Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?

Anonym (Hej) skrev 2017-05-30 11:33:22 följande:
    Vet du ens själv riktigt vad du menar med "anställningstitel"? Det låter som en lite ogenomtänkt lek med ord. Du tänker dig visst att det är en viss typ av titel som man måste ha anställning för att få använda, men vad har du fått det ifrån (allvarligt, tänk efter!).

I det närmaste alla titlar i Sverige fungerar på exakt samma sätt, och begreppet "anställningstitel" är därför ganska ogenomtänkt.

Menar du att du skiljer på "anställningstitlar" och akademiska titlar (fil. mag, teol. kand) eller hur tänker du egentligen? De sistnämnda säger ju inget om yrkestillhörighet alls och används på ett helt annat sätt.

Vad menar du egentligen med "anställningstitel" och vilka titlar är inte "anställningstitlar" enigt dig?
    Det är väl inte så komplicerat. Vissa tjänster (oavsett var i arbetslivet) kan benämnas som anställningstitel.
    VD är t.ex en sådan titel, som inte krävs någon utbildning för. USK har jag förstått är också en anställningstitel (sedan kan ju AG ha som grundkrav att personen genomgått utbildningen eller ha motsvarande erfarenhet).

• sextiotalist
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-30 11:57:16 följande:
    Nej, det är just det jag vänder mig emot. Det är inte "vissa titlar" som fungerar så, det är, om du tänker efter, alla titlar som markerar profession (utom en handfull skyddade, kanske någon procent av helheten).

Ska vi alltså inte generellt få presentera oss med profession om vi inte vid presentationstillfället uppbär anställning?

Man får alltså inte kalla sig lastbilschaufför, AD, journalist, ekonom, bibliotekarie, försäljare, byggnadsarbetare, snickare, tapetserare, målare, informatör, lärare, tolk etc om man inte har anställning just då? Ett "Hej, jag är målare och söker jobb" skulle liksom vara förbjudet på något sätt?!

Det är ogenomtänkt. . 
    Nej, hur lyckades du tolka in detta?
    Självklart så kan du, om du har den erfarenheten eller kunskapen eller utbildningen, säga att du är målare och söker jobb.
    Man får visst kalla sig vad som helst, det finns dock ett fåtal titlar som är skyddade, det är dessa titlar som man inte får uppge som sin proffision t.ex advokat, läkare, sjuksköterska etc
  • sextiotalist
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-30 12:07:55 följande:
    Jo, det blir lite halvrörigt när man talar med flera personer på en gång. Jag tolkade inte in allt i just ditt inlägg, utan i tråden och menade bara att förtydliga min synvinkel.

Det började med ett inlägg om att "anställningstitar" (vad nu det är) bara får användas o man har anställning och att man inte kan utbilda sig till dem. Det är det jag bemött.
    Inget av inläggen har jag tolkat som det. Däremot har det varit ett otal exempel på hur det kan vara. Exempel är inte samma sak "ska" utan tolka det som ett "kan"
  • sextiotalist
    Anonym (Hej) skrev 2017-06-01 19:13:36 följande:
    Det jag ifrågasatt är varför vissa drar en gräns runt de skyddade titlarna och menar att det bara är de som inte är "anställningstitar".
    Det finns en anledning att det heter skyddade titlar.
    Det är ingen som hindrar en person, som anser sig ha relevant utbildning/kompetens att t.ex kalla sig för undersköterska (inte annars heller för den delen, eller jurist (efter ha läst Jöken), eller... vad som helst.

Din fråga i ts är om man kan kalla sig usk (och ta anställning som usk) om man inte har läst någon utbildning till detta. Svaret är ja, vem som helst får kalla sig USK (om man gillar det), man behöver inte ha någon utbildning för detta.

När man kommer till arbetslivet, så är det upp till arbetsgivaren att välja rätt person med rätt kompetens och profil för det arbete han/hon behöver arbetet för.
Svar på tråden Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?