• Anonym (Sedvanligt?)

Sommarumgänge

Mitt barns pappa har stämt mig på umgänge. Där anger advokaten att pappan vill ha "sedvanligt umgänge" och det skulle bland annat innebära att pappan väljer fem veckors sommarumgänge VARJE ÅR och att jag får ta det som blir över. Jag skulle dessutom inte få veta förrän 1 maj. Då har min arbetsplats redan satt semestrarna.

Är detta verkligen "sedvanligt"?

Utöver detta är det varannan helg, lov osv, vilket pappan redan har (men inget avtal) men jag har sagt nej till hans vilja att ensidigt styra sommaren.

• Svar på tråden Sommarumgänge
  • Brumma

Har inte hört någon som har en sådan överenskommelse som du nämner.

Vanligt - i min bekantskapskrets - är två veckor i stöten. Antingen fasta veckor varje år, olika veckor varje år eller att man väljer vartannat år.

Jag har mkt svårt att tänka mig att rätten skulle döma efter pappans begäran.

• Anonym (Sedvanligt?)
    Brumma skrev 2017-05-05 22:33:18 följande:

Har inte hört någon som har en sådan överenskommelse som du nämner.

Vanligt - i min bekantskapskrets - är två veckor i stöten. Antingen fasta veckor varje år, olika veckor varje år eller att man väljer vartannat år.

Jag har mkt svårt att tänka mig att rätten skulle döma efter pappans begäran.

Trodde nästan det. Det står i och för sig uppdelat på minst två perioder med en vecka emellan men det skulle ju kunna innebära att pappan kontrollerar hela min sommar. Det står uttryckligen att jag får tiden som blir över (med andra ord). Vet att man kan yrka vad som helst i stort sett men känns oseriöst av en advokat att ange det som sedvanligt umgänge.
  • Brumma
    Anonym (Sedvanligt?) skrev 2017-05-05 22:38:46 följande:

Trodde nästan det. Det står i och för sig uppdelat på minst två perioder med en vecka emellan men det skulle ju kunna innebära att pappan kontrollerar hela min sommar. Det står uttryckligen att jag får tiden som blir över (med andra ord). Vet att man kan yrka vad som helst i stort sett men känns oseriöst av en advokat att ange det som sedvanligt umgänge.

Ja det låter väldigt oseriöst..

Även detta att han skulle välja veckor varje år.

Vi meddelar 1 april vilka veckor som gäller. De flesta arbetsplatser med rörlig semester brukar vilja att man meddelar semester runt den tiden.
  • Anonym (Sedvanligt?)

En undran till. Pappan påstår falskt att jag starkt motsatt mig ett regelbundet umgänge. Detta kan jag motbevisa och jag har till och med föreslagit utökat umgänge vilket jag också kan styrka. Kan detta påverka utgången?

• Brumma
    Anonym (Sedvanligt?) skrev 2017-05-05 23:34:55 följande:

En undran till. Pappan påstår falskt att jag starkt motsatt mig ett regelbundet umgänge. Detta kan jag motbevisa och jag har till och med föreslagit utökat umgänge vilket jag också kan styrka. Kan detta påverka utgången?

Kan du påvisa att du inte förhindrat umgänge borde det inte påverka utfallet negativt (för dig). Pappan kan ju däremot bli sedd på som oseriös och som någon som försöker smutskasta.

jag hade nog tyckt det vore skönt att få ett reglerat umgänge en gång för alla så att ni slipper detta i framtiden. Se till att domen isåfall blir så täckande som möjligt.
  • Anonym (Sedvanligt?)
    Brumma skrev 2017-05-05 23:37:38 följande:

Kan du påvisa att du inte förhindrat umgänge borde det inte påverka utfallet negativt (för dig). Pappan kan ju däremot bli sedd på som oseriös och som någon som försöker smutskasta.

jag hade nog tyckt det vore skönt att få ett reglerat umgänge en gång för alla så att ni slipper detta i framtiden. Se till att domen isåfall blir så täckande som möjligt.

Saken är den att samarbetet fungerat dåligt under flera år så jag kommer i och med detta ansöka om enskild vårdnad. Jag tänker att sådana saker kan spela in?
  • Anonym (Cilla)

Sommarumgänget är vanligtvis 2+2 veckor för vardera föräldern, man väljer först vartannat år. Har man inte valt senast ett visst datum så får den andra förälderns välja först.

• Anonym (Knut)

Det är vanligt bland skolbarn att dela 50/50 på sommaren så båda föräldrarna har 5 veckor var.

• Anonym (Knut)
    Anonym (Sedvanligt?) skrev 2017-05-05 23:43:55 följande:
    Saken är den att samarbetet fungerat dåligt under flera år så jag kommer i och med detta ansöka om enskild vårdnad. Jag tänker att sådana saker kan spela in?
    Varför ansöka om ensam vårdnad? Vad kommer att bli bättre av det? Nästan inget förändras och själva samarbetet lär se sämre ut från din sida av att du ansöker.
  • Brumma
    Anonym (Knut) skrev 2017-05-06 08:12:57 följande:

Det är vanligt bland skolbarn att dela 50/50 på sommaren så båda föräldrarna har 5 veckor var.

Men inte speciellt vanligt att samma förälder väljer först varje år..
Svar på tråden Sommarumgänge