Inlägg från: KingAlice88 |Visa alla inlägg
  • KingAlice88

Barnböcker

Hej!

Jag skulle vilja ha tips på barnböcker till min fyraåring?

Jag har böcker kvar som jag hade när jag var liten, jag älskade Astrid Lindgrens böcker: Pippi Långstrump, Lotta på bråkmarknagatan, Emil i Lönneberga, Ronja Rövardotter och Barnen i Bullerbyn men gillar barn dom böckerna fortfarande?

Vad för böcker läser era barn?

• Svar på tråden Barnböcker
  • KingAlice88
    Pamma Fu skrev 2017-05-27 12:54:47 följande:

Pettson och Findus !!

Såklart! Särksilt "när Findus var liten och försvann".

"Tänk om" är också jättefin, kärleksfulla små rim som funkar som godnattsaga, lagom längd också (4årings uppmärksamhetsspann)

Tove Jansson älskades också, en saga om när Mumintrollet vaknar mitt i vintern, samt

"Vad hände sen", av Tove.

Tack för tipsen!

Det var bra idéer! Hoppas hon tycker om dom, vilket jag tror hon gör! ????
  • KingAlice88
    gruvan skrev 2017-05-27 13:19:15 följande:

Astrid Lindgren funkar här men Alfons Åberg är stora favoriten. Sen Halvan-böckerna, speciellt om barnet är intresserad av fordon. Bajsboken är rolig också. Pixi-böcker, Jan Lööfs är favoriten men han gillar de flesta som har lite mer text.

Pixi-böcker tror jag att jag har någon stan hemma någonstans.

Själv gillade jag läsa i fyra årsåldern, precis som min dotter.

Fast jag ville helst att mamma skulle läsa för mig, jag tror nog min dotter också vill att jag ska läsa för henne.

Min dotter gillar böcker. Hon brukar säga "mamma! Mamma, läs min bamse bok för mig"

Hon älskar bamse och Nalle Phu.

Gillar dina barn också Bamse och Nalle Phu?
  • KingAlice88
    gruvan skrev 2017-05-27 13:41:25 följande:

Astrid Lindgren funkar här men Alfons Åberg är stora favoriten. Sen Halvan-böckerna, speciellt om barnet är intresserad av fordon. Bajsboken är rolig också. Pixi-böcker, Jan Lööfs är favoriten men han gillar de flesta som har lite mer text.

Så är min son också, kommer med böcker och vill läsa. Han kan inte läsa men lyssnar mycket på ljudböcker också och "läser" ur huvudet för lillebror på 1 år ibland. Bamse är en stor favorit! Han har några småböcket (typ pixi) och någon tidning för småbarn. Finns flera Bamsesagor på Spotify och han lyssnar ofta på just Bamse när han ska somna på kvällarna. Och vi såg senaste filmen på bio som han älskade! Nalle Puh har vi faktiskt inte läst än.

Vi har testat ljudböckerna också och det fungerade bra min dotter gillar att lyssna.

Visste inte att det fanns bamsesagor på Spotify så jag tänkte testa det i kväll.
  • KingAlice88
    mammalovis skrev 2017-05-27 14:03:12 följande:

Det finns ju hur mycket bilderböcker som helst på biblioteket att låna. Barnboksbibliotekarierna brukar ofta vara bra på att hitta lämpliga böcker.

Nu är min tös snart 4 och äldsta 6 år, så hon har gått över till kapitelböcker. Men när hon var yngre har de själva valt att låna Barbapapa, Vem-böckerna med Stina Wirsén, Busiga Bebben, Pelle-böckerna av Jan Lööf, Alfons m fl i perioder även om de kan orka lyssna på längre texter. Annars är det mest Disney-klassikerna som Askungen, Snövit m fl som båda velat lyssna på.

Nu i sommar ska vi ta tag i bibliotekslånandet igen. Äldsta lånar i skolan varje vecka, så den yngre har hamnat lite i skymundan, men å andra sidan har båda haft en period i den åldern när leken lockar mer än läsandet.

Min dotter älskar att kolla på Askungen. Hon brukar leka med sina kompisar att hon är Askungen...

Jag tänkte att nu till sommaren att man går till biblioteket så hon kan få välja själv vilka böcker hon vill läsa.

Jag tycker det bra att hon läser för det är bra för henne och hon gillar att läsa. Hon börjar läsa på mjölpaketen och allt som vi har hemma.

Fast böcker vill hon att jag ska läsa.

Jag har inte testar kapitel böcker än.
  • KingAlice88
    scanmia skrev 2017-05-27 14:07:45 följande:

Den vilda bebin böckerna.

Lisa Bjärbo har skrivit några underbara böcker om dinosaurier.

"Prinsessan Papperspåse" 

"Ellens alla hundar"

"Djur som ingen sett utom vi" av Ulf Stark (tror jag) är djupt älskad.

Pelle Svanslös

Och kolla in Pija Lindenbaum. "Pudlar och pommes" är den enda vi har men den är bra.

Verkar vara bra böcker det!
Svar på tråden Barnböcker