Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Finns massor!
    Och jag bidrar säkert till en hel del som jag inte tänker på.

Några godbitar:

* Dra alla över en kant (istället för det korrekta: en kam).
    * Vi har inte särkullsbarn, det skiljer inte många år mellan dem. (Fast det är ju ändå särkullsbarn om det är olika pappor, det var inte sladdbarn som diskuterades)
    * Ju fler x ju bättre (NEJ!!! Det heter Ju fler x DESTO bättre. Ju och bättre kommer alltid i par.)
    * Nu ska jag göra dej en björntjänst (och menar en stor tjänst... Björntjänst är inte samma sak som jättetjänst. Läs på, gör om!)

• nnnnnnnn
    Scoops skrev 2017-05-11 10:18:17 följande:
    När folk säger att de "spenderat" tid med att...

Man spenderar pengar.
    Man tillbringar tid.

Kommer inte på fler exempel för ögonblicket. Men folk använder ordet "spenderar" på det mesta när det egentligen inte passar.
    Vad jag har lärt mej är att man kan använda spendera för sådant som man har en begränsad mängd av tex:
    jag spenderade semestern på östkusten

Då semestern liksom pengar tar slut när de spenderas så är det rätt att använda det ordet.

Borde väl gälla tid rent allmänt med? Ens tid är ju faktiskt begränsad på jorden och kommer att ta slut när vi spenderat den.
  • nnnnnnnn
    John22 skrev 2017-05-11 10:23:05 följande:
    Skriver man "dej" istället för "dig" har man försakat sin rätt att klaga på andra.
    Jag tror inte att personen som skrev det klagade på någon.
  • nnnnnnnn
    Scoops skrev 2017-05-11 10:18:17 följande:
    När folk säger att de "spenderat" tid med att...

Man spenderar pengar.
    Man tillbringar tid.

Kommer inte på fler exempel för ögonblicket. Men folk använder ordet "spenderar" på det mesta när det egentligen inte passar.
    Fast nu läste jag i DN att det tydligen varit näst intill utdött i svenskan för att sedan väckas till liv genom import från engelskan!

Klistrar in från DN:

Det är nu bara en tillfällighet att spendera i svenskan har kommit att reservas för begrepp med ekonomiskt innehåll, som pengar, miljoner, ansenliga summor, en flaska vin, en runda ...

I äldre svenska kunde man spendera även tid. Så här skriver Linnélärjungen Pehr Kalm 1748: "Som iag kommer så sent fram, så har iag ei mycken tid, at spendera på brefs skrifvande." Och i en översättning från tyskan från samma tid, en samling förmaningstexter som på svenska blivit "Then uprichtige cabinet-predikanten", utropas: "Horkarl! huru mången skiön afton-stund spenderar tu på tina Maitresser?"

Men sedan har alltså spenderandet kommit att avse enbart betalande, ofta av mat och dryck och ofta frikostigt, vilket kan uttryckas med att man har spenderbyxorna på, ett plagg med välfyllda fickor.

Spendera tid har emellertid hela tiden funnits som en möjlighet i språket. Nu har det väckts till liv igen genom engelskan.

Egentligen är det svårt att fördöma detta bruk, och det har definitivt kommit för att stanna (liksom redan anglicismerna definitivt och kommit för att stanna).

• nnnnnnnn

och själ - skäl - stjäl

"av flera olika själ var han tvungen..."

Det skär lite i själen när man läser det.

Sen stör det mej faktiskt lite att det är stavfel i rubriken i denna tråd...

• nnnnnnnn

När man helt missuppfattat ett ord såsom:

ansvarsantagande => borde varit ansvarstagande
    sammanband => borde varit samband
    mikroskopiering => borde vara mikroskopering, trots att det verkar som att man lär sig att säga det första på Uppsala universitet enligt ryktet

• nnnnnnnn
    Darguads skrev 2017-05-14 21:28:00 följande:
    Inte där jag har varit...
    Det ligger några kompendier på nätet från UU där det står mikroskopiering, samt en bekant som läst där envisas med att säga så...
    Mer info än så har jag inte, det är väldigt obekräftade källor!

• nnnnnnnn
    absalon skrev 2017-05-15 00:38:57 följande:
    Som ett kuriosum (något kuriöst) kan nämnas, att somliga tror att en "körsnär" är en extra talangfull chaufför, dvs en mästare på att köra bil.
    Detta retar mig höggradigt!
    Mmmm, det är samma personer som tror att en tapetserare behövs om man ska tapetsera om ett rum...
  • nnnnnnnn
    absalon skrev 2017-05-17 19:31:30 följande:
    Attraktion är en term, med avsevärd social innebörd. Men vad heter motsatsen till attraktion? Repellering hör man alltför sällan talas om.
    Måhända bör kurser hållas i konsten ett repellera?
    Aversion?
  • nnnnnnnn
    Astarte skrev 2017-05-19 19:46:31 följande:
    Kul tråd! Jag irriterar mig mest på alla dessa obildade anglifieringar! Det är okej att importera ord för saker eller företeelser till viss del , men vi pratar väl fortfarande svenska?

Att skriva lämna utan objekt är irriterande; "han blev trött och lämnade". Månader och veckodagar med versal är lika illa, samt apostrof vid genitiv-s.

Det är inte vackert!
    Oh, ja - "det kom fram en helt random kille..."

Random?

Vad är det för fel på lite trevliga inhemska uttryck?
    Var tog den adekvata inhemska vokabulären vägen?

• nnnnnnnn
    libbini skrev 2017-05-27 23:28:03 följande:
    Avskyr när folk skriver sträck när det ska vara STRECK!
    Oh, ja!

Sträck - streck
    Ända - enda
    Värka - verka

• nnnnnnnn
    EnAnonumius skrev 2017-07-04 00:36:33 följande:
    Jag får ju hålla med om att det är ju kraftigt fel med att säga "Det skall börjas i tid det krokigt skall bli". För där försvinner ju innebörden med det ordspråket.

Dock detta med "samma kam" och "samma kant". Det är faktiskt lite beroende på vilken del man kommer från i Sverige. Även om det är vanligast och det "officiella" ordspråket är "Dra inte alla över samma kam". men det finns då lokala avvikelser som "Dra inte alla över samma kant". Budskapet kommer ju fram oavsett om man använder "kant" eller "kam". Det är väl ändå det viktigaste?

Fast med den logiken så borde det även vara OK att säga "det ska börjas i tid...".

För innebörden i ordspråket försvinner ju när man byter kam mot kant. Och jag betvivlar starkt att det är lokala avvikelser, det är nog spritt över landet att man använder fel ord.

(behandla alla eller allt i en grupp på samma sätt utan att ta hänsyn till individuella skillnaderMan ska inte skära alla ungdomar över en kam.Om man drar alla över en kam, skapar man inte den rättvisa, som är nödvändig.Varianter: dra/skära/ta alla/allt över en/samma kam; låta allt gå över en kam[1]Etymologi: Ursprunget i uttrycket dra alla över en kam ligger i tyskans ”alle über einen Kamm scheren” och det finns även en motsvarighet på danska: ”skære alle over en kam”.[2] ”Scheren” betyder klippa och ordet används i samband med hårklippning och fårklippning.[3] Tolkningarna om vad uttrycket betydde i fårklippningssammanhang går dock isär.[4] På 1600-talet skar frisörerna med rakkniv av håret på kunderna utmed kanten på en kam. Man hade olika bredder på kammarna för att inte ”skära alla över en kam”)
  • nnnnnnnn
    EnAnonumius skrev 2017-07-04 23:03:40 följande:
    Du har inte lust att förklara dig närmare vad du menar?
    Innebörden av "dra alla över en kam" försvinner ju när man skriver/säger "dra alla över en kant".

Som jag kopierade in i mitt inlägg, så kommer ju "dra alla över en kam" från att man behandlar alla lika trots att det inte är det mest ändamålenliga/bästa för individerna.

kopierar in igen, då det förklarats så fint här:
    På 1600-talet skar frisörerna med rakkniv av håret på kunderna utmed kanten på en kam. Man hade olika bredder på kammarna för att inte "skära alla över en kam".

Om man istället säger "dra alla över en kant" så förstår ju iallafall inte jag vad det är för kant man syftar på.

Och jag har hört det felaktiga spritt över hela landet, så att det skulle vara en lokal variant tror jag inte på. Däremot sprider sig felaktigheter såklart lätt i kompisgäng eller på skolor osv. så att det är överrepresenterat på vissa platser betvivlar jag inte.
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?