• Melissenta

Vill skaffa en katt men vi är allergiska

Både jag och min son är allergiska mot pälsdjur, men vi älskar katter och skulle gärna skaffa en.

Hört om någon mirakulös injektionskur som man kan få och bli typ fri från allergi.. Har någon hört eller gjort det?

Om man skaffar en katt av en hypoallergen ras - stämmer det att det går att leva med en sån katt?

• Svar på tråden Vill skaffa en katt men vi är allergiska
  • Melissenta
    gnipökåms skrev 2017-05-07 11:48:59 följande:

jag vet men du sa att du ville testa att ha en katt hemma hos dig i några dagar

Det var bara en wild guess, ett alternativ, men nu när jag vet att det finns människor som kan erbjuda folk att testa att umgås med sina katter hemma hos sig känns det som ett perfekt tillfälle
  • äldreochklokare
    Melissenta skrev 2017-05-07 09:21:27 följande:
    Jo jag hittade kontakter.

Men vadå påfrestning? Det är väl upp till ägaren att bestämma om det är påfrestande för deras katt eller inte, annars ställer de inte upp.. Tror inte att det är varje dag som det kommer främmande människor i mängder och klappar deras katter..
    du funderade ju på om det går att låna en katt några dagar och ja, det kan väl vara en påfrestning för en katt?
  • Meriall
    Melissenta skrev 2017-05-06 17:36:49 följande:

Ahaaa! Funkar bra att käka tabletter under hela livet??

Är man mycket allergisk hjälper dock tabletterna bara marginellt.
  • Melissenta
    äldreochklokare skrev 2017-05-07 12:28:49 följande:

du funderade ju på om det går att låna en katt några dagar och ja, det kan väl vara en påfrestning för en katt?

Vi missföestod varandra. Jag sa att det var bara en wild guess

Att ha någons katt hemma hos sig kan vara stressigt för en katt så klart, men att komma hem till någon med katten är nog helt ok, eftersom att folk gör det.
  • Emzzan01

Jag har en vän, som har en man som är allergisk mot katter.

Men dom ville verkligen ha katt, så dom fick tipset om rasen cornish Rex. Och det funkade jättebra. Nu har dom 3 katter. Det ska vara nån form av allergikatt.

• MammaBella

Ni åker och hälsar på i ett testhem med den allergivänliga rasen ni tänker er och tar med er ett örngott som ni gnuggar mot katterna som ni sen sover på.

Jag är superallergisk men tolererar mammas sibiriska katt. Dock så avger de fler allergener som kattungar än som vuxna.

• UniformYankie
    Melissenta skrev 2017-05-06 17:45:55 följande:
    Hur menar du? Det är väl ingens ensak varför man vill bota sin allergi? Eller måste jag uppge orsak om jag nu ska prata med en läkare?:)))

Ett annat djur är ett annat djur, vi vill bara ha en katt:)
    Nej, det är sant. Personligen hade jag dock inte vågat satsa på något sådant, att ta en spruta och en skaffa en katt... sådana sprutor har ju ibland upphört att få användas, t.ex den som funkade mot pollen (fast den fick man ta en gång/år)... skulle den försvinna eller av någon anledning inte funka eller så så sitter man där med ett djur man älskar men inte tål vara i närheten av liksom. 

Ok, förstår Glad nakenkatt kanske? 
  • Melissenta
    UniformYankie skrev 2017-05-08 08:34:45 följande:

Nej, det är sant. Personligen hade jag dock inte vågat satsa på något sådant, att ta en spruta och en skaffa en katt... sådana sprutor har ju ibland upphört att få användas, t.ex den som funkade mot pollen (fast den fick man ta en gång/år)... skulle den försvinna eller av någon anledning inte funka eller så så sitter man där med ett djur man älskar men inte tål vara i närheten av liksom. 

Ok, förstår  nakenkatt kanske? 

Men nakna katter är ju inte helt hypoallergena.. Hörde att sibiriska är minst allergiframkallande..

Vi får testa, har redan skrivit till den organisationen .
  • Glinda från Oz
    Melissenta skrev 2017-05-06 17:45:55 följande:

Hur menar du? Det är väl ingens ensak varför man vill bota sin allergi? Eller måste jag uppge orsak om jag nu ska prata med en läkare?:)))

Ett annat djur är ett annat djur, vi vill bara ha en katt:)

Går du till vården så är det ju samhället som betalar och alltså deras ensak. Du kommer inte få allergi vaccination för att skaffa katt, det är något som ges om du inte kan leva ett normalt liv och man har testat allt annat. Det är inte en spruta heller utan sprutor regelbundet under något års tid.

Sibiriska katter är väldigt allergivänliga. På Facebook finns det en grupp dör man kan vara kattvakt åt den rasen, då får du ju automatiskt testa men jag kommer inte ihåg vad den heter. Du kan fråga i gruppen Sibirisk katt, någon där vet säkert. www.facebook.com/groups/105058166459/
  • Finlandarn

Min sambo är allergisk men vi tog ändå TVÅ kattungar när vi bodde i en ca 60 kvadrats lägenhet. Dumt av oss och han behövde äta alleegimedicin och ha snuva samt lite tungt att andas varje dag.. Vi övervägde att ge bort dem men tänkte att vi skulle prova en liten stund till. I våras köpte vi eget hus på över 200 kvadrat. Efter ca en vecka där började de vara ute också (har nästan bara skog runt omkring) så det lättade. Vi sov fortfarande med dem då och han hade snuva varje morgon. Nu har vi helt stängt ut dem från vårt sovrum, de är ute nästan hela dagen och kommer bara in fram och tillbaka (inne hela natten) och vi har t.o.m. tagit dessa katters mamma till oss nu när ägaren inte ville ha henne längre :) Sambon mår prima och kan gosa med katterna på dagen/kvällen utan minsta reaktion, och äter inte heller allergimedicin längre! Ungarna är nu lite på 1 år och mamman lite på 2 år :)

Om ni väljer att ta en katt skulle jag rekommendera att ta en som redan är vuxen. Pälsen är inte alls lika irriterande åt människor med allergi!

• Kattallergiker

Om man vill ha katt trots allergi får man räkna med besvär till och från. Exempelvis när man är förkyld eller nedsatt på annat sätt. 

Gällande allergivänliga raser så är Sibirisk katt bevisat mer allergivänlig då de producerar mindre av de allergena ämnena. MEN de producerar fortfarande ämnena!
    Allergi är individuellt och det som fungerar för mig, fungerar kanske inte för andra. Många säger sig tåla nakenkatter eller Rex:ar (kort, krullig päls) bättre medans jag reagerar värre av dessa raser. 

För mig fungerar katterna i kategorin semilånghår, främst Sibir och Maine Coon. Där får man prova sig fram. 

Hypersensibilisera (sk. allergivaccination)  är absolut något man kan prova, men det är sällan en livslång behandling. Om det fungerar, kan man inte säga hur länge det sitter i, för vissa hela livet och för andra ett år. Min gissning är att ca 10 år är vanligt, sedan får man göra om det. 

Oberoende vilken ras man väljer är vuxna, kastrerade djur betydligt mer allergivänliga än fertila och/ eller kattungar. 

Om man ska ha katt som allergiker är det bra att bada katten ofta, själv badar jag dem var 6 vecka för att minska allergenerna i pälsen, detta fungerar bra för mig. Givetvis behöver man också städa ganska ofta hemma. 

Framförallt, välj en renrasig katt  eftersom sannolikheten är större att tåla katten då spridningen på generna är färre, och man kan testa flera olika djur av just den rasen för att se vad som fungerar bäst för en. Köper man en blandras eller en med helt okänd härkomst köper man "grisen i säcken" vad det kommer till gener.

• Melissenta
    Kattallergiker skrev 2017-08-17 09:40:58 följande:

Om man vill ha katt trots allergi får man räkna med besvär till och från. Exempelvis när man är förkyld eller nedsatt på annat sätt. 

Gällande allergivänliga raser så är Sibirisk katt bevisat mer allergivänlig då de producerar mindre av de allergena ämnena. MEN de producerar fortfarande ämnena!

Allergi är individuellt och det som fungerar för mig, fungerar kanske inte för andra. Många säger sig tåla nakenkatter eller Rex:ar (kort, krullig päls) bättre medans jag reagerar värre av dessa raser. 

För mig fungerar katterna i kategorin semilånghår, främst Sibir och Maine Coon. Där får man prova sig fram. 

Hypersensibilisera (sk. allergivaccination)  är absolut något man kan prova, men det är sällan en livslång behandling. Om det fungerar, kan man inte säga hur länge det sitter i, för vissa hela livet och för andra ett år. Min gissning är att ca 10 år är vanligt, sedan får man göra om det. 

Oberoende vilken ras man väljer är vuxna, kastrerade djur betydligt mer allergivänliga än fertila och/ eller kattungar. 

Om man ska ha katt som allergiker är det bra att bada katten ofta, själv badar jag dem var 6 vecka för att minska allergenerna i pälsen, detta fungerar bra för mig. Givetvis behöver man också städa ganska ofta hemma. 

Framförallt, välj en renrasig katt  eftersom sannolikheten är större att tåla katten då spridningen på generna är färre, och man kan testa flera olika djur av just den rasen för att se vad som fungerar bäst för en. Köper man en blandras eller en med helt okänd härkomst köper man "grisen i säcken" vad det kommer till gener.

Tack för utförlig svar!!!

Ska prata med min läkare ang hypersensibilisering,
  • Melissenta
    RuthEllen skrev 2018-04-06 13:59:53 följande:

Hej! Blev det någon katt? Går med samma funderingar. Ska se om jag kan få svar här. :) allergismart.se/chatt/jonas-binnmyr-palsdjursallergi

Fast bästa är väl att testa och se. Får försöka kattvakta i sommar. 

hej, nej, ingen katt här..
    den enda lösning är desensibilisering, men den är inte säker och ger en massa biverkningar.. tyvärr.
  • Melissenta
    RuthEllen skrev 2018-04-06 13:59:53 följande:

Hej! Blev det någon katt? Går med samma funderingar. Ska se om jag kan få svar här. :) allergismart.se/chatt/jonas-binnmyr-palsdjursallergi

Fast bästa är väl att testa och se. Får försöka kattvakta i sommar. 

den enda lösning är desensibilisering, men den är inte säker och ger en massa biverkningar.. tyvärr.
  • RuthEllen

Tråkigt. Tror inte det kommer bli någon här heller... Desensibilisering, är det samma som att vaccinera sig mot pälsdjur?

• Themis
    RuthEllen skrev 2018-04-08 12:45:53 följande:

Tråkigt. Tror inte det kommer bli någon här heller... Desensibilisering, är det samma som att vaccinera sig mot pälsdjur?

Nej, nu måste vi skilja lite på begreppen här.

Vaccin får man för att förhindra insjuknande i en specifik sjukdom, då för man in döda eller levande delar av virus/bakterier i kroppen och kroppens immunförsvar reagerar och skapar en mängd antikroppar som tar hand om det som är främmande.

Så kallade minnesceller i immunförsvaret håller sedan kvar "receptet" på just den antikropp som fixade sjukdomen. Vid ny smitta kommer minnescellen att aktiveras och massproducera rätt antikropp så fort att man inte blir sjuk, eller i alla fall lindrigare sjuk än man annars hade blivit, eftersom kroppen kan reagera rätt fortare.

Vid pälsdjursallergi är problemet det motsatta- kroppens immunförsvar reagerar häftigt och snabbt mot något som inte är farligt för den. Genom en process som kallas desensibilisering (Betyder bokstavligen "göra mindre känslig" ) utsätter man kroppen för väl kontrollerade mängder av det som patienten inte tål under en längre tidsperiod, och i bästa fall kan man då lära immunförsvaret att allergenerna från hunden, katten eller hästen inte är farliga.

Men det är inte alltid sådan behandling lyckas eftersom immunförsvaret är väldigt komplicerat och innehåller en mängd olika celltyper och möjliga biokemiska reaktionsvägar, som resulterar i en mängd olika symptom- hela vägen från lite klåda eller snuva till anafylaktisk chock och möjlig död.

Hade det varit enkelt hade vetenskapen redan löst det.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Themis
    Melissenta skrev 2018-04-07 12:34:49 följande:
    Att sparka på något så komplext som immunförsvaret måste ge bieffekter, för vi begriper det bara inte tillräckligt bra ännu.

Här är ett (sällsynt) exempel på kaskadreaktioner i immunförsvaret under klinisk prövning av ett nytt immunoläkemedel, och hur en man upplevde det:

www.bbc.com/news/magazine-35766627

"TGN1412 had a catastrophic effect on the six men's bodies. Headaches and chills rapidly gave way to vomiting, severe pain and shortness of breath.

Swollen tissue, plummeting blood pressure and multiple organ failure followed. One by one, all six were transferred to intensive care.

"I remember quite vividly being pushed through those corridors that hospitals have, and when they go outside and it's like a glass enclosure.

"I remember the cool air hitting me and feeling faint because of the temperature change."

Oldfield ended up in an area where people recover after surgery. Intensive care was short of room.

"There were six of us in this triage space, and that's where they started putting machines on us - haemo-filtration, cleaning your blood."

Despite the drama, it took Oldfield some time to grasp the danger he was in.

He was given steroids, which masked his symptoms, and for a time he thought the adverse reaction to TGN1412 was within expectations - it was a trial after all, and the medical staff treating him were not being explicit about his situation.

"They were just saying we need to put this in the top of your leg, put a big tube into the neck, just to give drugs - it wasn't like 'you are seriously ill'."

At about 02:00, some 18 hours after Oldfield was injected, medical staff called his mother and told her she should come to the hospital.

In the middle of the night, she started driving from her home in Bristol to Northwick Park. "The doctors were saying this is your goodbye perhaps - this person could die," he says.

When his mother arrived, the look in her eyes told him that he was in a bad condition. "I now know that I was very puffy because of the steroids," he says. "The whites of my eyes were orange because of the toxins. I didn't look well."
    -- <klipp<

For two weeks, Oldfield's blood was filtered 24 hours a day, he recalls. His immune system had crashed, and his liver, kidneys and lungs were failing. Fluid seeped into his lungs and he had to breathe air through a mask, while a direct line pumped vital drugs into his heart.

Thankfully, like all of the men injected with TGN1412 that day, Oldfield survived. After three weeks in hospital, including seven days in intensive care, he emerged alive.

His short-term memory was impaired - for months afterwards he would forget conversations and appointments - and his immune system made extremely weak. Doctors advised him not to use public transport, and avoid other places where he might be exposed to viruses.

But he was, relatively speaking, fortunate.

At least one of the other men in the test experienced severe swelling of the head, leading to the episode being dubbed the "elephant man" trial.

Another spent four months in hospital, and had his toes and parts of his fingers amputated.

www.bbc.com/news/magazine-35766627

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Vill skaffa en katt men vi är allergiska