• crazy dad

kuponger

Har sett ofta på tv program om människa som sparra otroligt mycket på kuponger osv. Min frågan är finns det nån sidan för hitta alla sanna kuponger för att spara pengar till hushållet osv?

Finns det nån har som handlar en del säker på bulk på deras lokal willys eller Ica? Använder ni kuponger osv? Nyfiken.

• Svar på tråden kuponger
  • Aniiee

Vi har väl inte den kulturen i sverige? Det är mest i USA den finns. I Sverige brukar "kupongerna" (finns det ens fysiska sådana) vara begränsade till antal varor/..... Visst går det att ta sig runt lite grann, men det är, så vitt jag märkt, i princip omöjligt att hysteri-köpa i sverige.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Vixen90

Nej, det fungerar ju inte riktigt så i Sverige. Butiker kör inte med kuponger på det sättet. Här får man istället jämföra butikernas veckoerbjudanden i detas reklamblad och köpa sådant som är nedsatt. Och kolla jämförspriser i affärerna. Och ev. bli medlem så man får förmånskort. Men kuponger är sällsynta.

• garib

Förut fanns det  mycket kuponger men  nu är det sällan  man hittar dem i butiker. Matpriskollen är bra för att hitta extrapriser.Lycka till.

• crazy dad

Tack för att ni tog tid för att svara. Jag vet i irland när jag växte upp var en del.

• Mascaraklumpar

I vissa andra länder (tex USA) går det ibland att kombinera tillverkarens kuponger med affärens och på så vis få sakerna nästan gratis, det är väl ofta det personerna i tv-programmen gör. Här i Sverige är det mycket sällsynt att det går att göra så, men på blöjor har jag varit med om att det funkat. 

• Aniiee
    Mascaraklumpar skrev 2017-05-07 16:00:52 följande:

I vissa andra länder (tex USA) går det ibland att kombinera tillverkarens kuponger med affärens och på så vis få sakerna nästan gratis, det är väl ofta det personerna i tv-programmen gör. Här i Sverige är det mycket sällsynt att det går att göra så, men på blöjor har jag varit med om att det funkat. 

I USA, i alla fall på sina håll och i vissa affärer, kan man ju också komma med hela kartor kuponger för samma sak, så man verkligen kan bulka. En del har också att man kan använda flera likadana kuponger för en enda vara Har du tre kuponger för säg ett paket smör, 5 kr nedsatt med kupong, så kan du lämna in 4 kuponger och få smörpaketet 20 kr billigare (sånna erbjudanden brukar dock ha ett tak, typ max 3-5 kuponger)
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Vixen90
    Aniiee skrev 2017-05-07 17:03:48 följande:

I USA, i alla fall på sina håll och i vissa affärer, kan man ju också komma med hela kartor kuponger för samma sak, så man verkligen kan bulka. En del har också att man kan använda flera likadana kuponger för en enda vara Har du tre kuponger för säg ett paket smör, 5 kr nedsatt med kupong, så kan du lämna in 4 kuponger och få smörpaketet 20 kr billigare (sånna erbjudanden brukar dock ha ett tak, typ max 3-5 kuponger)

Ja, alltså, hur går detta till? Måste man använda kuponger för att kunna köpa till normalpris i USA, eller är det normalpris till att börja med och så blir det verkligen gratis? Och (varför) använder (inte) alla kuponger i så fall? Eller är det ofta skitvaror som reas ut? Är det svårt att få tag i de bra kupongerna? Eller hur går ekonomin ihop för affärerna om folk kan handla gratis? Jag fattar inte riktigt hur det systemet ser ut.

Sedan kan jag ju tycka att det inte är annat än dumt och oekonomiskt att bunkra upp med tvättmedel för 12 år framåt. Vem ska liksom hinna förbruka det?

Och om de köper 100 pkt pasta, 40 frysrätter, tio tvättmedel och 70 istéer jättebilligt, så måste de väl ändå köpa tillbehör?! Som kött, sås och färska grönsaker? Men de som ör på tv verkar ju bara köpa en sjuhelvetes massa torrvaror. Det är ju inte en hel måltid.

Såg häromdagen en student som levde på 100 dollar/mån. Så köpte han pasta och shampo och frysta rätter för 50 dollar. Och tänkte festa upp resten av pengarna. Men ska han bara koka pasta och käka det utan tillbehör då?!?!? Är det på riktigt så dessa människor äter? Torrvaror?

Det verkar snarare dumsnålt.
  • Glinda från Oz
    Vixen90 skrev 2017-05-07 18:31:35 följande:

Ja, alltså, hur går detta till? Måste man använda kuponger för att kunna köpa till normalpris i USA, eller är det normalpris till att börja med och så blir det verkligen gratis? Och (varför) använder (inte) alla kuponger i så fall? Eller är det ofta skitvaror som reas ut? Är det svårt att få tag i de bra kupongerna? Eller hur går ekonomin ihop för affärerna om folk kan handla gratis? Jag fattar inte riktigt hur det systemet ser ut.

Sedan kan jag ju tycka att det inte är annat än dumt och oekonomiskt att bunkra upp med tvättmedel för 12 år framåt. Vem ska liksom hinna förbruka det?

Och om de köper 100 pkt pasta, 40 frysrätter, tio tvättmedel och 70 istéer jättebilligt, så måste de väl ändå köpa tillbehör?! Som kött, sås och färska grönsaker? Men de som ör på tv verkar ju bara köpa en sjuhelvetes massa torrvaror. Det är ju inte en hel måltid.

Såg häromdagen en student som levde på 100 dollar/mån. Så köpte han pasta och shampo och frysta rätter för 50 dollar. Och tänkte festa upp resten av pengarna. Men ska han bara koka pasta och käka det utan tillbehör då?!?!? Är det på riktigt så dessa människor äter? Torrvaror?

Det verkar snarare dumsnålt.

Kupongerna är deras motsvarighet till lockpriser, de flesta tar med 2-3 kuponger och köper resten till ordinarie pris. Affären har lockat till sig kunden och tjänar pengar ändå fast 2-3 saker var kraftigt nedsatta. Naturligtvis är det normalpriset som är i affären, med kuponger blir det billigare.

Att handla med kuponger på det sättet du ser på TV är ett heltidsjobb. Dessa personer är oftast hemmafruar och de har lärt sig vart de ska leta, det är inte så att alla dessa kuponger magiskt hamnar i deras brevlåda. De ägnar flera timmar per dag åt kupongsamlande och de har "överlistat" systemet. Skulle fler göra så skulle kupongsystemet braka ihop och butiken skulle tvingas byta ut det. Det finns en anledning att de är med på TV.

De personerna jag har sett på TV är inte dumsnåla, de byter kuponger med varandra och de flesta får ihop till hela måltider. De brukar ha ett mindre rum med torrvaror som de tar från, man måste inte äta färskvaror för att få i sig det man behöver. Det går utmärkt att baka sitt eget bröd på torrjäst och mjöl, äta havregrynsgröt, göra pastasås på konserver med pasta till och såvidare. Alla kuponger är inte bara för torrvaror heller. Sedan blir det ändå billigare om skafferivarorna är gratis då du lagar mat.

Jag såg en kvinna som kupongshoppade och utfodrade runt 100 hemlösa i veckan på sina kuponger, det var så coolt.
  • monkees

Jag använder aldrig kuponger och det tycker jag man sällan ser idag!? När det är speciella kunderbjudanden så är de kopplade till ett kort och dras av i kassan. Alltså när det gäller livsmedelsbutiker......!

• klyban

Vi har inte ens den typen av kuponger i Sverige, så göra så här är svårt.

Sen är man medlem i ICA eller andra såna, så kan man i sällsynta fall få en gratis vara, men sällan.

• Mandel

Fast det här i USA är ju vansinne.
    De inreder rum som lagerlokal och har kattmat för 2 år fast de inte ens har katt, men det blev ju gratis med alla kuponger...
    Det är torrvaror och skräpmat som står och blir gammalt.
    Känns mer som att de har det som sport att få det i princip gratis, men sedan om de har användning för grejorna eller inte verkar inte spela så stor roll.

Jag som lusläser innehållsförteckningar skulle inte ens kunna köpa 95% av det som de verkar bunkra i de programmen

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • klyban
    Mandel skrev 2017-05-08 15:02:05 följande:
    De inreder rum som lagerlokal och har kattmat för 2 år fast de inte ens har katt, men det blev ju gratis med alla kuponger...
    Känns mer som att de har det som sport att få det i princip gratis, men sedan om de har användning för grejorna eller inte verkar inte spela så stor roll.

Jag som lusläser innehållsförteckningar skulle inte ens kunna köpa 95% av det som de verkar bunkra i de programmen smile2.gif

Det är helt klart mycket skitmat på dessa kuponger.
    Men som jag förstått en del som jagar dessa kuponger och handlar, skänker till välgörenhet.
    Jag tror det handlar om en kick för en del, och få med sig massa "mat" hem och inte betala.

Sen är väl dessa program skriptade som det brukar vara, så man ska nog ta en del med en stor nypa salt.

• Vixen90

Jag som lusläser innehållsförteckningar skulle inte ens kunna köpa 95% av det som de verkar bunkra i de programmen

Ja, det var ungefär det jag sa. Det är köphets. Och de tycks mest få skit för kupongerna. Känns ju inte så smart att bunkra en massa saker som man varken kan eller hinner äta. Det är ju inte ekonomiskt på riktigt.
  • neverpreggo

Nog är det mycket skräpmat men finns även nyttigare saker. Såg ett avsnitt med en vegan :) Jag skulle lätt kunna göra det om liknande kuponger funnits här (+haft tid) då jag gillar att ge vidare. Kanske inte på samma nivå men vissa saker vore trevligt att få gratis. Får lite random grejer av Ica ibland, närmaste butiken eller via andras veckomail.

• BuoBä

Kuponger ger sällan särskilt stora rabatter i Sverige. Däremot är det många butiker som sätter ner priset rejält på varor som är nära bäst-före, frukt/grönsaker som är lite fula, restpartier mm. Så länge det är saker man behöver och äter upp kan man göra fina fynd i de hyllorna.

• monkees

Har också tänkt samma sak. Liksom man köper T EX 30 kartonger multivitaminer och varenda nagellack som finns i butiken bara för att man kan. Det blir ju sannolikt bara dammigt och gammalt och får slängas
Svar på tråden kuponger