Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vad tröttsamt det är med alla sjukskrivna och stressade svenskar!

Från en som varit sjukskriven en gång i tiden för detta.
    Problemet är att man är dålig på att uppfatta signaler och sätta gränser kring sig. Tyvärr märker man inte det förrän det är för sent.
    Så ja, jag har lärt mig massor av denna sjukskrivning och är numera väldigt noga med att sätta gränser.

Den kollegan som senast blev sjukskriven sa nej, sa ifrån, men blev inte lyssnad på. Hon fick omöjliga krav av beställaren och uppdragsledaren men inget stöd, lägg till att hon är oerhört duktig, ambitiös och vill leverera. Ja, hon gick in i väggen med dunder och brak.
    Håller med att vi måste hjälpa våra ungdomar med att inte bli ja-sägare, att sätta gränser kring sig själva.

• sextiotalist
    Anonym (Håller med) skrev 2017-05-15 10:07:23 följande:
    Jag håller med TS och jag lever ensam med barn. Dock jobbar jag inte heltid i den sitsen - det är det inte värt!

Faktum är att de allra flesta kan göra en hel del för att förbättra sina liv, men de gör det inte. De klagar och gnäller, tycker att allt är jobbigt (jobba, ta hand om barnen och allt vad du vill), men det händer inte mycket.

Jag vet inte varför svenska folket har börjat tycka att allt är så jobbigt hela tiden, men det märks mer och mer. Man gör minsta möjliga överallt, ingen inspiration, ingen lek och ingen humor. Det gäller framför allt kvinnor.
    De, som jag känner (inklusive mig själv), har inte klagat över att det varit jobbigt, utan kämpat på istället.
  • sextiotalist
    Anonym (mmm) skrev 2017-05-15 09:56:20 följande:
    se till att ändra på samhället då istället för att gnälla på de som redan är sjuka! det finns hur mkt statistik som helst idag på hur olika yrkesgrupper blir utbrända och det är ofta ekonomin som styr, tex inom vården osv. Det handlar sällan om enstaka individers förmåga eller ickeförmåga. Det är ett större problem än så
    Exakt, många som blir utbrända blir det för att de inte kan (även om de själva skulle vilja) påverka situationen. Det är ofta den stressen som man mår dåligt av. Oförmågan att kunna ändra situationen pga yttre omständigheter.

• sextiotalist
    Anonym (X) skrev 2017-05-15 10:35:39 följande:
    Jag tror såhär i efterhand att jag borde ha klagat mer (till chefen) istället för att smacka rätt in i väggen. Inte för att jag vet om hen lyssnat, men ändå.
    Exakt, jag tror att de som klagar minskar risken att gå in i väggen.
  • sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2017-05-15 10:53:34 följande:
    Visst, men lever just svenskarna under så vansinnigt mycket negativ stress då jämfört med övriga världen? Finns ju otroligt mycket människor som inte har mat för dagen, lever i väldigt fattiga omständigheter och sannolikt är rätt stressade över sitt liv. Men det är svenskarna som går in i väggen och sen lägger sig på sängen i två år...
    Tja, det verkar så. Kan förvisso hålla med om att det är en välfärdssjukdom. Men välfärd föder andra sjukdomar än de som finns när det är kargt.

Nu är det inte bara svenskarna som går in i väggen, utbrändhet finns i hela västvärlden, men man löser det på olika sätt, i Japan tar man livet av sig istället o i större utsträckning.

• sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2017-05-15 10:56:50 följande:
    Fast å andra sidan framhålls ju gärna 70-80-talen som att det då var så mycket lugnare tempo i samhället. Och var det något man inte gjorde då så var det ju att hajpa upp nivåerna på barnkalas. Man hade korv med bröd eller glass i trädgården och lite lekar och alla var glada och nöjda över det...

För övrigt är barnkalasen en typisk sådan aktivitet där vi lägger oss på en nivå som vi tycker är rimlig ur ork och kostnadsperspektiv. Och barnen är jättenöjda med det.
    Jag kan hålla med om att det är väldigt mycket yttre, onödiga krav. Men det var inget som jag hade problem med eftersom jag struntade i dessa krav som småbarnsförälder.
  • sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2017-05-15 10:56:50 följande:
    Fast å andra sidan framhålls ju gärna 70-80-talen som att det då var så mycket lugnare tempo i samhället. Och var det något man inte gjorde då så var det ju att hajpa upp nivåerna på barnkalas. Man hade korv med bröd eller glass i trädgården och lite lekar och alla var glada och nöjda över det...

För övrigt är barnkalasen en typisk sådan aktivitet där vi lägger oss på en nivå som vi tycker är rimlig ur ork och kostnadsperspektiv. Och barnen är jättenöjda med det.
    Även arbetstempot var lägre
  • sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2017-05-15 11:21:54 följande:
    Fast inget blir ju bättre av sjukskrivning. Att sjukskriva sig för att livet är för jobbigt är ju rätt knäppt, det är ju bara att man trycker på pausknappen, livet fortsätter ju ändå och är kvar som innan om man inte förändrar något.

Det är också märkligt att sjukskriva sig från jobbet när det är privatlivet som är problemet.
    Den där pausknappen är nog mer värd än vad du anar. Jag märker själv att pauserna är viktiga i livet. Har jag inte fått pausa över helgen så märks det direkt. Det var något jag fick lära mig under min rehabilitering, återhämtningen (din pausknapp) är så väldigt viktigt för att hjärnan inte ska bli utbränd.
    Sedan måste man självklart även lära sig hantera livet, men återhämtningen är det absolut viktigast.

En bra sjukskrivning innebär aktiv återhämtning, att man träffar bra rehabilterare (kan vara psykolog, kurator, läkare etc) för att få redskap att hantera världen man lever i (de gamla redskapen fungerade uppenbarligen inte), men även vilan, pausen från det som stressade en är lika viktigt.

Även privata skäl som ger en stress kan vara skäl till sjukskrivning. Om stressen är så påtaglig att man inte kan arbeta (hjärnstress kan få en att nästan bli som dement) så är det lika stor anledning som influensa, operation, olycka på fritiden etc.

• sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2017-05-15 11:22:45 följande:
    Det bjuder jag på! Jag är i balans i alla fall och är inte sjukskriven...
    En försynt fråga, men hur gammal är du?
    Jag var över 40 när jag gick in i väggen, min kollega (hon har inte ens barn) över 50.

För mig var det en stress som byggts upp under nästan 15 år som sedan slog ut mig fullständigt, den kom smygande och märkte nog inte ens av den förrän pannan satt i betongväggen. En form av normalisering kan man nog säga.
  • sextiotalist
    Anonym (Freja) skrev 2017-05-15 11:33:53 följande:

Jag är en av de som är långtidssjukskriven för psykiska besvär, men inte för stress, ångest eller utbrändhet.

Samhället idag är uppbyggt så att vi ska bli utbrända, levnadsstandard idag mäts i vilka ägodelar vi har och det är helt sjukt. Allt runtomkring oss säger att för att vara lyckade ska man ha vissa saker och bo på ett visst sätt. Man ska göra karriär samtidgt som man bakar surdegsbröd och syltar och safta som en hemmafru. Det blir för mycket, i gen fixar allt det där. Jag har också känt pressen fast jag inte blivit utbränd.

Fast det håller jag inte med om. Jag var ingen statusmänniska alls och likväl hittade jag väggen ändå.
    Jag möter ytterst få som har den inställningen, utan de flesta jag känner har inte det livet (även om de har ekonomi för det), inte ens de som gått in i väggen. Det har varit andra saker som varit bakgrunden till detta (för mig började det med min pappas död, där jag gjorde det mesta av det praktiska och var den starka personen som alla hade som stöd)
  • sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2017-05-15 11:45:52 följande:
    39
    Med andra ord, rätt ung fortfarande
  • sextiotalist
    Anonym (Freja) skrev 2017-05-15 11:49:06 följande:
    Det handlar inte om status utan om att det jag beskrev blir någon slags normalläge. Gör man allt det är är man normal, gör man mindre är man lat.
    Det kan jag däremot hålla med om fullständigt.
    Jag är numera en väldigt lat kvinna, städar när jag känner för det, minimerat alla måsten som jag kan.
    Jag har inga problem med att pilla navelludd en lördag. Bryr mig inte om att det är strålande sol ute om jag inte är på humör att gå ut.
    Däremot kan jag utan problem storstäda hela hemmet, göra en rejäl omgång i trädgården, när jag känner för det.
    Springa en mil etc.

• sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2017-05-15 11:51:50 följande:
    Fast min poäng är att för många verkar sakna den där pausknappen på helgerna. Jag måste absolut pausa på helgen och tycker det är jättejobbigt om helgen råkats fylla för mycket. Då ser jag till att försöka få en lugnare helg nästa helg tex. Jag vill inte heller fylla semestern med för mycket inbokat. osv.

Jag bara undrar hur många som ser till att få en bra rehabilitering.
    Jag hade tur, jag fick en läkare som såg till detta (i mitt skick så hade jag nog inte klarat av att fixa det själv).
    Det är nog det som verkligen behövs, läkare som ser vad som behövs (och att man blir mottaglig för detta).
    Och pausknappen är väldigt, väldigt viktig, hur pausen sedan ser ut är individuellt, det som stressar den ena kan vara avkopplande för en annan.

Jag har vänner som klarar av ett stentufft tempo. ;in bästa väninna t.ex, fembarnsmamma varav den sista när hon var 45  och ett tempo i sitt liv som får mig att tappa andan, är i min ålder och inte ens ett tecken på att lida av sitt tempo.
  • sextiotalist
    monkees skrev 2017-05-17 06:08:19 följande:

Jag läste att i början av industrialismen när många människors livsvillkor förändrades dramatiskt (ofta till det bättre!), man blev stadsbor istf torpare etc så var det också många som blev sjuka, deprimerade och apatiska. Liksom människan hinner inte med själsligt och IDAG så har vi ju ett samhälle som förändras i 180 knyck i princip dagligen! Fantastiskt, tycker jag, att så många klarar att anpassa sig men inget konstigt med dem som inte orkar.........

Och förr så fick folk fysiska men av sina arbeten, av den anledningen att det var mer fysiska arbeten.
    Egentligen skulle man nog kunna jämföra dagens utbrändhet (som egentligen är för hög belastning på hjärnan, hjärntrötthet helt enkelt) med gårdagens fysiska skador pga för hög fysisk belastning
  • sextiotalist
    Anonym (Gruesome) skrev 2017-05-17 07:42:36 följande:
    Visst innebär nya tider nya sjukdomar. Men det som är konstigt är att i Sverige blir arbetsvillkoren ständigt bättre, lönerna går upp och levnadsstandarden blir högre. Det är inga genomgripande förändringar av livsvillkoren utan snarare små förbättringar av samma livsvillkor. Ändå ökar sjukskrivningarna för psykisk ohälsa. Jag kan inte se något annat än att känsligheten har ökat.

Man har nog blivit mer uppmärksan på symtom i takt med att sjukdomarna blir mer kända.

Jag tror att det är olyckligt. Sjukvården är bättre på att hitta personer med psykisk känslighet. Dessa personer sjukskrivs inväntan på bot, mem ingen bot finns. Jag jobbar själv med sjukskrivningar och vet vilken kalldusch det är för sjukdkrivna att få veta att de inte kommer bli bättre och att de konmer behöva gå tillbaka och jobba utan att ha blivit "friska". Det handlar ju om hur dessa personer är funtade, inte med ett tufft arbetsliv eller "samhällets krav". Tufft att behöva inse.
    Fast blir arbetsvillkoren bättre?
    Det är ju mer slimmade organisationer, du måste leverera hela tiden.
  • sextiotalist
    Anonym (Gk) skrev 2017-05-17 08:36:49 följande:
    Jag håller med dig om det du skriver i den här tråden och känner igen din bild. Jag har jobbat på FK med sjukförsäkring och det är sällan bara "mycket på jobbet" som leder till utbrändhet, så som den ser ut idag. Det är jobb/studier i kombination med annat i livet dvs multifaktoriellt. Särskilt talande är en annan personlig familjehändelse av något slag som utlöser det hela,

som exempelvis dödsfall, anhörigansvar (som du tar upp ovan), skilmässa/problem i äktenskap eller barns sjukdom/svårigheter men också olyckor, brott m m - dvs livet. Det är saker som man ofta hade kunnat tackla enskilt, men inte i kombination med mycket annat jobb eller andra händelser/påfrestningar. Sedan tillkommer kombinationen att inte stanna upp och känna efter, inte ha rätt redskap och att det är många saker som kräver uppmärksamhet på en och samma gång. Fast folk skyller enbart på jobbet/arbetgivaren/samhället, det är min egen reflektion.
    Absolut behöver man verktygen, jag har lärt mig detta. Jag tar väldigt många mikropauser i arbetet, annars hade jag inte orkat med att arbeta (med de tidplaner vi har i projekten, men minimala ledtider)
Svar på tråden Vad tröttsamt det är med alla sjukskrivna och stressade svenskar!