• KingAlice88

Barnböcker

Hej!

Jag skulle vilja ha tips på barnböcker till min fyraåring?

Jag har böcker kvar som jag hade när jag var liten, jag älskade Astrid Lindgrens böcker: Pippi Långstrump, Lotta på bråkmarknagatan, Emil i Lönneberga, Ronja Rövardotter och Barnen i Bullerbyn men gillar barn dom böckerna fortfarande?

Vad för böcker läser era barn?

• Svar på tråden Barnböcker
  • Pamma Fu

Pettson och Findus !!

Såklart! Särksilt "när Findus var liten och försvann".

"Tänk om" är också jättefin, kärleksfulla små rim som funkar som godnattsaga, lagom längd också (4årings uppmärksamhetsspann)

Tove Jansson älskades också, en saga om när Mumintrollet vaknar mitt i vintern, samt

"Vad hände sen", av Tove.

• KingAlice88
    Pamma Fu skrev 2017-05-27 12:54:47 följande:

Pettson och Findus !!

Såklart! Särksilt "när Findus var liten och försvann".

"Tänk om" är också jättefin, kärleksfulla små rim som funkar som godnattsaga, lagom längd också (4årings uppmärksamhetsspann)

Tove Jansson älskades också, en saga om när Mumintrollet vaknar mitt i vintern, samt

"Vad hände sen", av Tove.

Tack för tipsen!

Det var bra idéer! Hoppas hon tycker om dom, vilket jag tror hon gör! ????
  • Linnis92

Min grabb är 3,5 drygt och han älskar Böckerna om Alfons Åberg, dessa läser vi typ varje dag.

• gruvan

Astrid Lindgren funkar här men Alfons Åberg är stora favoriten. Sen Halvan-böckerna, speciellt om barnet är intresserad av fordon. Bajsboken är rolig också. Pixi-böcker, Jan Lööfs är favoriten men han gillar de flesta som har lite mer text.

• KingAlice88
    gruvan skrev 2017-05-27 13:19:15 följande:

Astrid Lindgren funkar här men Alfons Åberg är stora favoriten. Sen Halvan-böckerna, speciellt om barnet är intresserad av fordon. Bajsboken är rolig också. Pixi-böcker, Jan Lööfs är favoriten men han gillar de flesta som har lite mer text.

Pixi-böcker tror jag att jag har någon stan hemma någonstans.

Själv gillade jag läsa i fyra årsåldern, precis som min dotter.

Fast jag ville helst att mamma skulle läsa för mig, jag tror nog min dotter också vill att jag ska läsa för henne.

Min dotter gillar böcker. Hon brukar säga "mamma! Mamma, läs min bamse bok för mig"

Hon älskar bamse och Nalle Phu.

Gillar dina barn också Bamse och Nalle Phu?
  • gruvan

KingAlice88 skrev 2017-05-27 13:32:58 följande:

Pixi-böcker tror jag att jag har någon stan hemma någonstans.

Själv gillade jag läsa i fyra årsåldern, precis som min dotter.

Fast jag ville helst att mamma skulle läsa för mig, jag tror nog min dotter också vill att jag ska läsa för henne.

Min dotter gillar böcker. Hon brukar säga "mamma! Mamma, läs min bamse bok för mig"

Hon älskar bamse och Nalle Phu.

Gillar dina barn också Bamse och Nalle Phu?

Så är min son också, kommer med böcker och vill läsa. Han kan inte läsa men lyssnar mycket på ljudböcker också och "läser" ur huvudet för lillebror på 1 år ibland. Bamse är en stor favorit! Han har några småböcket (typ pixi) och någon tidning för småbarn. Finns flera Bamsesagor på Spotify och han lyssnar ofta på just Bamse när han ska somna på kvällarna. Och vi såg senaste filmen på bio som han älskade! Nalle Puh har vi faktiskt inte läst än.
  • mammalovis

Det finns ju hur mycket bilderböcker som helst på biblioteket att låna. Barnboksbibliotekarierna brukar ofta vara bra på att hitta lämpliga böcker.

Nu är min tös snart 4 och äldsta 6 år, så hon har gått över till kapitelböcker. Men när hon var yngre har de själva valt att låna Barbapapa, Vem-böckerna med Stina Wirsén, Busiga Bebben, Pelle-böckerna av Jan Lööf, Alfons m fl i perioder även om de kan orka lyssna på längre texter. Annars är det mest Disney-klassikerna som Askungen, Snövit m fl som båda velat lyssna på.

Nu i sommar ska vi ta tag i bibliotekslånandet igen. Äldsta lånar i skolan varje vecka, så den yngre har hamnat lite i skymundan, men å andra sidan har båda haft en period i den åldern när leken lockar mer än läsandet.

• KingAlice88
    gruvan skrev 2017-05-27 13:41:25 följande:

Så är min son också, kommer med böcker och vill läsa. Han kan inte läsa men lyssnar mycket på ljudböcker också och "läser" ur huvudet för lillebror på 1 år ibland. Bamse är en stor favorit! Han har några småböcket (typ pixi) och någon tidning för småbarn. Finns flera Bamsesagor på Spotify och han lyssnar ofta på just Bamse när han ska somna på kvällarna. Och vi såg senaste filmen på bio som han älskade! Nalle Puh har vi faktiskt inte läst än.

Vi har testat ljudböckerna också och det fungerade bra min dotter gillar att lyssna.

Visste inte att det fanns bamsesagor på Spotify så jag tänkte testa det i kväll.
  • scanmia

Den vilda bebin böckerna.
    Lisa Bjärbo har skrivit några underbara böcker om dinosaurier.
    "Prinsessan Papperspåse" 
    "Ellens alla hundar"
    "Djur som ingen sett utom vi" av Ulf Stark (tror jag) är djupt älskad.
    Pelle Svanslös
    Och kolla in Pija Lindenbaum. "Pudlar och pommes" är den enda vi har men den är bra.

• KingAlice88
    mammalovis skrev 2017-05-27 14:03:12 följande:

Det finns ju hur mycket bilderböcker som helst på biblioteket att låna. Barnboksbibliotekarierna brukar ofta vara bra på att hitta lämpliga böcker.

Nu är min tös snart 4 och äldsta 6 år, så hon har gått över till kapitelböcker. Men när hon var yngre har de själva valt att låna Barbapapa, Vem-böckerna med Stina Wirsén, Busiga Bebben, Pelle-böckerna av Jan Lööf, Alfons m fl i perioder även om de kan orka lyssna på längre texter. Annars är det mest Disney-klassikerna som Askungen, Snövit m fl som båda velat lyssna på.

Nu i sommar ska vi ta tag i bibliotekslånandet igen. Äldsta lånar i skolan varje vecka, så den yngre har hamnat lite i skymundan, men å andra sidan har båda haft en period i den åldern när leken lockar mer än läsandet.

Min dotter älskar att kolla på Askungen. Hon brukar leka med sina kompisar att hon är Askungen...

Jag tänkte att nu till sommaren att man går till biblioteket så hon kan få välja själv vilka böcker hon vill läsa.

Jag tycker det bra att hon läser för det är bra för henne och hon gillar att läsa. Hon börjar läsa på mjölpaketen och allt som vi har hemma.

Fast böcker vill hon att jag ska läsa.

Jag har inte testar kapitel böcker än.
  • KingAlice88
    scanmia skrev 2017-05-27 14:07:45 följande:

Den vilda bebin böckerna.

Lisa Bjärbo har skrivit några underbara böcker om dinosaurier.

"Prinsessan Papperspåse" 

"Ellens alla hundar"

"Djur som ingen sett utom vi" av Ulf Stark (tror jag) är djupt älskad.

Pelle Svanslös

Och kolla in Pija Lindenbaum. "Pudlar och pommes" är den enda vi har men den är bra.

Verkar vara bra böcker det!
  • jennyz

Alfons är favorit, men också en nyare bok Bockarna bruse på badhuset, det finns en bok med flikar och en utan, båda har varit populära hos mina barn, nu 4 resp 7 år...

• fluu

Vi läser mycket och dottern har många favoriter, bland andra Pettson, Astrid Lindgren, Halvan-böckerna, böckerna om Ingrid, Alfons, böckerna om Billy, Mamma mu, Bamseböcker, böckerna om Gittan, böckerna om Viggo etc.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Amanda84

Alla böcker om Gittan är ju hysteriskt roliga, även för den vuxne läsaren.

Om ditt barn orkar lyssna på längre texter så rekommenderar jag "Prostens barnbarn" som är mer som en kapitelbok men med bilder och ganska enkel text. Den läste jag för ett gäng 4-5-åringar på förskolan där jag jobbar och den uppskattade alla som är vana vid att föräldrarna läste hemma, liksom "Hokus, pokus Alfons Åberg" som jag just nu läser för ett gäng fyraåringar. Alfons Åbergboken är visserligen betydligt enklare i språket än Prostens barnbarn men den är en riktigt bra snart-inne-i-kapittelbokåldern.

• mammalovis
    KingAlice88 skrev 2017-05-27 14:16:22 följande:
    Min dotter älskar att kolla på Askungen. Hon brukar leka med sina kompisar att hon är Askungen...

Jag tänkte att nu till sommaren att man går till biblioteket så hon kan få välja själv vilka böcker hon vill läsa.

Jag tycker det bra att hon läser för det är bra för henne och hon gillar att läsa. Hon börjar läsa på mjölpaketen och allt som vi har hemma.

Fast böcker vill hon att jag ska läsa.

Jag har inte testar kapitel böcker än.
    De flesta i tråden har nog tolkat det som böcker den vuxne läser för barnet och självklart ska man fortsätta läsa även för ett barn som knäckt läskoden, helst i flera år framöver.

På vårt bibliotek hittade vi några små böcker som just var till för den första läsningen. Jag tror Liam målar var en. Det är text som Liam målar svart, Liam målar brunt o s v. Om hon har kommit lite längre finns det ju böcker i serien Extralätt att läsa från BonnierCarlsen. En del är skrivna med versaler med få meningar och lite text. I skolan läser man ju sk "småböcker" med lite text på olika nivåer, men jag har inte kollat om de finns på vanliga biblioteken, de köps in av skolorna via läromedelsföretagen. Så allt beror ju på hur långt hon kommit.

Ibland kan det vara lättast att ni i familjen skriver en egen liten bok med t ex ord eller meningar, då ni har bäst koll på vad hon klarar av. I skolan bygger man ord av bokstäverna i SOLARM först, då de är enklast att ljuda ihop, men hon är kanske redan längre kommen.
  • Hyllepelle

Jag skulle vilja så ett slag för Gösta Knutsson, som har skrivit Pelle-Svanslös-böckerna. Han har också skrivit om Nalle Lufs, den lilla föräldralösa björnungen som tas om hand av flickan Lotta. Nalle Lufs är som ett barn: vet inte hur man beter sig och säger rätt ut vad han tycker. Men han försöker vara snäll och göra som människorna gör. För ett barn är det lätt att identifiera sig med honom. Så var det I varje fall för mig. Jag fick den första boken, "Nalle Lufs" när jag var fem och kände med Nalle när hade råkat slå sänder en vas och inte vågade tala om det.

Det finns ett par böcker till: Nalle Lufs i farten och Nalle Lufs och Skrutten (alla illustrade). Skrutten är en hund som blir vän med Nalle. De ger sig ut på äventyr, rymmer m.m. Böckerna har korta kapitel som lämpar sig för högläsning (något som Gösta K var väldigt bra på att göra i radio, omgiven av barn i studion, som brukade avbryta honom). Förutom att böckerna är spännande för mindre barn, så är de roliga och får både vuxna och barn att skratta: Knutsson driver med tillgjorda och högfärdiga människor: "Här luktar direktörgeneral så man står inte ut en minut till", säger Nalle när han och Lotta sitter i restaurangvagnen med en sur generaldirektör och en glad trumpetare, som just blåst en glad truddeluddilutt.

• scanmia
    Hyllepelle skrev 2017-05-30 22:20:36 följande:

Jag skulle vilja så ett slag för Gösta Knutsson, som har skrivit Pelle-Svanslös-böckerna. Han har också skrivit om Nalle Lufs, 

Ja!! Och Pigge Lunk, igelkotten. En grej jag gillar med Knutssons böcker är att de är så härliga att läsa högt.
  • elyse

Om flickan läser lite själv kan jag rekommendera "Draken"-böckerna av Dav Pilkey. Enkla och roliga.

Svar på tråden Barnböcker