KingAlice88 skrev 2017-05-27 14:16:22 följande:
Min dotter älskar att kolla på Askungen. Hon brukar leka med sina kompisar att hon är Askungen...
Jag tänkte att nu till sommaren att man går till biblioteket så hon kan få välja själv vilka böcker hon vill läsa.
Jag tycker det bra att hon läser för det är bra för henne och hon gillar att läsa. Hon börjar läsa på mjölpaketen och allt som vi har hemma.
Fast böcker vill hon att jag ska läsa.
Jag har inte testar kapitel böcker än.
De flesta i tråden har nog tolkat det som böcker den vuxne läser för barnet och självklart ska man fortsätta läsa även för ett barn som knäckt läskoden, helst i flera år framöver.
På vårt bibliotek hittade vi några små böcker som just var till för den första läsningen. Jag tror Liam målar var en. Det är text som Liam målar svart, Liam målar brunt o s v. Om hon har kommit lite längre finns det ju böcker i serien Extralätt att läsa från BonnierCarlsen. En del är skrivna med versaler med få meningar och lite text. I skolan läser man ju sk "småböcker" med lite text på olika nivåer, men jag har inte kollat om de finns på vanliga biblioteken, de köps in av skolorna via läromedelsföretagen. Så allt beror ju på hur långt hon kommit.
Ibland kan det vara lättast att ni i familjen skriver en egen liten bok med t ex ord eller meningar, då ni har bäst koll på vad hon klarar av. I skolan bygger man ord av bokstäverna i SOLARM först, då de är enklast att ljuda ihop, men hon är kanske redan längre kommen.