• Brumma

Sommarumgänge

Har inte hört någon som har en sådan överenskommelse som du nämner.

Vanligt - i min bekantskapskrets - är två veckor i stöten. Antingen fasta veckor varje år, olika veckor varje år eller att man väljer vartannat år.

Jag har mkt svårt att tänka mig att rätten skulle döma efter pappans begäran.

• Brumma
    Anonym (Sedvanligt?) skrev 2017-05-05 22:38:46 följande:

Trodde nästan det. Det står i och för sig uppdelat på minst två perioder med en vecka emellan men det skulle ju kunna innebära att pappan kontrollerar hela min sommar. Det står uttryckligen att jag får tiden som blir över (med andra ord). Vet att man kan yrka vad som helst i stort sett men känns oseriöst av en advokat att ange det som sedvanligt umgänge.

Ja det låter väldigt oseriöst..

Även detta att han skulle välja veckor varje år.

Vi meddelar 1 april vilka veckor som gäller. De flesta arbetsplatser med rörlig semester brukar vilja att man meddelar semester runt den tiden.
  • Brumma
    Anonym (Sedvanligt?) skrev 2017-05-05 23:34:55 följande:

En undran till. Pappan påstår falskt att jag starkt motsatt mig ett regelbundet umgänge. Detta kan jag motbevisa och jag har till och med föreslagit utökat umgänge vilket jag också kan styrka. Kan detta påverka utgången?

Kan du påvisa att du inte förhindrat umgänge borde det inte påverka utfallet negativt (för dig). Pappan kan ju däremot bli sedd på som oseriös och som någon som försöker smutskasta.

jag hade nog tyckt det vore skönt att få ett reglerat umgänge en gång för alla så att ni slipper detta i framtiden. Se till att domen isåfall blir så täckande som möjligt.
  • Brumma
    Anonym (Knut) skrev 2017-05-06 08:12:57 följande:

Det är vanligt bland skolbarn att dela 50/50 på sommaren så båda föräldrarna har 5 veckor var.

Men inte speciellt vanligt att samma förälder väljer först varje år..
  • Brumma
    Anonym (Sedvanligt?) skrev 2017-05-05 23:43:55 följande:

Saken är den att samarbetet fungerat dåligt under flera år så jag kommer i och med detta ansöka om enskild vårdnad. Jag tänker att sådana saker kan spela in?

Vilket samarbete fungerar inte?

Gäller det umgänge, boende, underhåll osv kommer det ju inte påverkas av att du får ensam vårdnad.

Det är möjligt att det kan spela in, samtidigt kan ju ditt sökande av ensam vårdnad även det bli ngt negativt (beroende på varför du vill ha det). Gemensam vårdnad är ju till för att skydda barnet, så fr0gan är som sagt exakt vad som inte fungerat.
  • Brumma
    Anonym (Knut) skrev 2017-05-06 10:16:29 följande:

Alla domar är unika. Ofta bestämmer man vartannat år. Dock kan en tvist i domstol sluta hur som helst.

Jag har inte påstått n0got annat. Jag skrev att det inte är speciellt VANLIGT att samma förälder väljer varje år (faktiskt har jag aldrig hört om det). Jag skrev inte att alla domar är likadana..
  • Brumma
    Anonym (Knut) skrev 2017-05-06 10:52:52 följande:

Varför så upprörd? Jag klargjorde för Ts, som inte verkar så insatt i tvister och domar, så att hon får mer kött på benen och därmed ev lättare kan besluta om vad som känns rimligt för henne och vad som är värt att tvista om.

Ha en fin dag. Kram.

Jag är inte upprörd. Undrar vara varför du citerade mitt inlägg och klargjorde ngt som jag redan skrivit. Hade kanske gett mer om du citerat ngn som skrivit annorlunda eller inte citerat ngn alls.

Är det till TS så är det ju synd att det försvinner i ett inlägg till mig..
Svar på tråden Sommarumgänge