Inlägg från: Anonym (Den misslyckade) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Den misslyckade)

Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.

Zappe skrev 2017-06-01 16:27:24 följande:

Hej TS! Jag förstår att du är förtvivlad men samtidigt, världen är så ond och hemsk, vill du verkligen att ditt barn ska behöva se eländet?

Det kanske blir en bättre värld ifall fler älskade och önskade barn föddes in i denna värld. Givetvis kan jag tänka så men den frasen borde vändas till fler än till icke särskilt fertila människor.
    Anonym (öh) skrev 2017-06-01 16:35:41 följande:
    Han pendlade precis som jag mellan att vara optimistisk, lycklig, besviken, ledsen och olycklig. Men han precis som jag kände sig nöjd med att vi åtminstone gjorde det vi kunde. 
    Anonym (En till) skrev 2017-06-01 12:41:59 följande:Övervägde ni inte försöka med andra spermier (donation)?
    Nej, det var aldrig aktuellt för oss.
    Jag förstår verkligen det, skönt att ni fann stöd hos varann under hela den här processen.

Min sambo ska liksom alltid skämta om det, att har han inga spermier kvar så får väl jag ta en 19 årig toyboy som avelsdjur. Jag vet inte hur vi skulle göra ifall han inte kan, fast nu tror jag att det är jag som har problem.
    Zappe skrev 2017-06-01 16:56:57 följande:
    Jag håller med, om man visar fler kärlek och omtanke så borde det ha viss effekt. Ändå är världen en otroligt vedervärdig plats. Trots att människan är god egentligen. Sorgligt.
    Visst är det sorgligt, jag vet! Men jag är en egoist, vill inte bli en moder teresa utan vill bara bli befruktad. Jag är hemsk, diskussionen kan vi ta här i tråden men jag orkar inte riktigt sätta den förnuftiga glorian på huvudet just nu.
    Påven Johanna II skrev 2017-06-01 17:16:59 följande:
    Den borde inte användas alls. Världen har aldrig varit så bra som den är nu och aldrig tidigare så bra för så många som den är nu så allt sådant där är bara dumt snack.
    Ja så är det väl också. Det är iallafall inte ett resonemang som man kan ge till folk som är i sorg över barnlöshet, inte mottaglig.
    Zappe skrev 2017-06-01 20:38:40 följande:
    Du är inte hemsk, säg inte så. Jag själv vill inte ha barn och har aldrig förstått riktigt varför så många vill men om du vill så är det din sak. Du har säkert fått frågan men, ni har inte funderat på att adoptera? Ta chansen och rädda ett barn från misär vet jag!
    Då lever du iallafall som du lär, all heder till dig. Har vänner som resonerar likadant men så har dom barn själva.

Jag kan absolut tänka mig att adoptera, däremot så finns det lite praktiska problem som jag skrev om tidigare i tråden. Min sambo börjar bli gammal och vet inte ifall jag kan adoptera själv.
    Zappe skrev 2017-06-01 22:22:28 följande:
    På vilken sida beskrev du problemen? Inseminerig då, kan inte det funka?
    Jag tror inte att man får vara äldre än 45 år för att adoptera. Min man kan bli för gammal, inseminera har jag absolut tänkt mig. Jag skulle kunna göra ALLT för att bli mamma. Nej jag skulle inte kunna köpa en fattig kvinna som surrogat men annars så hoppas jag vi får till det.
    Zappe skrev 2017-06-01 23:40:30 följande:
    Slå till på insemiering då. Jag hoppas också att ni får ett barn om.det är vad ni önskar mest av allt.
    Tack så hemskt mycket! Detsamma, inte när det kommer till att få barn men önskar dig all lycka i livet.
    Anonym (En till) skrev 2017-06-02 10:30:28 följande:

Jag tycker du ska fokusera på dig. Jag personligen hade inte valt att vänta just pga min partner skäms eller inte vill ta hjälp. Herregud vad egoistiskt av din man att inte göra det som krävs för ni ska få ert barn, just kanske för han förmodligen har barn själv. Ta kontroll över ditt liv. Gör en insemination, få ditt efterlängtade barn.

Visst är det så. Folk får säga vad de vill men har man redan barn så är man inte lika desperat och går runt med en konstant uppgivenhet som nån som inte har det. Han går runt och njuter av pappalivet varannan vecka, så är det bara!

Men han är lika på som mig till att få det här att fungera. Jag har väl tröttat ut honom.

Hade han sagt nej så hade jag åkt till Danmark. Tror vi ska vända oss till en privat klinik istället, har inte så mycket tid kvar att vänta.
    Anonym (En till) skrev 2017-06-02 11:01:55 följande:
    Var bor du? Utredning tar inte så lång tid! Vi gjorde vår på 1-2 mån.
    Har en fördel så för bor i innerstaden. 1-2 månader låter helt fantastiskt fort, nu kanske det blir som så att jag söker hjälp direkt, vet inte om jag orkar vänta mer.
    Zappe skrev 2017-06-02 15:55:14 följande:
    Exakt, gör insemination bara!
    Bara och bara. Vi har bråkat än en gång om det ikväll, men klart han får runka i burken. Han har gått med på det!

Igår var en riktig pissig dag, jag mådde skit och vi gjorde inget annat än tjafsade om det här. Det är inga problem för honom att följa med och göra en utredning, problemet är bara hela hans attityd kring det. Igår öppnade jag upp mig om det här och när jag är som svagast så måste han liksom trycka till mig. Han bara måste säga dåliga kommentarer som att "den och den" blir gravida bara man skakar kallingarna framför dom (den får mig att må bättre, inte). En annan grej är att han också var tvungen att säga att han blir så jävla kåt bara han ser en gravid kvinna.....tack för den liksom (nej den får inte heller mig att bli stärkt)! Han säger också att ivf är helt okej men att han inte vill att vi säger nåt till någon om det om/när det funkar (nej den är inte heller snäll). Han är trött på att jag är så negativ och har "gett upp" (det är jag skyldig till men orkar inte). Med andra ord så känner jag just nu att allt här hemma är skit , han får mig just nu att känna mig heeeeelt värdelös.

Förlåt, idag mår jag bara så himla dåligt. Var tvungen att spy lite galla.

Anonym (Anonym1) skrev 2017-06-02 23:15:46 följande:

Hej,

Att din sambo inte vill söka hjälp hindrar ju inte dig från att göra en utredning kring din fertilitet. Kanske finns det en naturlig förklaring till barnlösheten som du kan få hjälp med.

Skulle det dock visa sig att ni behöver IVF-hjälp och om du kan övertala din sambo till det så kan jag rekommendera det. Jag och min man fick hjälp på den vägen och har idag en dotter på sex månader. Jag vet hur det är att få mens månad efter månad, men en tröst är att det faktiskt finns hjälp att få!

Stor styrkekram

Det är egentligen inte grundproblemet, han följer givetvis med men vi har helt tappat bort varann. Hade vi sökt hjälp direkt förra året så hade det inte gått så här långt, vi har helt tappat respekten för varandra. Jag är sjukt olycklig!

Jag kommer inte försöka ett skit mer nu iallafall tills vi har fått hjälp. Det orkar jag inte, nu ska jag bara se till att göra egna saker och komma på meningen med livet.
    Anonym (En till) skrev 2017-06-03 00:23:23 följande:
    Kan inte hjälpa av bli provocerad av din mans beteende. Ursäkta mig! Vad bråkade ni om? Vad bra. Då tar du genast och skriver ut remissansökan på nätet & postar (om du ska göra det inom landstinget) alternativt bokar tid på en privatklinik. Längs vägen lär du se vad din man går för, är det så att han backar så är du på god väg mot ett barn iaf (med eller utan honom). Stor kram!
    Det jag undrar är ifall jag måste gå via landstinget eller om vi kommer in i rullarna direkt om jag ringer en privat klinik?

Jag skrev tidigare vad vi tjafsade om, det är inte snyggt att vi har sjunkit så här lågt. Ville inte ha det så, från lugn och harmoni så har vi båda blivit elaka monster.
    Zappe skrev 2017-06-02 23:25:40 följande:
    Annars får väl nån donera. Varför bråkade ni om det?
    Ja den tanken har slagit mig. Kan göra det här själv så kan han fortsätta leva sitt lilla liv och skaffa sig en nyare och fertilare förmåga, då slipper han skämmas för IVF:en iallafall. Så känns det nu, riktigt illa!
    Anonym (En till) skrev 2017-06-03 13:10:10 följande:
    Han har redan gjort ett antagande att du är orsaken till er barnlöshet, utifrån hans kommentarer. TS, det behöver inte alls vara så. Du kanske blir på smällen direkt med en annan man, vad vet han? Jag tycker inte han har rätt att göra så mot dig, sparka på någon som ligger. Det svider att läsa ditt inlägg för jag vet hur sårbar man är i den här situationen. Hade aldrig klarat av det här utan min mans stöd.

Jag vill skicka dig en stor kram! Kom ihåg att det finns ett slut på det här helvetet men TS då krävs det att du agerar. Längs resan mot ett barn kommer du se vad din man går för. Är han mannen i ditt liv så står han stadigt kvar. Vem bryr sig om man får barn via ivf? Det är så vanligt numera. Som sagt, utred er men främst dig själv. Märker du längs vägen att din man inte ger dig det du vill ha- gå och fixa det själv. TS, sorgen kanske kommer vara stor om du gör det själv men sorgen över stt du blir för gammal för att skaffa barn kommer vara större. Du fixar det här!!! Önskar dig all lycka!
    Tack! <3

Det känns verkligen som så, han tror att han stärker mig genom "tough Love" men effekten blir såklart det motsatta. Jag tycker att han är en stor egoist, han älskar mig i medgång och när jag är en snäll liten viol men nu när jag mår dåligt så blir han sjukt besviken och lite äcklad. Han kan inte ta det riktigt!

Det är inte enbart hans fel, jag har gått sönder av det här. Vet inte hur jag ska beskriva det men jag har tappat det helt och är inte vidare charmig längre. Förstår att det är svårt att älska någon som är deprimerad och har blivit destruktiv. Jag kanske inte är en lätt person att älska.

Jag har en hel del att bearbeta, vi får se om vi gör den här resan ihop eller ifall jag ska göra det ensam. Jag vet inte vad jag vill just nu.
    Anonym (En till) skrev 2017-06-03 13:17:18 följande:
    Om du skickar egenremiss inom landstinget så ska du få en tid inom 3 mån (om jag minns rätt). Jag skickade min remiss 30/1, mannen lämnade spermaprov 9/2 och kom på första mötet med läkare 17/3. Utredningen klar 10/4 och vi ställdes i kö för donation då. Privat kan du få tid inom två veckor har jag hört. Du sade att du bor i innerstaden, men inte vilken stad. Om du nämner stad kan jag försöka hjälpa dig med klinik.

Barnlöshet bidrar till hemska personligheter, min psykolog sade att "du känner inte igen dig själv i din sorg just för den enkla anledningen att du är i kris. Skulle du fortsatt vara glad och den du är så är du inte i krisen".
    Nej men nu börjar jag tjuta. Underbara du, du anar inte hur mycket det här betyder för mig. Tack för stödet! Så mycket kramar till dig, dagens goda gärning!

PS. Jag bor i huvudstaden Stockholm, det gör väl saken lite lättare.
    Anonym (En till) skrev 2017-06-03 13:38:09 följande:
    Ingen fara!! Fråga på så försöker jag hjälpa dig så gott som jag kan!

Jag rekommenderar dig Sophiahemmet i Sthlm, har lyssnat på deras IVF-podd och de är otroligt duktiga! www.ivf-gruppen.se/fertilitetsmottagningen/

Där har du kontaktuppgifter. Vet inte hur din socioekonomiska status ser ut men en utredning kostar ca 7000 kr. Då får ni lämna spermaprov, göra ultraljud av äggstockar/livmoder för att bedöma din äggreserv och passage, blodprov för att bedöma status på sköldskörteln och annat som kan ha betydelse för dig. I regel tar deras utredning 1-2 månader.

Kolla även www.linne.se/

Den sistnämnda länken är Carl von Linnékliniken.

En fördel om du går genom landstinget är såklart kostnaden, men om det inte är ett problem så hade jag gått privat.
    Är det fertilitetsmottagningen och inte IVF- mottagningen man vänder sig till?

Är inte gjord av pengar men 7000 kr är det värt, tid är pengar och jag orkar inte vänta i år. Jag behöver ta itu med detta nu. Tack för hjälpen!

Ska fokusera på det här nu.
    Anonym (En till) skrev 2017-06-03 14:02:50 följande:
    Som jag förstår det som så är det ju olika team som jobbar med olika saker. Du börjar med utredningen sen kommer de berätta om hur era chanser ser ut. Inte säkert att det är IVF ni behöver, ni kanske börjar med hormoner för din del eller annat. Kan lika gärna vara så att du onte har fri passage i äggledarna och behöver göra en spolning och få bort smuts. Finns så många olika anledningar till barnlöshet. Ring numret där till Sophiahemmet på måndag och fråga hur du ska gå till väga. Vi gjorde vår utredning inom landstinget så när vi blev rekommenderade donation så fick vi remiss till donationsteamet. Jag antar det funkar så där också. :)

Har du varit gravid någon gång innan?
    Ja det säger ju sig självt egentligen, det är bara jag som tänker IVF nu. Tack för klargörandet.

Har varit gravid för 10 år sen, men inte efter det.
Svar på tråden Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.