Adoptera Hund
Hej!
Jag har just precis adopterat en hund från Ryssland, via en finsk organisation (jag är från Finland). Får min vovve hem på lördagen. Ser mycket fram emot det!
Det är klart mycket att tänka på, då hundarna kanske aldrig har haft kontakt med människor tidigare, aldrig har bott i ett hem och kan ha rädslor eller sjukdomar som först kommer fram senare i livet.
Det viktigaste att fundera på är att kommer du att ha energi och tid att sätta på hundar som haft det svårt? Hunden vet inte hur man går i koppel, vet inte att man inte får kissa eller bajsa inne, kan ha svårt att lita på människor i början, kan ha svårt med barn mm. Har du ork och massor med tålamod går det nog bra. Jag föreslår att du tar kontakt med en rescue-förening om möjligt och fråga lite mer av dem.
Det finns så många hundar som behöver hem, adoptera är ett mycket bra val :)
Angående rabies, mask osv. Hundarna kommer inte över landsgränsen om de inte är vaccinerade och avmaskade. En djurläkare kollar att vaccineringspapprena är ok och att hunden har microchip. Hunden kommer alltså med vaccineringspapper. Detta beror förstås på organisationen som förmedlar hundarna, så jag rekommenderar att du väljer en bra och pålitlig organisation :)