Inlägg från: John22 |Visa alla inlägg
  • John22

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Folk som skriver "bebis" istället för bebisen (vad ska jag göra när bebis börjar skrika?), samt de som envisas med att skriva de och dem trots att de inte kan skilja på dem.

• John22
    nnnnnnnn skrev 2017-05-11 10:03:42 följande:

Finns massor!
    Och jag bidrar säkert till en hel del som jag inte tänker på.

Några godbitar:

* Dra alla över en kant (istället för det korrekta: en kam).
    * Vi har inte särkullsbarn, det skiljer inte många år mellan dem. (Fast det är ju ändå särkullsbarn om det är olika pappor, det var inte sladdbarn som diskuterades)
    * Ju fler x ju bättre (NEJ!!! Det heter Ju fler x DESTO bättre. Ju och bättre kommer alltid i par.)
    * Nu ska jag göra dej en björntjänst (och menar en stor tjänst... Björntjänst är inte samma sak som jättetjänst. Läs på, gör om!)

Skriver man "dej" istället för "dig" har man försakat sin rätt att klaga på andra.
  • John22
    Purplecat12 skrev 2017-05-11 11:59:56 följande:
    Men är " Björntjänst " ett språkfel?

Det är mer en fråga om litterär bildning och inte hur bra man pratar svenska.
    Det är väl klart att det är ett språkfel om man använder ett uttryck som betyder motsatsen till vad man vill förmedla.
  • John22

Några fler: när folk skriver medans istället för medan, våran istället för vår, etc.

När vissa inte kan skilja på "så som" och "såsom", "förrän" och "fören".

• John22
    mindless skrev 2017-06-10 22:37:37 följande:
    Lustigt, för jag å min sida stör mig på dem som med envishet menar att "ett par" alltid måste vara exakt två. Menar man exakt två kan man ju kosta på sig att säga just två. 
    Ett par är alltid exakt två. Menar man något annat kan man kosta på sig att säga några eller ett fåtal.
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?