Den som Längtar skrev 2017-05-11 09:38:01 följande:
Hej,
Tack för din erfarenhet.
Den information vi mottagit är att de i organisationen åker till Ryssland och tar dem med biltransport till Tallin och sedan med Båt över till Sverige. Känns som en bättre resa för hunden.
Nu när ni påtalar det är det ju lite läskigt med dolda sjukdomar etc.
Har kollar Hundstallet som har svenska hundar men ingen som pasade vår familj idag. Vilka mer organisationer har svenska hundar för omplacering? Gärna i stockholm
Ja, det låter absolut bättre.
Finns massormed mindre ompmaceringsorganisationer, bland annat hundar utan hem
Den som Längtar skrev 2017-05-11 09:38:01 följande:
Hej,
Tack för din erfarenhet.
Den information vi mottagit är att de i organisationen åker till Ryssland och tar dem med biltransport till Tallin och sedan med Båt över till Sverige. Känns som en bättre resa för hunden.
Nu när ni påtalar det är det ju lite läskigt med dolda sjukdomar etc.
Har kollar Hundstallet som har svenska hundar men ingen som pasade vår familj idag. Vilka mer organisationer har svenska hundar för omplacering? Gärna i stockholm
Artikeln är från 2016, men jag kollade några av länkarna som verkar vara aktuella.
www.hemmets.se/sa-gor-du-for-att-adoptera-en-hund/
Annars finns det ofta omplaceringar tillgängliga via rasklubbarnas hemsidor, lite hemligare sådär för den som är intresserad av en specifik ras.
Om ni tar till er hund hur har ni tänkt lösa vardagen innan den är ensamhetstränad, och lösa rastningar? Ofta tar det någon vecka minst även för en vuxen, stabil och tidigare tränad hund att anpassa sig till nya rutiner och ett nytt hem. En hund som inte är helt hundra rumsren, lite osäker, tidigare bott med andra hundar på kennel kan kräva både mycket jobb och tid.
Jag håller själv på att adoptera en hund, som jag kännt i flera år, som tidigare bott i kennelmiljö och räknar kallt med att behöva vara hemma en månad för att få allt att funka. Efter det hoppas jag att han ska klara av samma rutiner som mina andra hundar, men har ändå helgarderat med att ha godkänt att jobba deltid en period, med 3 timmar jobb på morgon, och sen tre timmar på eftermiddag.