Inlägg från: Melissenta |Visa alla inlägg
  • Melissenta

Vill skaffa en katt men vi är allergiska

Både jag och min son är allergiska mot pälsdjur, men vi älskar katter och skulle gärna skaffa en.

Hört om någon mirakulös injektionskur som man kan få och bli typ fri från allergi.. Har någon hört eller gjort det?

Om man skaffar en katt av en hypoallergen ras - stämmer det att det går att leva med en sån katt?

• Svar på tråden Vill skaffa en katt men vi är allergiska
  • Melissenta
    Stjärnstoft skrev 2017-05-06 16:15:14 följande:

Ibland kan en hyposensibilserings-behandling hjälpa.

Ska googla på den :kr
  • Melissenta
    Meriall skrev 2017-05-06 14:45:49 följande:

Norsk skogskatt-blandning funkade för mig när jag tog hand om en annans katt i ett år och jag är superallergisk. Klarar inte 12h med en annan katt utan att bli jättesjuk. Tydligen ska de vara bra och det funkade trots att den bara var en blandning. Dock funkade det inte när den fick ungar med en annan katt, blev allergisk för ungarna.

Ok, ska fundera på den!
  • Melissenta
    Tofflans skrev 2017-05-06 15:54:21 följande:

Min make är allergisk och vi har tre Birmor.

Han tar en allergitablett varje dag året om, han tycker det är värt det eftersom dessa underbara katter är som våra små barn

Ahaaa! Funkar bra att käka tabletter under hela livet??
  • Melissenta
    gnipökåms skrev 2017-05-06 13:45:11 följande:

Det bästa är att testa om man tål de djur som är mer allergivänliga innan man köper, min mamma är pälsallergiker och nu har vi en sibirisk katt som ska producera mindre av de ämnen man reagerar på och det funkar, vi var ju en stund hos uppfödaren för att se och det gick superbra. Ibland måste hon dock ta en allergitablett.  

Ja, hört om sibiriska katter!

Undrar om man kan ta en katt hem för ett par dagar o se hur det blir?)
  • Melissenta
    ajnas skrev 2017-05-06 13:25:49 följande:

Det finns färdigt allergivaccin som man får i en spruta och blir i princip direkt botad, men inget läkemedelsföretag vill ge ut det för de tjänar för mycket pengar på allergimedicin

Hmmm men hur får man en sån vaccin?)
  • Melissenta
    UniformYankie skrev 2017-05-06 13:29:08 följande:

Dessa "kurer" är ju mest till för att rädda de stackare som har pälsälskande människor i sin omgivning. Ingen är tvungen att hälsa på någon annan, men det är inte helt ovanligt att reagera bara av att träffa någon som har t.ex katthår på kläder eller så, då är det bra om man kan få slippa lida pga någon annans val i livet och slippa behöva bryta kontakten med sådana ju 

Finns dock, som du säger, "allergifria" djur, skickar med en liten länk här: www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/kan-man-ha-katt-trots-kattallergi/

Men de är fortfarande inte 100% allergivänliga. Det bästa är egentligen att avstå helt och kanske rikta in sig på att skaffa något annat kelvänligt djur 

Hur menar du? Det är väl ingens ensak varför man vill bota sin allergi? Eller måste jag uppge orsak om jag nu ska prata med en läkare?:)))

Ett annat djur är ett annat djur, vi vill bara ha en katt:)
  • Melissenta
    gnipökåms skrev 2017-05-06 22:36:18 följande:

Det finns nog uppfödare som ställer upp på det blir ju dock en liten påfrestning på katten

Jo jag hittade kontakter.

Men vadå påfrestning? Det är väl upp till ägaren att bestämma om det är påfrestande för deras katt eller inte, annars ställer de inte upp.. Tror inte att det är varje dag som det kommer främmande människor i mängder och klappar deras katter..
  • Melissenta

K

gnipökåms skrev 2017-05-07 10:17:30 följande:

Att hamna i en helt ny miljö med främmande människor i ett par dagar för att sedan kanske behöva åka hem igen är ju såklart påfrestande för en katt

De skickar inte ut sina katter, de bjuder folk hem till sig.
  • Melissenta
    gnipökåms skrev 2017-05-07 11:48:59 följande:

jag vet men du sa att du ville testa att ha en katt hemma hos dig i några dagar

Det var bara en wild guess, ett alternativ, men nu när jag vet att det finns människor som kan erbjuda folk att testa att umgås med sina katter hemma hos sig känns det som ett perfekt tillfälle
  • Melissenta
    äldreochklokare skrev 2017-05-07 12:28:49 följande:

du funderade ju på om det går att låna en katt några dagar och ja, det kan väl vara en påfrestning för en katt?

Vi missföestod varandra. Jag sa att det var bara en wild guess

Att ha någons katt hemma hos sig kan vara stressigt för en katt så klart, men att komma hem till någon med katten är nog helt ok, eftersom att folk gör det.
  • Melissenta
    UniformYankie skrev 2017-05-08 08:34:45 följande:

Nej, det är sant. Personligen hade jag dock inte vågat satsa på något sådant, att ta en spruta och en skaffa en katt... sådana sprutor har ju ibland upphört att få användas, t.ex den som funkade mot pollen (fast den fick man ta en gång/år)... skulle den försvinna eller av någon anledning inte funka eller så så sitter man där med ett djur man älskar men inte tål vara i närheten av liksom. 

Ok, förstår  nakenkatt kanske? 

Men nakna katter är ju inte helt hypoallergena.. Hörde att sibiriska är minst allergiframkallande..

Vi får testa, har redan skrivit till den organisationen .
  • Melissenta
    Kattallergiker skrev 2017-08-17 09:40:58 följande:

Om man vill ha katt trots allergi får man räkna med besvär till och från. Exempelvis när man är förkyld eller nedsatt på annat sätt. 

Gällande allergivänliga raser så är Sibirisk katt bevisat mer allergivänlig då de producerar mindre av de allergena ämnena. MEN de producerar fortfarande ämnena!

Allergi är individuellt och det som fungerar för mig, fungerar kanske inte för andra. Många säger sig tåla nakenkatter eller Rex:ar (kort, krullig päls) bättre medans jag reagerar värre av dessa raser. 

För mig fungerar katterna i kategorin semilånghår, främst Sibir och Maine Coon. Där får man prova sig fram. 

Hypersensibilisera (sk. allergivaccination)  är absolut något man kan prova, men det är sällan en livslång behandling. Om det fungerar, kan man inte säga hur länge det sitter i, för vissa hela livet och för andra ett år. Min gissning är att ca 10 år är vanligt, sedan får man göra om det. 

Oberoende vilken ras man väljer är vuxna, kastrerade djur betydligt mer allergivänliga än fertila och/ eller kattungar. 

Om man ska ha katt som allergiker är det bra att bada katten ofta, själv badar jag dem var 6 vecka för att minska allergenerna i pälsen, detta fungerar bra för mig. Givetvis behöver man också städa ganska ofta hemma. 

Framförallt, välj en renrasig katt  eftersom sannolikheten är större att tåla katten då spridningen på generna är färre, och man kan testa flera olika djur av just den rasen för att se vad som fungerar bäst för en. Köper man en blandras eller en med helt okänd härkomst köper man "grisen i säcken" vad det kommer till gener.

Tack för utförlig svar!!!

Ska prata med min läkare ang hypersensibilisering,
  • Melissenta
    RuthEllen skrev 2018-04-06 13:59:53 följande:

Hej! Blev det någon katt? Går med samma funderingar. Ska se om jag kan få svar här. :) allergismart.se/chatt/jonas-binnmyr-palsdjursallergi

Fast bästa är väl att testa och se. Får försöka kattvakta i sommar. 

hej, nej, ingen katt här..
    den enda lösning är desensibilisering, men den är inte säker och ger en massa biverkningar.. tyvärr.
  • Melissenta
    RuthEllen skrev 2018-04-06 13:59:53 följande:

Hej! Blev det någon katt? Går med samma funderingar. Ska se om jag kan få svar här. :) allergismart.se/chatt/jonas-binnmyr-palsdjursallergi

Fast bästa är väl att testa och se. Får försöka kattvakta i sommar. 

hej, nej, ingen katt här..
    den enda lösning är desensibilisering, men den är inte säker och ger en massa biverkningar.. tyvärr.
Svar på tråden Vill skaffa en katt men vi är allergiska