Inlägg från: Anonym (Gk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gk)

Vad tröttsamt det är med alla sjukskrivna och stressade svenskar!

sextiotalist skrev 2017-05-15 11:39:27 följande:

Fast det håller jag inte med om. Jag var ingen statusmänniska alls och likväl hittade jag väggen ändå.

Jag möter ytterst få som har den inställningen, utan de flesta jag känner har inte det livet (även om de har ekonomi för det), inte ens de som gått in i väggen. Det har varit andra saker som varit bakgrunden till detta (för mig började det med min pappas död, där jag gjorde det mesta av det praktiska och var den starka personen som alla hade som stöd)

Jag håller med dig om det du skriver i den här tråden och känner igen din bild. Jag har jobbat på FK med sjukförsäkring och det är sällan bara "mycket på jobbet" som leder till utbrändhet, så som den ser ut idag. Det är jobb/studier i kombination med annat i livet dvs multifaktoriellt. Särskilt talande är en annan personlig familjehändelse av något slag som utlöser det hela,

som exempelvis dödsfall, anhörigansvar (som du tar upp ovan), skilmässa/problem i äktenskap eller barns sjukdom/svårigheter men också olyckor, brott m m - dvs livet. Det är saker som man ofta hade kunnat tackla enskilt, men inte i kombination med mycket annat jobb eller andra händelser/påfrestningar. Sedan tillkommer kombinationen att inte stanna upp och känna efter, inte ha rätt redskap och att det är många saker som kräver uppmärksamhet på en och samma gång. Fast folk skyller enbart på jobbet/arbetgivaren/samhället, det är min egen reflektion.
  • Anonym (Gk)
    Anonym (Ts) skrev 2017-05-17 10:22:49 följande:

Det är ju ett stort problem att man pratar mycket om att det är på arbetsplatsen finns och att det är där problemen måste lösas, när det är livspusslet och folks val privat som är en stor del av orsaken.

Ja, det är en kombination. Samtidigt får man inte förutsätta att folk ska gå ner i arbetstid för att en förälder gått bort eller blivit sjuk etc. Däremot kanske man borde pausa mer, ta in stöd/be om hjälp, delegera, rensa kalendern, sänka ribban och lägga sig tidigare för att ta höjd för den ökade sammantagna pressen. Jobbet är inte alltid boven.
Svar på tråden Vad tröttsamt det är med alla sjukskrivna och stressade svenskar!