• Kjell2

Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?

Då undersköterska ej är en skyddad titel så kan vem som helst hävda att man är undersköterska.

Det inte är en examenstitel som tex fil kand utan snarare en yrkesttitel kopplad till en anställning. Alltså är det nog inte så konstigt att hävda att man är undersköterska om man är anställd som undersköterska.

• Kjell2
    Anonym (Uska) skrev 2017-05-29 15:16:25 följande:

Här är det personer med omvårdnadsutbildning som är undersköterskor och de andra vårdbiträde

Då är det alltså en yrkestitel. Någon som gått omvårdnad och jobbar som säljare är alltså inte undersköterska.

Vilket innebär att alla som är anställda som undersköterska borde få kalla sig undersköterska.
  • Kjell2
    Anonym (Asd) skrev 2017-05-29 22:25:41 följande:

Undersköterska är du om du är utbildad till just undersköterska, annars går du som vårdbiträde.

Så alla som läst vård och omsorg är undersköterskor, oavsett jobb?

Och ingen som inte läst vård och omsorg kan kalla sig undersköterska?
  • Kjell2
    Anonym (?!) skrev 2017-05-29 23:59:11 följande:

Klart som fan det är en utbildning! Hur dumma är ni här på Fl egentligen?! Har själv gått utbildningen så visst fan finns den. Oavsett vad jag väljer för yrke så är man givetvis undersköterska i botten. Är det samma om en ssk väljer bli säljare? Är hon inte längre ssk då?

Så fruktansvärt fjantigt. Jag är utbildad usk och inget annat.

Vad står det på ditt examensbevis, slutbetyg?
  • Kjell2
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-30 07:52:16 följande:

Talar ni inte förbi varandra en del här?

Det här med titlar är en gammal tradition i Sverige där titeln pekar på var man är tillhörig. Förr var de livsviktiga eftersom de visade på skråtillhörighet, idag lever de mest kvar av tradition, men de visar fortfarande på tillhörighet.

Man kan bli tillhörig en profession på flera sätt. De allra flesta professioner i Sverige är inte skyddade titlar och det finns flera vägar in. Man kan gå en utbildning och sedan känna att man hör till den professionen, eller man kan anställas till yrket och bli tillhörig på det sättet. Det är ingenting konstigt.

Själv är jag bibliotekarie, men arbetar tillfälligt som gymnasielärare. För mig är det självklart att jag i sociala sammanhang är bibliotekarie och inte lärare i sociala sammanhang. Det är där jag känner att jag hör hemma. Enligt flera i tråden skulle jag inte få säga att "jag är bibliotekarie", men det är så klart fel (finns en sådan princip om att det är anställning som avgör måste den väl gälla alla yrken, menar jag). Självklart är jag bibliotekarie eftersom det är min utbildning, men jag vet att en del bibliotekarier har kommit in i yrket och "skrået" genom andra vägar och det är okej.

Vissa går på utbildning, andra på jobb. En del här hävdar att undersköterska är en utbildningtitel. Endast om du gått och klarat en utbildning får du kalla dig undersköterska. Detta oavsett vad du jobbar med.

Andra säger att det är en jobbtitel. Är du anställd som undersköterska får du kalla dig undersköterska. Detta oavsett vad du har för utbildning.

Själv har använder jag en utbildningstitel, civilingenjör, som jag haft sen länge. Beroende på vilket jobb jag sen har använder jag en jobbtitel, projektledare, avdelningschef t ex.

Sen har jag en massa andra titlar också som jag mer sällan använder officer, ordförande t ex.

Svar på tråden Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?