de inte kan hantera.

Hur funkar hjärnan hos dessa personer? Är det DESSA gener som kommer att utgöra framtiden?? Isf går nog jorden under snabbare än vad ens föräldrarna tänkt sig

Utan föräldrar ska ifrågasätta och Pressa tills personen ifråga säger att hon faktiskt inte GILLAR barn, skulle det vara
  • Anonym (nej tack)
    Sanaria skrev 2017-06-06 19:27:34 följande:

Jag tycker att alla självklart får göra som de vill. Det jag värjer mig emot är att man skulle förtjäna nån slags hjältestatus för att man avstår från barn. OK, vi säger att ni förtjänar kredd för att ni avstår barn och därmed sparar jordens resurser. I så fall förtjänar jag kredd för att jag skaffar barn som kommer att betala skatt och därmed betala er pension, sjukhusbesök och hemtjänst när ni blir gamla.

I slutändan är båda valen lika egoistiska eller osjälviska, hur man nu väljer att se på det.

Liksom jag betalar för dina barn nu via skatten, så betalar de för mig sen när.jag blir gammal via skatten
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (trevligt) skrev 2017-06-06 22:23:16 följande:

Ja... och hade ingen skaffat barn hade ingen betalat för dig när du blir gammal.

Hade ingen skaffat barn hade inte jag funnits
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-07 08:38:11 följande:
    Har vi nått nån form av bottenpunkt här? :) Låt oss vila lite i den tanken.
    Var bara ett svar på en så sanslöst löjlig punkt.

Jag kommer nog att ha det bra så gammal, med tanke på alla gånger som jag hört att "mina barn kommer ta hand om dig när du blir gammal". Jag kommer ha hundratals personliga uppassare, uppenbarligen, så inte är jag orolig.
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (B) skrev 2017-06-07 22:32:17 följande:
    Vad menar du med att "det finns folk till allt"?

Du behöver inte gå i försvar och bli dum. Det får dig bara att verka mindre "trygg" i ditt beslut.
    Är du sann?
    Är du på riktigt sann?

Det är folk som du som gör att vissa för nog och verkligen säger att nu får det räcka.
    Det är folk som du som får andra att rent ut sagt säga hur mycket de avskyr barn, bara för att att få vara ifred från dig.

Du ifrågasätter tills Nomen och andra barnfria även förebyggande försöker att förklara det du inte ens med Sveriges samlade lärarkår kan få in. Och när de försöker med det så ifrågasätter du TILL OCH MED DET
  • Anonym (nej tack)
    Wolfie13 skrev 2017-06-07 23:08:08 följande:
    Jag håller med.. men precis som den ilska ni känner att bli ifrågasatta kan ju jag också känna när ofta ser folk skriva så otroligt hatiskt om barn. Äckliga, odrägliga, ouppfostrade, obehagliga, snoriga, värre än spindlar mm...

Jag har ju själv helt andra bilder av min son förstås och då reagerar man. Jag ser alla hans goa pussar och kramar, de mjukaste kinderna, finaste/renaste doften, små knubbiga armar runt min hals och lilla rösten "du är världens bästa mamma, jag älskar dig..." mm. Så oskyldigt go rakt igenom. Full av empati och kärlek.

Så då känner jag bara att dessa människor vet för sjutton ingenting... Min son är dessutom väldigt bra "uppfostrad" och inte mer snorig än någon annan människa :)
    Det är personer som B som gör att folk till slut känner att de inte orkar mera. De reagerar ut en gång för alla.
    Och om de säger att de avskyr barn blir de visserligen hatade, men de slipper åtminstone för första gången att bli ifrågasatta.

Jag tycker att det är jävligt synd att man måste provocera fram sådana skyttegravar. Att man inte kan låta folk få vara folk.
    Sen behöver inte alla älska barn, och många har inte en personlighet eller ett liv som passar för de utvecklingsfaser som alla barn har, och det går inte att göra något åt. Men så länge dessa personer slipper få barn nedkörda i halsen eller upplangade i famnen så fungerar det utmärkt att samsas i samhället ändå, förutsett att de också (vilket jag faktiskt tror att de gör, om man läser kommentarer) inte oprovocerat börjar snacka illa om barn.
Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?