• molly11

Pappadagar

Min sambo har ett nattarbete och har därmed långa ledigheter mellan arbetspassen. Han har mycket pappadagar kvar och planerar att ta ut lite nu i sommar.

Han har långledigheter mellan arbetstillfällena som är på 7 dagar och 5 dagar. Kan  han under dessa ta ut pappaledighet?
    Några bekanta säger att det inte funkar då han fortfarande arbetar alla sina timmar och lägger pappaledigheten på redan lediga dagar och att det inte godkänns då han inte behöver ta ledigt från arbetet.
    Denna bekanta har 5 barn själv och bör veta vad hon snackar om men jag är skeptisk.
    Någon vänlig själ som vet?

• Svar på tråden Pappadagar
  • AnkiC

Varför vill han ta dagar när han ändå är ledig? Då mister ju barnet tid med sin pappa.

• AnkiC

Som svar på frågan så måste han ta ledigt en arbetsdag i anslutning till de arbetsfria dagarna för att få ersättning enligt SGI-nivå. Om han endast tar dagar på de arbetsfria dagarna måste han ta lägsta-nivådagar.

• Ms H

Man får väl bara ta ut fp för lediga dagar om man gör det i anslutning till att man tar föräldraledigt från jobbet. Tror jag.

• molly11
    AnkiC skrev 2017-05-08 08:39:31 följande:

Varför vill han ta dagar när han ändå är ledig? Då mister ju barnet tid med sin pappa.

Han är ju som sagt ledig en 5 dagars och en 7 dagarsperiod på 3 veckor då även dottern är ledig. Så har det sett ut sedan hon födde så nog har de haft tid tillsammans.
  • molly11
    AnkiC skrev 2017-05-08 08:44:31 följande:

Som svar på frågan så måste han ta ledigt en arbetsdag i anslutning till de arbetsfria dagarna för att få ersättning enligt SGI-nivå. Om han endast tar dagar på de arbetsfria dagarna måste han ta lägsta-nivådagar.

Trodde att så länge man tar ut minst 5 dagar så fick man behålla sitt SGI.
  • AnkiC
    molly11 skrev 2017-05-08 09:05:42 följande:
    Trodde att så länge man tar ut minst 5 dagar så fick man behålla sitt SGI.
    Ja om barnet är över 1 år måste han ta ut 5 dagar per vecka för att behålla sin SGI om han avstår från arbete. Avstår han inte från arbete behövs det ju inte. Rätten till att ta ut SGI-dagar på arbetsfria dagar är dock att en arbetsdag i anslutning måste tas ut också i samma omfattning.
  • molly11
    AnkiC skrev 2017-05-08 09:28:14 följande:
    Ja om barnet är över 1 år måste han ta ut 5 dagar per vecka för att behålla sin SGI om han avstår från arbete. Avstår han inte från arbete behövs det ju inte. Rätten till att ta ut SGI-dagar på arbetsfria dagar är dock att en arbetsdag i anslutning måste tas ut också i samma omfattning.
    Det här hittade jag på FK:s hemsida.

Kan jag ta ut föräldrapenning för helger eller dagar jag inte skulle ha arbetat?
    Ja, på lägstanivå.

Du kan ta ut föräldrapenning på lägstanivå även om du inte skulle ha arbetat den dagen, till exempel helger eller om du brukar vara ledig någon annan dag i veckan. Men du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester.

Ja i vissa fall på sjukpenningnivå.

Om du har en arbetsfri period på minst fem dagar så går det bra att ta föräldrapenning för dessa dagar. Om den arbetsfria perioden är 1-4 dagar kan du bara ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå om du också tar ut föräldrapenning i samma omfattning dagen direkt före eller direkt efter de arbetsfria dagarna.

• AnkiC
    molly11 skrev 2017-05-08 09:51:58 följande:
    Det här hittade jag på FK:s hemsida.

Kan jag ta ut föräldrapenning för helger eller dagar jag inte skulle ha arbetat?
    Ja, på lägstanivå.

Du kan ta ut föräldrapenning på lägstanivå även om du inte skulle ha arbetat den dagen, till exempel helger eller om du brukar vara ledig någon annan dag i veckan. Men du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester.

Ja i vissa fall på sjukpenningnivå.

Om du har en arbetsfri period på minst fem dagar så går det bra att ta föräldrapenning för dessa dagar. Om den arbetsfria perioden är 1-4 dagar kan du bara ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå om du också tar ut föräldrapenning i samma omfattning dagen direkt före eller direkt efter de arbetsfria dagarna.

Ah ja just det ja. Då går det ju.
  • molly11
    AnkiC skrev 2017-05-08 09:54:18 följande:
    Ah ja just det ja. Då går det ju.
    Lr hur? Herre jisses man blir ju inte riktigt klok på djungeln av information. Tack ändå AnkiC
  • AnkiC
    molly11 skrev 2017-05-08 10:02:18 följande:
    Lr hur? Herre jisses man blir ju inte riktigt klok på djungeln av information. Tack ändå AnkiC
    Ja det är dom där undantagen som ställer till det.
Svar på tråden Pappadagar