• Kjell2

Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?

Då undersköterska ej är en skyddad titel så kan vem som helst hävda att man är undersköterska.

Det inte är en examenstitel som tex fil kand utan snarare en yrkesttitel kopplad till en anställning. Alltså är det nog inte så konstigt att hävda att man är undersköterska om man är anställd som undersköterska.

• Kjell2
    Anonym (Uska) skrev 2017-05-29 15:16:25 följande:

Här är det personer med omvårdnadsutbildning som är undersköterskor och de andra vårdbiträde

Då är det alltså en yrkestitel. Någon som gått omvårdnad och jobbar som säljare är alltså inte undersköterska.

Vilket innebär att alla som är anställda som undersköterska borde få kalla sig undersköterska.
  • Kjell2
    Anonym (Asd) skrev 2017-05-29 22:25:41 följande:

Undersköterska är du om du är utbildad till just undersköterska, annars går du som vårdbiträde.

Så alla som läst vård och omsorg är undersköterskor, oavsett jobb?

Och ingen som inte läst vård och omsorg kan kalla sig undersköterska?
  • Kjell2
    Anonym (?!) skrev 2017-05-29 23:59:11 följande:

Klart som fan det är en utbildning! Hur dumma är ni här på Fl egentligen?! Har själv gått utbildningen så visst fan finns den. Oavsett vad jag väljer för yrke så är man givetvis undersköterska i botten. Är det samma om en ssk väljer bli säljare? Är hon inte längre ssk då?

Så fruktansvärt fjantigt. Jag är utbildad usk och inget annat.

Vad står det på ditt examensbevis, slutbetyg?
  • Kjell2
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-30 07:52:16 följande:

Talar ni inte förbi varandra en del här?

Det här med titlar är en gammal tradition i Sverige där titeln pekar på var man är tillhörig. Förr var de livsviktiga eftersom de visade på skråtillhörighet, idag lever de mest kvar av tradition, men de visar fortfarande på tillhörighet.