Inlägg från: Mirja von Beau |Visa alla inlägg
  • Mirja von Beau

Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?

Anonym (?!) skrev 2017-05-29 14:37:45 följande:

Frågan kom upp i en annan tråd. Har aldrig hört att någon kan kalla sig usk som inte alls läst till usk. Alla våra sommarvikarier tex. Som gör en uskas uppgifter då vi andra har semester. Är det riktigt att de kan säga att "jag är undersköterska"?!

Låter befängt och visst är de anställda att utföra våra usk uppgifter med hjälp av deligering.

Men inte sjutton är de undersköterskor för det.

Hos oss anställs endast fast personal med motsvarig utbildning. Förutom på sommaren då.

Oavsett vad som står på aommarvikariernas anställningsavtal så ÄR de INTE usk!

Ja. Blir hon anställd som usk, kan hon kalla sig usk. 

Blir jag anställd som behandlingsassistent och enbart gått omvårdnadsprogrammet med inriktning mot psykiatri, är jag ändå behandlingsassistent, även om jag inte gått utbildningen. Inte svårare än så.
  • Mirja von Beau
    Anonym (?!) skrev 2017-05-29 14:37:45 följande:

Frågan kom upp i en annan tråd. Har aldrig hört att någon kan kalla sig usk som inte alls läst till usk. Alla våra sommarvikarier tex. Som gör en uskas uppgifter då vi andra har semester. Är det riktigt att de kan säga att "jag är undersköterska"?!

Låter befängt och visst är de anställda att utföra våra usk uppgifter med hjälp av deligering.

Men inte sjutton är de undersköterskor för det.

Hos oss anställs endast fast personal med motsvarig utbildning. Förutom på sommaren då.

Oavsett vad som står på aommarvikariernas anställningsavtal så ÄR de INTE usk!

Och en sak till. TS, du är ju heller inte någon usk, habiliteringsassistent, behandlingsassistent, stödassistent, elevassistent, personlig assistent...mm. enbart för att du gått omvårdnadsprogrammet. 
    Finns massor med outbildade kvinnor som sedan 30 år tillbaka jobbar inom vården som usk, enbart för att de sökt till något jobb som usk.
Svar på tråden Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?