Anonym (Sedvanligt?) skrev 2017-05-06 12:12:23 följande:
Inget samarbete fungerar. Inte kring umgänge, inte kring viktiga beslut som skolgång (barnet går idag i en vald skola som inte är hänvisningsskola så frågan är viktig inför val till högstadiet), pappan hade inte lämnat kontaktuppgifter till skolan i höstas så under snart ett skolår har skolan inte kunnat nå pappan om det skulle behövas, kränkningar mot mig inför barnet i samband med överlämningar som inte kunnat göras på skolan med mera med mera. Pappan är helt öppen med att han inte alls vill samarbeta med mig på något sätt.
Gemensam vårdnad kräver visst samarbete och det är pga samarbetssvårigheterna jag kräver enskild vårdnad.
Vad är det som inge fungerar kring umgängen? Barnet är äldre och samarbetet blir lättare. Har skolan behövt ha akut kontakt med pappan men misslyckats pga att han håller sig undan? Domstolar ändrar sällan vårdnadsform till äldre barn utan att det det verkligen behövs, dvs att barnen far illa av gemensam vårdnad. Det innebär nämligen en ökad risk att barnens umgänge med den förlorande föräldern blir lidande. Det är aldrig önskvärt när föräldrarna är lämpliga vårdnadshavare.