Inlägg från: elmadumle |Visa alla inlägg
  • elmadumle

Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?

Man blir inte undersköterska genom utbildning, man läser och får kunskaper som gör att man kan anställas som undersköterska, sedan är det upp till arbetsgivaren att avgöra om den anser att du har rätt kurser/kunskaper för att kunna anställas som undersköterska.

• elmadumle
    MOOM82 skrev 2017-05-30 16:10:15 följande:
    Jag är undersköterska på riktigt efter att ha pluggat ett 3-årigt program på gymnasiet. Då hette det omvårdnadsprogrammet och man fick antingen undersköterska/skötare/tandsköterska beroende på vilken inriktning man tog sista året.

Det jag är utbildad till och har som arbetsuppgifter måste personer som är anställda utan utbildning få delegering på.
    Ska jag ge medicin samt andra uppgifter som ingår i en sjuksköterskas jobb då måste jag också ta delegering.

Det finns visst något som en utbildad usk.
    Däremot så anställer vissa arbetsgivare personer utan utbildning och skriver undersköterska som anställningsform.
    Står det undersköterska på ditt slutbetyg? om inte så är du inte uska automatiskt;) och jo även du måste ha delegering från ssk för att få utföra de flesta uppgifter. Jag läste omvårdnad, tre terminer på komvux, min arbetsgivare satte titeln undersköterska på mig, men innan jag fick börja utföra sk usk uppgifter så var jag tvungen att ha delegering från ssk.
  • elmadumle
    Anonym (....) skrev 2017-05-29 18:11:54 följande:
    Eftersom undersköterska inte är en skyddad titel och således inget man blir utan något man anställa som med eller utan relevant utbildning så är det inte något problem att de kallar sig usk. Det är ju anställda som det.

Utföra era kan uppgifter med hjälp av delgering? Nej, de behöver inge delegering för att få utför kan uppgifter.

Och jo, är de anställda som usk så jobbar de som set och har rätt att kalla sig det.