• MOOM82

Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?

Anonym (....) skrev 2017-05-29 22:22:24 följande:
    Men snälla! Usk/Undersköterska är INGEN utbildning utan en anställningstitel som vem som helst kan få! Vem som helst kan anställas och jobba som usk och man ÄR då usk på jobbet. Man ÄR aldrig usk såvida man inte är anställd som det. Utvildad usk finns set INGET som heter!
    Jag är undersköterska på riktigt efter att ha pluggat ett 3-årigt program på gymnasiet. Då hette det omvårdnadsprogrammet och man fick antingen undersköterska/skötare/tandsköterska beroende på vilken inriktning man tog sista året.

Det jag är utbildad till och har som arbetsuppgifter måste personer som är anställda utan utbildning få delegering på.
    Ska jag ge medicin samt andra uppgifter som ingår i en sjuksköterskas jobb då måste jag också ta delegering.

Det finns visst något som en utbildad usk.
    Däremot så anställer vissa arbetsgivare personer utan utbildning och skriver undersköterska som anställningsform.
  • MOOM82
    elmadumle skrev 2017-05-30 19:16:39 följande:
    Står det undersköterska på ditt slutbetyg? om inte så är du inte uska automatiskt;) och jo även du måste ha delegering från ssk för att få utföra de flesta uppgifter. Jag läste omvårdnad, tre terminer på komvux, min arbetsgivare satte titeln undersköterska på mig, men innan jag fick börja utföra sk usk uppgifter så var jag tvungen att ha delegering från ssk.
    Det beror helt på vart man arbetar. Där jag varit i 14 år arbetar vi som undersköterskor med våra arbetsuppgifter såsom såromläggningar, venprover, blodgas, kad mm. Det är inget ssk gör. De har sina arbetsuppgifter, dela medicin, vårdplaneringar.

Är man inte utbildad så är man vårdbiträde. Och då får man ta omvårdnadsbiten om man ej fått delegering. Så har det alltid varit där jag arbetat.
    Jag arbetar i landstinget på akutavdelning.