Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Octavia skrev 2017-05-13 09:24:06 följande:
    När folk konsekvent skriver "dem", även när det ska vara "de".

Till slut ser jag bara en text där det står dem dem dam-di-dam-di-dum-dem. Oläsligt.
    Håller med dig..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    AnnaSthlm skrev 2017-05-16 15:27:42 följande:
    "Vart ligger x?" Det heter VAR. Vart anger riktning: Vart ska du gå?
    "Dom är så goda" Det heter DE. Dom får man i domstol.
    Nu finns det gott om ord som har "dubbel betydelse".

Som ta ordet "tomt" ett ord man får ta på sammanhang:
    *Det var tomt i lådan.
    *Huset har en stor tomt.

Det finns flera sådan ord.

Sedan så har vi då det ordet "Dom"

Det är ett litet ord som används på olika sätt så det får man ta på sammanhang.

*Dom ---> Inom arkitektur så är det en rund välvda byggnad.
    *Dom ---> Domstolar slutgiltiga formella beslut
    *Dom ---> Personligt pronomen i talspråk i stället för de/dem.

Det är faktiskt språkligt korrekt att säga "dom är goda". Det är även okey att använda det i skrift med när man inte kan skilja på "de och dem".
    Många kan inte hantera "de och dem" utan skriver enbart uteslutande "dem" även där de skall vara "de" så skriver många "dem" i stället.
    Då är det att föredra att folk skriver "dom" i stället, om man frågar mig.

Så min fråga är; Hur lär de ut i skolorna i dag och hur kan lärarna  godkänna att eleverna inte lär sig korrekt användande av "de och dem"?
    Det är där man skall ställa frågan i stället, med tanke på hur många som använder "dem" uteslutande i text. 

• EnAnonumius
    Wazp skrev 2017-05-28 13:02:38 följande:
    Jag kan faktiskt erkänna att jag är riktigt dålig på just dem/dom. Har inte koll när vilken används! Har någon med koll lust att hjälpa mig?
    Ja bra att du erkände.
    För det första så handlar det om "de/dem" inte som du felaktigt skrev "dem/dom".

"Dom" är talspråk som är godkänt att använda i skrift, som ersättning för både "de" och "dem", när man inte kan får det korrekt med "de" och "dem". 

Men annars så har Umeå Universitet ett bra knep på hur man håller ordning på "de/dem".
    http://www.student.umu.se/under-studietiden/studieverkstad/skriftliga-uppgifter/skrivrad-och-sprakhjalp/de-eller-dem/

• EnAnonumius
    Morkullan skrev 2017-07-03 20:09:50 följande:
    Många använder uttrycket "Det ska börjas i tid" trots att det heter "Det ska böjas i tid, som krokigt ska bli". 

Likaså säger många att "dra alla över samma kant" när det egentligen ska vara "dra alla över samma kam".
    Jag får ju hålla med om att det är ju kraftigt fel med att säga "Det skall börjas i tid det krokigt skall bli". För där försvinner ju innebörden med det ordspråket.

Dock detta med "samma kam" och "samma kant". Det är faktiskt lite beroende på vilken del man kommer från i Sverige. Även om det är vanligast och det "officiella" ordspråket är "Dra inte alla över samma kam". men det finns då lokala avvikelser som "Dra inte alla över samma kant". Budskapet kommer ju fram oavsett om man använder "kant" eller "kam". Det är väl ändå det viktigaste?

• EnAnonumius
    mindless skrev 2017-06-19 23:18:56 följande:
    Det kan man så klart göra. Å andra sidan är ett par i betydelsen litet antal / några få etablerad i språket sedan i alla fall ett par(!) hundra år, allmänt vedertagen bland (gissar jag) de flesta språkbrukare samt upptagen i ordböckerna. Men naturligtvis, om den grupp som fått för sig att det måste betyda exakt två växer i storlek, så kommer kanske språket förändras med dem. Tills dess kommer jag dock fortsätta be om "ett par potatisar" i trygg förvissning om att jag blir förstådd.
    Jag skulle du be mig om "ett par potatisar" så skulle du få exakt "två potatisar" av mig.

• EnAnonumius
    absalon skrev 2017-07-04 00:02:43 följande:
    Hemskt när någon säger:
    -Jag känner mig inte korpulent nog för uppdraget.
    Eh ja hm... Något gick snett där med ordkunskapen när man säger en sådan sak.

Jag förstår dig på sätt och vis. Men jag blir mer full i skratt än retar mig å det faktiskt.

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2017-07-04 00:42:39 följande:
    Jag skulle du be mig om "ett par potatisar" så skulle du få exakt "två potatisar" av mig.

Naturligtvis så skall det stå "Tja" och inte "jag".

• EnAnonumius
    nnnnnnnn skrev 2017-07-04 18:56:14 följande:
    Fast med den logiken så borde det även vara OK att säga "det ska börjas i tid...".
    Du har inte lust att förklara dig närmare vad du menar?
  • EnAnonumius
    nnnnnnnn skrev 2017-07-05 20:59:28 följande:
    Innebörden av "dra alla över en kam" försvinner ju när man skriver/säger "dra alla över en kant".

Som jag kopierade in i mitt inlägg, så kommer ju "dra alla över en kam" från att man behandlar alla lika trots att det inte är det mest ändamålenliga/bästa för individerna.

kopierar in igen, då det förklarats så fint här:
    På 1600-talet skar frisörerna med rakkniv av håret på kunderna utmed kanten på en kam. Man hade olika bredder på kammarna för att inte "skära alla över en kam".

Om man istället säger "dra alla över en kant" så förstår ju iallafall inte jag vad det är för kant man syftar på.

Och jag har hört det felaktiga spritt över hela landet, så att det skulle vara en lokal variant tror jag inte på. Däremot sprider sig felaktigheter såklart lätt i kompisgäng eller på skolor osv. så att det är överrepresenterat på vissa platser betvivlar jag inte.
    Ahh där lärde jag mig något nytt.. Har aldrig tänkt på bakgrunden till uttrycket så i sig, bara just innebörden". 

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?