• Anonym (Ledsen)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

För 2 år sedan så träffade jag min sambo. Det klickade direkt. Jag älskar honom och vi har det jättebra, men det är en sak som jag inte kan släppa.

Jag är infertil och vill så gärna adoptera ett barn. Det är min högsta önskan. Samtidigt som jag gör en god gärning så går min högsta dröm i uppfyllelse - att bli mamma.

Men här är problemet. Min man vill absolut inte adoptera. Han har en dotter på 5 år som är här varannan vecka och han säger att han är färdig med barn. Han står fast vid att det inte blir några fler barn för hans del. Jag förstår ju givetvis att jag måste respektera det, men jag vet inte hur. Jag vill inte lämna honom för att skaffa barn. Han är den viktigaste människan i mitt liv. Men jag vill inte heller bli utan barn.

Jag har tagit upp att jag kan ansöka om att adoptera som ensamstående, men han vill inte det heller. Han säger att han inte orkar ha en till bebis i huset, att det kommer bli jobbigt och att det inte är så lätt som jag tror, att jag kommer att behöva mycket hjälp som han inte orkar eller har tid med. Till saken hör den att han har ett ganska tungt och stressigt jobb. Han jobbar mycket, så jag förstår honom och hans oro.

Kan även nämna att vi inte pratade nånting om att skaffa barn innan vi blev ett par.

Jag vet inte vad jag ska göra.. ):

• Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte
  • Anonym (Mella)
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-21 12:52:06 följande:
    Sambon har väl inte försökt hindra henne? Hon har all rätt att gå vidare och skaffa barn. Hon ska inte försöka pressa honom. Han ska inte behöva skaffa barn om han inte vill.

Vadå unnar inte henne samma sak? Är du full? Han ska inte behöva skaffa barn mot sin vilja bara för att ts vill ha barn! Hon skulle ha varit öppen med att hon inte kan få barn från början. Hoppas att de gör slut, sambon förtjänar bättre.
    Vad jag har läst och förstått av tråden så nej, han har inte försökt hindra henne. Allt du skrev i första stycket håller jag med om.

Jag skrev också att man inte kan tvinga någon att bli förälder, så jag vet inte riktigt vad i mitt inlägg du opponerar dig emot?

Det jag menade med att han inte unnar henne samma sak, är just att han verkar förvänta sig att hon ska fortsätta vara barnlös och fortsätta vara tillsammans med honom. Det tycker inte jag är verklig kärlek, men det är min personliga åsikt och ingenting som någon som läser detta behöver ta för en universell sanning. Jag skriver bara hur jag tänker och hur jag hade gjort om jag hade varit i TS situation, jag hade inte varit kvar med en man som inte vill göra kärlekshandlingen att ge mig ett barn.

TS gör naturligtvis som hon vill, men hon har startat en tråd och bett om hjälp och därför jag delar med mig av mina uppfattningar om rätt och fel och min syn på det hela.
  • Anonym (Mella)
    Guden Tor skrev 2017-05-21 13:49:21 följande:
    Det är ingen som tvingar ts att vara barnlös. Nu hittar du på saker som du inte vet något om.

Sambon har ingen rätt att neka ts barn, MEN han har rätt att neka ts barn med honom. Förstår du skillnaden? Ts har all rätt att sticka och adoptera ett barn om det nu är vad hon vill, men sambon ska inte behöva bli farsa bara för att hon vill bli morsa.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Man kan inte tvinga sin älskade att skaffa barn, säger du. Men du tycker ändå att ts ska försöka tjata på honom? Det är den uppfattningen jag får.

Ts liv är hennes ansvar. Bäst för båda två att de bryter upp.
    Jag har inte sagt att någon tvingar henne så om någon hittar på så är det du.

Javisst han har rätt att neka henne barn med honom. Hon kan inte tvinga honom att bli förälder skrev jag ju.

Det jag skrev var att hon kunde skaffa barn på egen hand, inte att "sambon ska behöva bli farsa"

Nej jag tycker inte att TS ska tjata på honom, vart har jag skrivit det?

Javisst hennes liv är hennes ansvar det håller jag med om, och just därför skrev jag att hon skulle skaffa barnet på egen hand.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (Mella) skrev 2017-05-27 19:05:55 följande:

Vad jag har läst och förstått av tråden så nej, han har inte försökt hindra henne. Allt du skrev i första stycket håller jag med om.

Jag skrev också att man inte kan tvinga någon att bli förälder, så jag vet inte riktigt vad i mitt inlägg du opponerar dig emot?

Det jag menade med att han inte unnar henne samma sak, är just att han verkar förvänta sig att hon ska fortsätta vara barnlös och fortsätta vara tillsammans med honom. Det tycker inte jag är verklig kärlek, men det är min personliga åsikt och ingenting som någon som läser detta behöver ta för en universell sanning. Jag skriver bara hur jag tänker och hur jag hade gjort om jag hade varit i TS situation, jag hade inte varit kvar med en man som inte vill göra kärlekshandlingen att ge mig ett barn.

TS gör naturligtvis som hon vill, men hon har startat en tråd och bett om hjälp och därför jag delar med mig av mina uppfattningar om rätt och fel och min syn på det hela.

Hur förväntar han sig att hon ska vara barnlös och stanna med honom? Det framgår inte någonstans i tråden. Det enda vi vet är att han har sagt att han inte vill ha några fler barn och oavsett om det är hans barn eller ej så vill han inte ha några fler barn i huset. Hur är det att förvänta sig att ts ska stanna med honom? Det är ju bara något du själv har kokat ihop.

Det är ingen "kärlekshandtag" att "ge" någon ett barn. Herregud, det är inte bara att skaffa ett barn för någon annans skull..

Ts får lämna och skaffa barn eller acceptera läget som det är och sluta gnälla.
  • Anonym (Lilla Lina)

"Kärlekshandling"*
  • Ess

Jag håller med dig.

Eftersom ts gillar dottern så hjälper hon säkert timmen del med henne, och det är han ok med. Men att ge samma tillbaks vägrar han.........

Jag tycker han är en riktig rövhatt, och skulle aldrig lyft ett finger för hans dotter igen.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-28 09:19:12 följande:

Jag håller med dig.

Eftersom ts gillar dottern så hjälper hon säkert timmen del med henne, och det är han ok med. Men att ge samma tillbaks vägrar han.........

Jag tycker han är en riktig rövhatt, och skulle aldrig lyft ett finger för hans dotter igen.

Han är en rövhatt för att han inte vill skaffa barn med ts. Ok, vi har förstått att du tycker så nu. Därför tycker jag snarare att det är du som är en rövhatt. Vem fan vill ens försöka forcera till sig ett barn? Euw.
  • Ess
    Guden Tor skrev 2017-05-28 11:12:52 följande:

Han är en rövhatt för att han inte vill skaffa barn med ts. Ok, vi har förstått att du tycker så nu. Därför tycker jag snarare att det är du som är en rövhatt. Vem fan vill ens försöka forcera till sig ett barn? Euw.

Nej, för att han inte accepterar att ts också skaffar EGET barn, och att han bara tar emot hjälp med sitt barn och absolut inte kan tänka sig att ge samma igen.

Hur svårt är det att förstå skillnaden mellan eget och gemensamt?

Du verkar i alla fall har stora problem med det............
  • Regndamen
    Ess skrev 2017-05-28 12:14:45 följande:

Nej, för att han inte accepterar att ts också skaffar EGET barn, och att han bara tar emot hjälp med sitt barn och absolut inte kan tänka sig att ge samma igen.

Hur svårt är det att förstå skillnaden mellan eget och gemensamt?

Du verkar i alla fall har stora problem med det............

På vilket sätt accepterar han inte det? Ts får väl skaffa hur måmga barn som helst.
  • Ess
    Regndamen skrev 2017-05-28 12:24:44 följande:

På vilket sätt accepterar han inte det? Ts får väl skaffa hur måmga barn som helst.

Han vill inte bli involverad. Men det behöver han ju inte om ts skaffar själv.

Jag förutsätter att ts själv tar hand om sitt barn, och även att han tar hand om sitt. Fast jag misstänker att ts tar en del av hans ansvar just nu, vilket hon inte kommer att hinna om hon skaffar eget.

Jag tror han tycker det är rätt skönt att bo med en barnlös person som dessutom hjälper honom med hans barn.........!
  • Rappakalja

Jag svarar bara på TS nu.

Du vet inte vad du ska göra? Det enda du kan göra är att klura ut om du kan leva med honom utan barn och utan att bli bitter i slutändan. Det du riskerar är att ni kanske ändå går isär och så skaffar han barn med en annan kvinna medan det för dig är för sent.

DU måste känna efter vilket är viktigast för DIG. Det svåraste blir att fundera ut det UTAN att blanda in 'vilket får honom att stanna'. Du måste lämna honom helt utanför beslutet och klura ut hur DU vill leva ditt liv. Barn med honom kommer det inte att bli punkt slut.

Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte