Inlägg från: Anonym (Ja du!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja du!)

3-åring som plötsligt kissar på mattan i sitt rum och på andra ställen i hemmet

Amanda84 skrev 2017-06-01 19:28:57 följande:

Jag tror inte på att straffa barn, utan på att ge dem konsekvenser. Alltså tänker jag absolut inte säga att om han kissar under soffan så får han inte titta på iPad, för det är ju helt ologiskt och inte en konsekvens, utan ett straff, och jag vill inte straffa mitt barn.

Vi körde iväg med mattan till återvinningen och han fick hjälpa till att slänga den i containern med brännbart. Efter det så kissade han inte på golvet under en hel dag, men plötsligt så kissade han i soffan istället och sade att vi kunde köra iväg med soffan till återvinningen och att det inte gjorde något för vi har ju ändå en annan soffa i vardagsrummet som vi kan använda istället. Plötsligt började han också kissa på sig utomhus. Då bytte vi taktik och nu, äntligen, har han inte kissat medvetet någonstans där man inte ska kissa, på  hela två dagar!

Vi satte upp ett papper på toaletten och på det pappret ritade vi 10 cirklar. Varje gång han kissar på toaletten så får han klistra fast ett klistermärke i en av cirklarna och när alla tio cirklarna är ifyllda så har vi lovat honom att åka till affären och så ska han få en studsboll. Det verkar faktiskt göra susen! Det är bara en cirkel kvar så imorgon åker vi till affären och så får han välja studsboll. Eftersom det funkar så har vi sagt att vi kör på med samma system veckan ut och så har han kanske vant sig av med det här konstiga beteendet tills nästa vecka.

Om du tycker att säga till barnet du får inte titta på ipad tills du lärt dig kissa på toaletten, lycka till!
  • Anonym (Ja du!)

Om du tycker att man inte skall säga "skall det stå"

Svar på tråden 3-åring som plötsligt kissar på mattan i sitt rum och på andra ställen i hemmet