• AnkiC

Pappadagar

Varför vill han ta dagar när han ändå är ledig? Då mister ju barnet tid med sin pappa.

• AnkiC

Som svar på frågan så måste han ta ledigt en arbetsdag i anslutning till de arbetsfria dagarna för att få ersättning enligt SGI-nivå. Om han endast tar dagar på de arbetsfria dagarna måste han ta lägsta-nivådagar.

• AnkiC
    molly11 skrev 2017-05-08 09:05:42 följande:
    Trodde att så länge man tar ut minst 5 dagar så fick man behålla sitt SGI.
    Ja om barnet är över 1 år måste han ta ut 5 dagar per vecka för att behålla sin SGI om han avstår från arbete. Avstår han inte från arbete behövs det ju inte. Rätten till att ta ut SGI-dagar på arbetsfria dagar är dock att en arbetsdag i anslutning måste tas ut också i samma omfattning.
  • AnkiC
    molly11 skrev 2017-05-08 09:51:58 följande:
    Det här hittade jag på FK:s hemsida.

Kan jag ta ut föräldrapenning för helger eller dagar jag inte skulle ha arbetat?
    Ja, på lägstanivå.

Du kan ta ut föräldrapenning på lägstanivå även om du inte skulle ha arbetat den dagen, till exempel helger eller om du brukar vara ledig någon annan dag i veckan. Men du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester.

Ja i vissa fall på sjukpenningnivå.

Om du har en arbetsfri period på minst fem dagar så går det bra att ta föräldrapenning för dessa dagar. Om den arbetsfria perioden är 1-4 dagar kan du bara ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå om du också tar ut föräldrapenning i samma omfattning dagen direkt före eller direkt efter de arbetsfria dagarna.

Ah ja just det ja. Då går det ju.
  • AnkiC
    molly11 skrev 2017-05-08 10:02:18 följande:
    Lr hur? Herre jisses man blir ju inte riktigt klok på djungeln av information. Tack ändå AnkiC
    Ja det är dom där undantagen som ställer till det.
Svar på tråden Pappadagar