• Amanda84

3-åring som plötsligt kissar på mattan i sitt rum och på andra ställen i hemmet

Min son har varit helt blöjfri sedan omkring 4 månader tillbaka. Egentligen har han varit blöjfri längre än så, men inte på förskolan, eftersom han inte sade till när han behövde gå på toaletten och att man på hans avdelning helt enkelt inte har en toalett, så man måste säga till en fröken om man inte kan öppna den tunga dörren in till grannavdelningen själv.

Men nu har han som sagt varit helt blöjfri (bortsett från natten) i fyra månader, även på dagis. Ibland har det dock inträffat någon olycka, men det är så pass sällan att vi ändå anser att han faktiskt kan reglera det här.

De senaste två-tre veckorna har vi fått ett bakslag. Det konstiga med det här bakslaget är att det verkar vara ett medvetet kissande. Vi har varit lite undrande men inte lagt skulden på vårt barn, utan har bara torkat upp och inte gjort mer väsen kring det än så. Det började med att vi satt i köket och spelade spel och när vi hade spelat färdigt så sade han: "Nu ska jag kissa under bordet" och så gjorde han så. Han har en liten soffa i sitt rum och under den står en matta. Under flera dagars tid har han "råkat" kissa på mattan. Vi  har lagt skulden på oss själva och tänkt att han kanske anser att vi har brustit i uppmärksamhet, även om vi egentligen inte har gjort så. Vi leker väldigt mycket med honom, men vid alla tillfällen hittills har det inträffat när han har gått in i sitt rum för att hämta någon leksak eller för att man har stått och lagat mat eller liknande och därför inte har varit hundra procent närvarande.

Idag uppstod en helt ny situation: han hade fått nya glaskulor som vi rullade längs golvet och spelade med. Min man kom in i rummet och deltog lika aktivt som jag i leken och vi hade riktigt roligt. Precis när vår son lämnade leken så ser jag plötsligt att han är kissnödig och säger därför:

"Behöver du kissa?"

"Nej", svarar han, varpå jag säger att det nog är bäst att vi går till toaletten i alla fall.

"Jag tänker kissa under soffan", säger han med ett jätteflin och innan jag ens har hunnit reagera så ålar han sig in under soffan och kissar medan han ligger tryckt mot mattan.

Jag vet inte hur jag ska hantera det här.

I förmiddags kom han viskande till min man och sade att han hade kissat på mattan. (han har aldrig viskat kring det tidigare även om han har "råkat" kissa på mattan tidigare) Min man kände överallt på mattan men kunde inte hitta någon våt fläck, men då kände han inte hela vägen in under soffan. Jag kände att det luktade kiss i rummet och sade till min man att det måste vara mattan, så den får vi nog ta bort. När vår son nu kissade igen på mattan så rullade vi därför ihop den och flyttade därmed soffan. Det visade sig att det var vått under nästan hela mattan, så han måste ha kissat där vid flera tillfällen. Vår son blev helt förstörd av att vi flyttade soffan och tog bort mattan. Han trodde att vi skulle kasta alla hans leksaker och möbler bara för att han nu hade kissat på mattan igen, men det är ingenting som vi någonsin har hotat med, så jag vet inte vart han har fått det ifrån. Jag förklarade att bara mattan ska bort, eftersom den luktar illa, men att soffan ska vi flytta tillbaka imorgon igen men att den också måste tvättas eftersom det kom kiss på den.

Vad kan det här märkliga beteendet bero på? Och vad kan vi göra åt det? Vår son tjatar om att vi måste köpa en ny matta och i ärlighetens namn vill jag också ha en ny matta där, men vill helst inte köpa en ny matta som han medvetet kissar på.

• Svar på tråden 3-åring som plötsligt kissar på mattan i sitt rum och på andra ställen i hemmet
  • Bimbim79

Han råkar inte kissa han är fullt medveten, han är 3 år han testar gränser! Nej det blir ingen matta, nej man kissar på toaletten! Barn förstår mycket väl vad man säger, han "råkade" först ni sa inget, nu uttrycker han ärligt att han ska kissa på mattan, under bordet osv och ni reagerar fortfarande inte? Vad kommer näst? Bajsa i köket?

• John22

Ja en jäkligt bra start hade väl varit att kraftigt markera att det inte är okej att bete sig så. Det är uppenbarligen fullt medvetet och något han gör för att han vill. För övrigt ska han tvingas hjälpa till att torka upp pisset och tvätta allt han pissat ned.

• AnnaSthlm

Jag hade blivit fly förbannad om min treåring medvetet pissat ner mattor, möbler mm. Hade tagit bort mattor i hela hemmet och jobbat med rejäla konsekvenser.

• Amanda84
    Bimbim79 skrev 2017-05-28 07:37:39 följande:

Han råkar inte kissa han är fullt medveten, han är 3 år han testar gränser! Nej det blir ingen matta, nej man kissar på toaletten! Barn förstår mycket väl vad man säger, han "råkade" först ni sa inget, nu uttrycker han ärligt att han ska kissa på mattan, under bordet osv och ni reagerar fortfarande inte? Vad kommer näst? Bajsa i köket?

Jo, vi reagerar. Vi pratar med honom om att man ska kissa på toaletten och inte på golvet. Anledningen till att vi i början inte gjorde en stor affär av det (mer än att fråga om han inte hann till toaletten och att det faktiskt är där man ska kissa) är för att han faktiskt bara har varit blöjfri i fyra månader. Olyckor händer ibland fortfarande. Vi reagerar självklart direkt de gånger vi har förstått att han har gjort det medvetet.
    John22 skrev 2017-05-28 07:58:33 följande:

Ja en jäkligt bra start hade väl varit att kraftigt markera att det inte är okej att bete sig så. Det är uppenbarligen fullt medvetet och något han gör för att han vill. För övrigt ska han tvingas hjälpa till att torka upp pisset och tvätta allt han pissat ned.

Hittills har han varit tvungen att hjälpa till de gånger som han faktiskt har sagt att "nu kissar jag"

AnnaSthlm skrev 2017-05-28 08:24:47 följande:

Jag hade blivit fly förbannad om min treåring medvetet pissat ner mattor, möbler mm. Hade tagit bort mattor i hela hemmet och jobbat med rejäla konsekvenser.

Konsekvensen är ju att mattan i hans rum försvann, samt att vi flyttade ut soffan därifrån och att han var tvungen att hjälpa till att torka upp. Någon annan konsekvens har jag svår att se vad det skulle vara?

Frågan är bara hur vi går vidare härifrån. I morse, medan min man stod och gjorde frukost, kom vår son in till honom och berättade att han hade kissat under soffan i vardagsrummet och han såg jätteglad ut när han berättade det. Vi bestämde nu att han inte får vara i vardagsrummet och förklarade att man inte kan vara i vardagsrummet om man kissar under soffan och dessutom så måste soffan tvättas av. Det här blev han verkligen arg och ledsen över, så vi får väl hoppas att det hjälper.

• Piff

Ta med honom och "tvångskissa" på toan varannan timma eller nåt, när ni är hemma.

Om han inte förstår allvaret i det han gör så skulle jag dra in på tv/padda/andra roliga saker och förklara att när han förstår att man Inte kissar på golvet kan han få titta.

Vad svarar han när ni frågar Varför han gör så??

Har de samma problem på fsk?

Har ni pratat om att han blir tvungen att ha blöja om hon kissar på sig mer? Hot/motivation...

• Amanda84
    Piff skrev 2017-05-28 22:30:41 följande:

Ta med honom och "tvångskissa" på toan varannan timma eller nåt, när ni är hemma.

Om han inte förstår allvaret i det han gör så skulle jag dra in på tv/padda/andra roliga saker och förklara att när han förstår att man Inte kissar på golvet kan han få titta.

Vad svarar han när ni frågar Varför han gör så??

Har de samma problem på fsk?

Har ni pratat om att han blir tvungen att ha blöja om hon kissar på sig mer? Hot/motivation...

Jag tror inte på att straffa barn, utan på att ge dem konsekvenser. Alltså tänker jag absolut inte säga att om han kissar under soffan så får han inte titta på iPad, för det är ju helt ologiskt och inte en konsekvens, utan ett straff, och jag vill inte straffa mitt barn.

Vi körde iväg med mattan till återvinningen och han fick hjälpa till att slänga den i containern med brännbart. Efter det så kissade han inte på golvet under en hel dag, men plötsligt så kissade han i soffan istället och sade att vi kunde köra iväg med soffan till återvinningen och att det inte gjorde något för vi har ju ändå en annan soffa i vardagsrummet som vi kan använda istället. Plötsligt började han också kissa på sig utomhus. Då bytte vi taktik och nu, äntligen, har han inte kissat medvetet någonstans där man inte ska kissa, på  hela två dagar!

Vi satte upp ett papper på toaletten och på det pappret ritade vi 10 cirklar. Varje gång han kissar på toaletten så får han klistra fast ett klistermärke i en av cirklarna och när alla tio cirklarna är ifyllda så har vi lovat honom att åka till affären och så ska han få en studsboll. Det verkar faktiskt göra susen! Det är bara en cirkel kvar så imorgon åker vi till affären och så får han välja studsboll. Eftersom det funkar så har vi sagt att vi kör på med samma system veckan ut och så har han kanske vant sig av med det här konstiga beteendet tills nästa vecka.

• Anonym (Ja du!)
    Amanda84 skrev 2017-06-01 19:28:57 följande:

Jag tror inte på att straffa barn, utan på att ge dem konsekvenser. Alltså tänker jag absolut inte säga att om han kissar under soffan så får han inte titta på iPad, för det är ju helt ologiskt och inte en konsekvens, utan ett straff, och jag vill inte straffa mitt barn.

Vi körde iväg med mattan till återvinningen och han fick hjälpa till att slänga den i containern med brännbart. Efter det så kissade han inte på golvet under en hel dag, men plötsligt så kissade han i soffan istället och sade att vi kunde köra iväg med soffan till återvinningen och att det inte gjorde något för vi har ju ändå en annan soffa i vardagsrummet som vi kan använda istället. Plötsligt började han också kissa på sig utomhus. Då bytte vi taktik och nu, äntligen, har han inte kissat medvetet någonstans där man inte ska kissa, på  hela två dagar!

Vi satte upp ett papper på toaletten och på det pappret ritade vi 10 cirklar. Varje gång han kissar på toaletten så får han klistra fast ett klistermärke i en av cirklarna och när alla tio cirklarna är ifyllda så har vi lovat honom att åka till affären och så ska han få en studsboll. Det verkar faktiskt göra susen! Det är bara en cirkel kvar så imorgon åker vi till affären och så får han välja studsboll. Eftersom det funkar så har vi sagt att vi kör på med samma system veckan ut och så har han kanske vant sig av med det här konstiga beteendet tills nästa vecka.

Om du tycker att säga till barnet du får inte titta på ipad tills du lärt dig kissa på toaletten, lycka till!
  • Anonym (Ja du!)

Om du tycker att man inte skall säga "skall det stå"

• Piff
    Amanda84 skrev 2017-06-01 19:28:57 följande:

Det va ju jättebra att han kommit på bättre tankar! Hoppas det fortsätter er så :)

Förövrigt är det väl knappast en konsekvens för en treåring att man kastar familjens matta. Snarare ett äventyr att åka till tippen. Det påverkar inte honom alls. Däremot för det med sig att ert hem kissas ned, det tar tid att åka till tippen, kostar pengar att köpa ny matta.

Om man hårddrar det resonemanget så skulle ingen i samhället straffas för brott de begår, istället får de se på när en annan vuxen löser problemet. Inte lär man sig allvaret i situationen då.

Dessutom tycker jag att padda/tv är en "lyx" och inget som barnen självklart ska ha fri tillgång till var dag. Sköter man inte tandborstning/hygien/äter utan att krångla (med påminnelse) så får man inte glass/padda-tid, osv. Självklart inga hotfulla situationer eller så, men presterar man inte nåt så enkelt som att kissa på toa när man vet hur man gör utan kissar på mattan o i soffan flera ggr så får det konsekvenser i form av indragna förmåner som man annars ånjuter. Tycker inte att det är ett straff direkt. Sköter man sig inte på jobbet så kan jobbet inte betala ut en bonus för företaget går inte runt som förväntat. Samhället (familjen) måste våga ställa krav på medborgarna. Man har skyldigheter - inte bara rättigheter. Även om man är 3 år.

Men, vi kan enas om att inte enas i den frågan. :)
  • Amanda84
    Piff skrev 2017-06-03 23:46:28 följande:
    Det va ju jättebra att han kommit på bättre tankar! Hoppas det fortsätter er så :)

Förövrigt är det väl knappast en konsekvens för en treåring att man kastar familjens matta. Snarare ett äventyr att åka till tippen. Det påverkar inte honom alls. Däremot för det med sig att ert hem kissas ned, det tar tid att åka till tippen, kostar pengar att köpa ny matta.
    Vi enas om att vi inte är överens i den här frågan, men jag vill bara tillägga att det i det här fallet inte handlade om familjens matta, utan den matta som han har i sitt rum och han blev alldeles bestört och tyckte att vi skulle köpa en ny matta åt honom, eftersom vi slängde HANS matta. På det förklarade vi att vi inte kan köpa en ny matta eftersom den kostar för mycket pengar. Det resonemanget är jag förstås inte säker på att han förstår, men han blev i alla fall mycket upprörd över det hela. Han försökte övertala oss om att tvätta mattan först (men eftersom det var en billig matta och jag inte tror att den går in i tvättmaskinen, så valde vi att slänga den och då fick han vara med.) Jag tror inte att det hade funkat för alla barn att slänga en matta. I det här fallet så visste jag att han skulle tycka illa om det, eftersom han vet att grejerna i hans rum är hans grejer, men nu blev det ju tokigt eftersom han sedan tyckte att vi borde slänga soffan i vardagsrummet, så i slutändan var det inte den bästa lösningen...
  • Anonym (Anonym)

Hej! Har ett barn i samma ålder som gör exakt samma sak. Pågick en period men hen har nu slutat. Insåg att hen gjorde det för att få uppmärksamhet. Tänk även på att det kan vara en regression för att få vara baby igen om det händer mycket i utvecklingen. Prata, förklara att det luktar illa och att du blir ledsen . Ej straff.

• Amanda84
    Anonym (Anonym) skrev 2017-06-04 20:19:11 följande:

Hej! Har ett barn i samma ålder som gör exakt samma sak. Pågick en period men hen har nu slutat. Insåg att hen gjorde det för att få uppmärksamhet. Tänk även på att det kan vara en regression för att få vara baby igen om det händer mycket i utvecklingen. Prata, förklara att det luktar illa och att du blir ledsen . Ej straff.

Tusen tack för ditt svar!

Vi har lyckats hålla det tillbaka under ett par dagar men sedan skedde det plötsligt igen. Vi trodde faktiskt från början om att det handlade om ouppmärksamhet från vår sida (jag arbetar som i förskolan sedan långt över tio år tillbaka och min man har pedagogisk och psykologisk utbildning på högskolenivå och vi fastnar ibland i fällan att vi tror oss veta vilka tecken man ska leta efter, även när det gäller vårt eget barn) men ibland går man bet och missar totalt med sitt eget barn eftersom man blir totalt hemmablind. Vi har redan uteslutit brist-på-uppmärksamhet-grejen helt och hållet.  Men du slog huvudet på spiken, rent ut sagt! Vår son har tagit ett enormt utvecklingssprång den senaste tiden och utöver det så har han dessutom velat leka att han är en bebis eller vill låtsats att han var väldigt liten.

Vi tyckte nästan att det gick till överdrift ett tag och sade åt honom att "man behöver inte leka bebis för att få ligga i famnen när man behöver det; det är bara att komma och kramas eller lägga sig i famnen; det vet du väl." Då ville han plötsligt inte ligga i famnen utan pratade istället om att bebisar ligger i famnen, medan stora barn BARA kramas, men han har mycket möjligt ersatt det här med att plötsligt kissa på golvet, för han  väldigt mycket om vad stora barn och bebisar kan och inte kan, samt att bebisar har blöja men det har inte stora barn.

Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på det här!

Svar på tråden 3-åring som plötsligt kissar på mattan i sitt rum och på andra ställen i hemmet