• Melissenta

Vill skaffa en katt men vi är allergiska

Både jag och min son är allergiska mot pälsdjur, men vi älskar katter och skulle gärna skaffa en.

Hört om någon mirakulös injektionskur som man kan få och bli typ fri från allergi.. Har någon hört eller gjort det?

Om man skaffar en katt av en hypoallergen ras - stämmer det att det går att leva med en sån katt?

• Svar på tråden Vill skaffa en katt men vi är allergiska
  • ajnas

Det finns färdigt allergivaccin som man får i en spruta och blir i princip direkt botad, men inget läkemedelsföretag vill ge ut det för de tjänar för mycket pengar på allergimedicin

• UniformYankie

Dessa "kurer" är ju mest till för att rädda de stackare som har pälsälskande människor i sin omgivning. Ingen är tvungen att hälsa på någon annan, men det är inte helt ovanligt att reagera bara av att träffa någon som har t.ex katthår på kläder eller så, då är det bra om man kan få slippa lida pga någon annans val i livet och slippa behöva bryta kontakten med sådana ju Glad

Finns dock, som du säger, "allergifria" djur, skickar med en liten länk här: www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/kan-man-ha-katt-trots-kattallergi/
    Men de är fortfarande inte 100% allergivänliga. Det bästa är egentligen att avstå helt och kanske rikta in sig på att skaffa något annat kelvänligt djur 

• viseversa

Min son tål inga katter. Men han reagerade inge på sphynx kattan(nakenkatt) dock tycker jag inte man ska skaffa katt som allergiker. Risken är att katten måste flytta igen.

• gnipökåms

Det bästa är att testa om man tål de djur som är mer allergivänliga innan man köper, min mamma är pälsallergiker och nu har vi en sibirisk katt som ska producera mindre av de ämnen man reagerar på och det funkar, vi var ju en stund hos uppfödaren för att se och det gick superbra. Ibland måste hon dock ta en allergitablett.  

• Linnis92

Min gamla chef har en dotter som är allergisk, de skaffade en sphynx och de funkade kanon !

• Meriall

Norsk skogskatt-blandning funkade för mig när jag tog hand om en annans katt i ett år och jag är superallergisk. Klarar inte 12h med en annan katt utan att bli jättesjuk. Tydligen ska de vara bra och det funkade trots att den bara var en blandning. Dock funkade det inte när den fick ungar med en annan katt, blev allergisk för ungarna.

• Långbenopluto

Min make är allergisk och vi har tre Birmor.

Han tar en allergitablett varje dag året om, han tycker det är värt det eftersom dessa underbara katter är som våra små barn

• Melissenta
    Stjärnstoft skrev 2017-05-06 16:15:14 följande:

Ibland kan en hyposensibilserings-behandling hjälpa.

Ska googla på den :kr
  • Melissenta
    Meriall skrev 2017-05-06 14:45:49 följande:

Norsk skogskatt-blandning funkade för mig när jag tog hand om en annans katt i ett år och jag är superallergisk. Klarar inte 12h med en annan katt utan att bli jättesjuk. Tydligen ska de vara bra och det funkade trots att den bara var en blandning. Dock funkade det inte när den fick ungar med en annan katt, blev allergisk för ungarna.

Ok, ska fundera på den!
Svar på tråden Vill skaffa en katt men vi är allergiska