• Ankan373

Bf januari 2018 & stannar på fl

Jag har nu i slutet av åttonde veckan fått mitt illamående.. inget jättepåfrestande förutom att vi haft besök i 5 dagar, och ska ha det två dagar till som är med på alla mina mål.. så jag väntar på att de ska börja fundera på varför jag äter så jäkla dåligt till och från (framförallt på morgonen när det går galet långsamt att få i sig allt).. hade jag suttit själv hade det känts mer avslappnat och okej att inte allt går ner.. vi åkte också båt idag och jag blev SÅ åksjuk. Något jag aldrig har problem med annars..

Vi planerar att hålla det hemligt åtminstone någon vecka till då vi har haft besök från en timme efter vårt inskrivningssamtal och inte hunnit diskutera upplevelsen och inte heller riktigt förstått att vi väntar barn. Vill fatta det själv med min sambo innan vi berättar det för andra.

Ska dock bli kul att berätta för besöket om några veckor hur det ligger till och höra om de funderat över en möjlig graviditet eller blir helt chockade... tror faktiskt på att de trots allt kommer bli chockade vilket gör hemlighetshållandet lite kul.. se hur längre man lyckas om illamåendet skulle gå mot det värre...

• Ankan373
    Casilda skrev 2017-06-08 17:21:58 följande:

Hej alla!

Jag vill gärna vara med här! För närvarande har jag bf 28/1. Jag är i v. 7 (6+6) idag. Lite kort om: Vi har försökt bli gravida i 3 år så jag är så lycklig! I förra veckan fick jag stark mensvärk och började blöda rätt kraftigt. Ringde kliniken som tog in oss på vul för att se hur det låg till. Gissa om vibvar oroliga!! Men där låg det lilla embryot som hade hjärtslag och allt var bra!! Däremot så hintade läkaren om att det finns en möjlighet att det är tvillingar även om hon endast såg en nu. Jag hade hcg

26 700 i v. 5+4. På onsdag har vi tid för nytt vul så då kanske vi får veta.

Välkommen och stork grattis :)
  • Ankan373
    bebis0118 skrev 2017-06-09 20:20:27 följande:

I vilken vecka ska alla ha inskrivningssamtal?

Jag fick inte mitt förrän i v16. Det känns väldigt sent.

Jag hade mitt inskrivningssamtal i v.8 och har nästa kring v.12 för att ta de vanliga testerna! Ultraljud görs inte här förrän v.19 ca. Många i gruppen verkar ha haft vul betydligt tidigare av olika anledningar dock :)
  • Ankan373
    Casilda skrev 2017-06-11 20:55:30 följande:

Tack snälla och grattis till dig också! Hoppas allt går bra för oss. Tanken på att få börja 2018 med en ny liten familjemedlem känns helt fantastisk!!

Verkligen! Kommer bli ett fantastiskt 2018! :)
  • Ankan373

Alltså det händer så mycket nu (V8+4)! Har börjat må dåligt för det mesta och får ont i magen så fort jag äter annat än frukt. Får även sjukt konstigt cravings. Olika saker varje dag, min sambo har det nog inge lätt att förstå.. haha! Så fort jag varit sugen på något och fått äta lite av det får jag avsmak... Hoppas på att må bättre och kunna äta mat innan torsdag då vi ska resa 100 mil och bo hos mina svärföräldrar som än inte fått veta att jag är gravid än (vi har bestämt oss för att inte berätta för någon innan v.12). Trodde jag skulle klara mig med morgonillamående då jag liksom är i v.9 nu.. tänker att det ska vända och bli bättre snart?

• Ankan373

Jag måste bara säga att det känns fantastiskt att ha berättat för omgivningen! Har sett diskussioner om hur och när man vill berätta, vilket självklart är väldigt olika.

Jag går in i v.11 idag och igår fick min familj veta det och idag kommer ett paket till mina svärföräldrar som kommer innebära att de kommer få veta det. Och det känns otroligt skönt att ha berättat det, även om vi fortfarande inte nått v.12.

Först planen var att berätta tidigare (v.7), men då kände vi oss inte helt redo och insåg att vi ville ha karamellen för oss själva ett tag till. Men nu kändes det som helt rätt tid för oss att berätta. Och om det skulle hända något nu så känns det skönt att de nära förstår om man är nere.

Slutligen vill jag trycka på att man ska berätta när det känns bra helt enkelt, och nu kändes det bra för oss.

Lycka till alla!

• Ankan373
    Mimipig skrev 2017-06-24 18:24:55 följande:

V 10. Jag mår mer illa än någonsin! När är kulmen? Snälla säg att det är nu.

Jag mådde mycket sämre i v.9 och v.10 än vad jag gjort innan. Mår nu också mycket bättre i v.11 så känns möjligt att kulmen ligger under denna vecka någonstans :)
  • Ankan373
    Mimipig skrev 2017-06-25 17:40:46 följande:

Åh, jag hoppas verkligen det! Nu ligger jag i soffan och orkar inte göra någonting. Sjösjukearmbanden hjälper inteZ

Jag håller mina tummar för att det blir bättre snart :)
  • Ankan373
    Anonym9291 skrev 2017-07-05 10:25:45 följande:

Äntligen v12, jag är så lycklig ????

Nu kan jag förhoppningsvis andas ut och njuta av graviditeten ????

Grattis! Jag är också äntligen i v 12+0! Firade det med nybakt bröd till frukost :D haha
  • Ankan373
    Tino skrev 2017-07-06 09:40:58 följande:

Jag berättar så sent det bara går. Gärna i slutet av augusti början av september då jag är i ca v 20-22. Får se hur länge det går att dölja. Har osäker anställningsform till september och vill jobba så mycket det går om de skulle vilja säga upp mig. Tror man måste meddela två månader innan man vill vara ledig.

Ja precis! Man har rätt till sin föräldraledighet om man berättar senast 2 månader innan.. så egentligen MÅSTE man inte berätta förrän då om man inte måste. Dock vet jag att vissa kommuner kan h riktlinjer (önskemål) om att man ska ha meddelat senast 3 månader i förväg.. men det är bara en riktlinje..
  • Ankan373
    Hjärt skrev 2017-07-06 22:11:01 följande:

Jag studerar! Blir mitt andra barn under studietiden :) Efter hösterminen har jag en termin kvar. Så det blir break på 8mån och sedan uppsats! :)

Jaha! Jag har också två terminer kvar nu. Jag skriver uppsats i slutet av nästa (vilket känns bra när man kanske är tung och inte vill till skolan) sedan har jag en kandidatexamen inom socialt arbete i januari. Men för att få vara socionom (vilket jag utbildar mig till) så har jag en termin kvar sen. Men ser väl ut som att det blir att vänta 8 månader för mig med där och sedan köra på sista racet :D men jag är också rätt envis så kanske testar redan i januari att köra sista terminen ;)
  • Ankan373
    Hjärt skrev 2017-07-07 12:14:26 följande:

Ja det kan nog vara skönt! Läser kurser på distans slutet av nästa termin, känns också jätteskönt. Särskilt då jag har ett litet dagisbarn som skolas in i augusti.

Jag läste totalt på 75% första terminen med min dotter och 150% terminen efter. Min sambo hemma från att hon var 4månader tills att vårterminen tog slut. Kommer nog att söka någon kurs att läsa under ledigheten och se om det går, men inte de kurser jag "ska" läsa. Tror inte att jag klarar med uppsats, med referenspunkt i förra föräldraledigheten. Min dotter sov endast i rullande vagn första månaderna och jag kunde knappt gå på toaletten. Hehe

Ja det är ju inte med säkerhet man vet vad som väntar så man får ta det som det kommer också????
  • Ankan373
    Carooj skrev 2017-07-10 00:35:43 följande:

Hej alla!

Känns som om jag hoppar in lite sent här.

Vi är i v. 10 +4 och har bf den 30/1. Detta är vårt första barn och vi är båda så väldigt nervösa, glada, överväldigande och overklighets känslan har ännu inte lagt sig. Ser är det är många som redan gjort vul och ul. Enligt vår barnmorska så får vi inte göra det förens tidigast v. 19. Stämmer det? Vi vill ju bara veta att det finns en liten krabat där inne som lever, växer och mår bra

Välkommen :)

Jag upplever också att många har gjort vul och ul. Men det är som det ska när de säger v.19 också. I mitt län gör man detta mellan v18 och v20 någon gång. Och jag tror det är så i de flesta landsting. Men sedan kan vissa köpa tidigt vul/ul men det kostar väldigt mycket där jag bor, men kan vara billigaste på andra ställen. Olika komplikationer kan också ha gjort att man gjort detta tidigare än v19, men de flesta får nog vänta ;)

Men förstår känslan, man längtar ju ihjäl sig efter att de att något liv där inne :D
Svar på tråden Bf januari 2018 & stannar på fl