Anonym (Pia) skrev 2017-06-07 17:22:29 följande:
Fast han kan ju inte ta ett ensamt beslut huruvida vår yngsta ska gå tillsammans med ett barn som han inte ens är biologisk pappa till? Våra barn kommer att gå på samma skola, det har jag och pappan alltid varit ense om. Frågan handlar enbart om förskoleplatsen.
Frågan är bara vad som underlättar för just VÅR dotter i slutändan. INGEN av hennes nuvarande vänner kommer att börja med henne på hennes kommande skola. Byter hon nu lär hon känna alla och komma in i den barngruppen som finns och sedan få en lugn och trygg övergång. Byta vänner, lärare o.s.v. måste hon göra i vilket fall som. Frågan är bara om det är bäst nu eller när hon är 6? Senare är det så mycket som är nytt, färre vuxna, ny miljö, nya rutiner och dessutom en känslig ålder där hon plötsligt ska vara stor och klara sig själv.
Och varför är det så viktigt att pappans vardag underlättas? Det handlar om barnet, inte vad som är bäst för oss.
Men eftersom flera anser att det bästa för barnet är att gå kvar så får jag ju överväga att lägga ner denna diskussionen med pappan. Jag kan absolut ha blivit blind. Jag upplevde att äldsta dottern tyckte detta var tufft och det är klart att jag inte vill utsätta mitt andra barn för det. Men åh andra sidan är det bara en kort period i det stora hela så mina känslor kan absolut vara överdrivna angående detta.
Och du kan inte ta ett ensamt beslut du heller.
Och i detta KAN ju pappan faktiskt TA ett beslut - utan att ändra på något. Det är du som vill ändra, inte pappan. Alltså blir barnet kvar på nuvarande förskola om han inte håller med dig.
Även jag förstår varför han inte vill byta, det underlättar ju deras vardag och det är inte negativt för lillasyster att ha sitt bonussyskon på samma förskola. Förmodligen ger det lillasyster mer JUST NU. Hon kommer ju inte träffa storasyster i skolan, sitt bonussyskon kommer hon ju dock träffa på gården (Om de inte går på samma avdelning, då träffas de ju hela tiden).
En positiv sak med att gå kvar är ju faktiskt just det - bonussyskonen kommer att träffas varje vecka även om de inte bor ihop varje vecka. Det är ju jättebra för deras möjlighet att skapa ett ordentligt syskonband till varandra. En nackdel är ju dock att vv kommer pappa/bonusmamma och hämtar bonussyskonet och lillasyster får inte följa med (går de på olika avdelningar är det ju lättare att undvika möten).
Det finns helt enkelt fördelar och nackdelar med båda alternativen. MEN ni valde gemensamt att sätta barnet på den förskolan. Så du kan inte riktigt skylla pappan för att han ensamt tar ett beslut. NI tog gemensamt ett beslut. Han håller bara fast vid det.