Kattallergiker skrev 2017-08-17 09:40:58 följande:
Om man vill ha katt trots allergi får man räkna med besvär till och från. Exempelvis när man är förkyld eller nedsatt på annat sätt.
Gällande allergivänliga raser så är Sibirisk katt bevisat mer allergivänlig då de producerar mindre av de allergena ämnena. MEN de producerar fortfarande ämnena!
Allergi är individuellt och det som fungerar för mig, fungerar kanske inte för andra. Många säger sig tåla nakenkatter eller Rex:ar (kort, krullig päls) bättre medans jag reagerar värre av dessa raser.
För mig fungerar katterna i kategorin semilånghår, främst Sibir och Maine Coon. Där får man prova sig fram.
Hypersensibilisera (sk. allergivaccination) är absolut något man kan prova, men det är sällan en livslång behandling. Om det fungerar, kan man inte säga hur länge det sitter i, för vissa hela livet och för andra ett år. Min gissning är att ca 10 år är vanligt, sedan får man göra om det.
Oberoende vilken ras man väljer är vuxna, kastrerade djur betydligt mer allergivänliga än fertila och/ eller kattungar.
Om man ska ha katt som allergiker är det bra att bada katten ofta, själv badar jag dem var 6 vecka för att minska allergenerna i pälsen, detta fungerar bra för mig. Givetvis behöver man också städa ganska ofta hemma.
Framförallt, välj en renrasig katt eftersom sannolikheten är större att tåla katten då spridningen på generna är färre, och man kan testa flera olika djur av just den rasen för att se vad som fungerar bäst för en. Köper man en blandras eller en med helt okänd härkomst köper man "grisen i säcken" vad det kommer till gener.
Tack för utförlig svar!!!
Ska prata med min läkare ang hypersensibilisering,