• Decx

Har åkt fast för rattfylla

Sålänge du inte fått papper på att kortet är draget gör du inget brott med att fortsätta köra, sen kan felet ligga hos polisen (att det borde ha dragits) men du ses som oskyldig.

• Decx
    Plommon2017 skrev 2017-05-26 20:13:14 följande:
    "Men du ses som oskyldig" förlåt men hur menar du?
    Alltså om det borde ha dragits men inte gjorts det pga av deras misstag.
    Plommon2017 skrev 2017-05-26 20:09:25 följande:

Jag ha ringt polisen flera gånger och jag har varit där och mitt körkort är giltigt...vet du ifall deras rutinkontroller påvisar mg i utandning eller alt promillehalten? Polisen sade nu nyss i tele att hade de kunnat påvisa grov rattfylla så hade inte låtit mig få tillbaka kortet dagen efter...håller på att gå under fullständigt av detta, enligt min jurist skall de kunna se antal promille eller mg i utandning inte bara positivt eller negativt svar...

Jo blåsningen visar ungefärliga siffror, dock ej tillförlitliga, därför blodprov tas.

Faktiskt väldigt dålig uppdaterad på vissa regler, trodde det var standard att dra kortet direkt för all rattfylla idag, så kan tyvärr inte ge några säkra svar.

För ~10 år åkte jag på en grov, (2.4) och då körde jag vidare i 3-4 månader tills det drogs in helt, dvs fick ta om det från grunden.
  • Decx

Bara efter blodprovet var klart tror jag, kommer inte ihåg och var inte särskilt nykter...

Definiera "flydde". Var du i en livshotande situation och går det att bevisa?
    Isf finns det en chans att du inte döms faktiskt, annars tveksamt.

• Decx
    Plommon2017 skrev 2017-05-26 21:14:40 följande:

Svårt att bevisa då jag aldrig vågat polisanmäla våldet någonsin.. mer än att soc vet och då de omplacerade mig akut till skyddsboende..tror du jag kan känna mig lite lugnare med dem som skriftlig intygan samt att om blåskontroll som gjordes vid vägkanten att det givit ungefärligt promillehalt...jag tolkar din skrift som att de tagit blodprov utifrån alkoholtestet för att säkerhetsställa promillehalten som uppgavs när när jag stoppades vid vägkanten..snurrig efter alla samtal med polis o googlandet på nätet så ögonen går i kors..ber om ursäkt ifall jag skriver otydligt...

Korrekt.

Livshotande situation, hade du kunnat springa därifrån? Ringt någon? Polisen? Tagit taxi? etc etc , är svaret ja på någon av dessa var du inte i en sådan situation att du behövde köra (lagens mening).

Men detta handlar väldigt mycket om trovärdighetet i ev rättegång. Vad du har för advokat, åklagare, domare + 1000 saker till...

För mycket för att försöka sitta o gissa sej till, så du får nog intvänta framtiden tyvärr.
Svar på tråden Har åkt fast för rattfylla