Inlägg från: elmadumle |Visa alla inlägg
  • elmadumle

Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?

Man blir inte undersköterska genom utbildning, man läser och får kunskaper som gör att man kan anställas som undersköterska, sedan är det upp till arbetsgivaren att avgöra om den anser att du har rätt kurser/kunskaper för att kunna anställas som undersköterska.

• elmadumle
    MOOM82 skrev 2017-05-30 16:10:15 följande:
    Jag är undersköterska på riktigt efter att ha pluggat ett 3-årigt program på gymnasiet. Då hette det omvårdnadsprogrammet och man fick antingen undersköterska/skötare/tandsköterska beroende på vilken inriktning man tog sista året.

Det jag är utbildad till och har som arbetsuppgifter måste personer som är anställda utan utbildning få delegering på.
    Ska jag ge medicin samt andra uppgifter som ingår i en sjuksköterskas jobb då måste jag också ta delegering.

Det finns visst något som en utbildad usk.
    Däremot så anställer vissa arbetsgivare personer utan utbildning och skriver undersköterska som anställningsform.
    Står det undersköterska på ditt slutbetyg? om inte så är du inte uska automatiskt;) och jo även du måste ha delegering från ssk för att få utföra de flesta uppgifter. Jag läste omvårdnad, tre terminer på komvux, min arbetsgivare satte titeln undersköterska på mig, men innan jag fick börja utföra sk usk uppgifter så var jag tvungen att ha delegering från ssk.
  • elmadumle
    Anonym (....) skrev 2017-05-29 18:11:54 följande:
    Eftersom undersköterska inte är en skyddad titel och således inget man blir utan något man anställa som med eller utan relevant utbildning så är det inte något problem att de kallar sig usk. Det är ju anställda som det.

Utföra era kan uppgifter med hjälp av delgering? Nej, de behöver inge delegering för att få utför kan uppgifter.

Och jo, är de anställda som usk så jobbar de som set och har rätt att kalla sig det.

Undersköterska är en anställningstitel där arbetsgivaren själv kan ställa krav på vad för kompetens man bör ha. Man behöver således inge gått omvårdnadsprogrammet för att få anställning som usk.
    Jo det krävs delegering för att få ge ex mediciner, linda ben, osv, och ett vb här får inte ge insulin, byta kad osv.
  • elmadumle
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-30 19:43:49 följande:
    Kan inte någon av er berätta varifrån den här konstiga föreställningen om professiontitlar kommer? Att de inte får användas vid arbetslöshet? Jag har frågat förut utan att få svar.

Resonemanget är så verklighetsfrånvänt och märkligt att det blir obegripligt.
    Jag vill veta om det står att personen är uska på sitt betyg, gör det inte det är hon inte uska förren hon anställs som det. Undersköterska är inget man utbildar sig till , man läser de ämnen som behövs för att kunna anställas som det och det är arbetsgivaren som avgör om du ska få anställas som uska. Jag läste på komvux i tre terminer, vi har samlat betygsdokument, arbetsgivaren anser att vi kan anställas som uska då vi har rätt kurser som kommunen kräver. Det finns ingen undersköterskeutbildning vad du än säger.
  • elmadumle
    Anonym (ddd) skrev 2017-05-30 22:00:00 följande:

Funderar just på det TS säger att vikarier gör samma uppgifter som ni fasta gör på sommaren... Jag har aldrig riktigt fattat vad skillnaden i arbete är mellan vårdbiträde och USK. All personal får t.ex. delegering att ge medicin. Vissa "patienter" i hemtjänsten har sondmatning, det får alla göra efter viss genomgång Kateterspolning har vid tillfällen delegerats över på personalen, vilket både USK och vårdbiträden gör.

Står inget formellt krav på att alla ska vara USK även om jag vet att vissa kommuner har sån policy.

So whats the difference? Mer än i lönekuvertet... Vet inte vad USK läser mer än vad en annan gjorde på gymnasiet ärligt talat... Är det någon ansvarsbit?

Oj vad olika det är! här får inte vb ge insulin, sondmata, påsdialys, kad, svårare såromläggningar ex. Det gör usk. Skillnaden är ju att vi som är anställda som usk har läst de kurserna som krävs vilket ett vb inte har.
  • elmadumle
    Anonym (?!) skrev 2017-05-31 13:56:20 följande:
    Fan vad många är korkade här..

studier.se/underskoterskeutbildning/
    Korkade för att vi säger som det är? jag har ännu inte sett ett betyd från avslutad utbildning där det faktiskt står: Undersköterska. De som går gymnasiets vård och omsorg får ett slutbetyg, vet inte om det står undersköterska där? vi som gått komvux vård och omsorg får samlat betygsdokument. Det är upp till arbetsgivaren att bestämma vad du blir anställd som. Våran kommun har krav på vissa kurser, har du betyg i de blir du uska, har du inte så blir du vb.
  • elmadumle
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-31 13:18:15 följande:
    Jo, jag har förstått att det är så du och någon till resonerar, att man inte får använda en titel vid arbetslöshet om inte yrkestiteln står på examensbeviset. Jag frågade varifrån den "principen" kommer.

Som jag påpekat är ju det här inget unikt för undersköterskor, utan det är likadant för de allra, allra flesta professioner i landet. Man kan plugga till ett yrke, eller anställas på andra meriter och komma in den vägen. Det finns sällan eller aldrig bara en väg till en profession och titeln markerar tillhörighet, inte anställning i dagsläget.

Men du menar alltså på allvar att man inte kan säga "jag är målare, kock, bibliotekarie, journalist. . . och söker jobb". Det är en felaktig mening?!
    Man får väl kalla sig vad man vill, det lär väl märkas när man söker jobb om rätt utbildning finns som arbetsgivaren kräver. Jag är barnskötare, har betyg på det, och jag är uska, har läst komvux, fick ett samlat betygsdokument, arbetsgivaren ansåg att jag hade rätt kurser för att få "titeln" undersköterska.
  • elmadumle
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-31 14:59:25 följande:
    Jag har ingen aning om varför du sätter ordet titel inom citationstecken, har du?

Nyss sa du själv att det är en titel, även om du lade till hitte-på-förledet "anställnings-". Vet du ens själv rikigt hur du tänker här egentligen?
    Har inte hittat på något alls. Jag vet vad jag tänker, tack för omtanken:)
  • elmadumle
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-31 15:28:09 följande:
    Oj, vad du har otur när du tänker!

Jag sa inte att DU hittat på. Jag tror också att du hört det någonstans någongång och sedan köper det som en sanning utan en sekunds reflektion.

Det är ju nu uppenbart att du inte kan redogöra något svar på frågan "varför", det skulle vara intelligent av dig att ge dig då. Men du ser inte det heller.
    Men suck. Jo jag hörde det på våran utbildning, att tro nu inte att ni blir undersköterskor automatiskt, det är arbetsgivaren som bestämmer om ni blir anställda som det.
    Och så var/är det ju;) sedan kan man tycka vad man vill om det.
    Nu pratar jag om kommunen, det kanske funkar helt annorlunda på sjukhus.
    Varför jag sätter "titel" inom parantes? tja, kanske för att jag anser det inte vara en riktig titel som ssk är, jag hoppas vi får en legitimation och undersköterska blir en  titel.
  • elmadumle
    Anonym (....) skrev 2017-05-31 15:46:17 följande:
    Vbt2får ge insulin efter att denne fått delegering.
    Ok hos er då men inte här. Uppenbarligen jobbar man inte lika i alla kommuner.
Svar på tråden Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?