Tvist med styrelse BRF( långt )
Har hamnat i en trist situation med styrelsen i den BRF jag bor i. Till min lgh hör en trädgård som jag disponerar. Nu har någon fått ont i magen av att jag har anlagt en trätrall jämte min altan.trätrallen är byggd på en befintlig uteplats som består av gräs och torr jord. den ligger upphöjd och omringas av slipers. Gräset o jorden är i dåligt skick samt underminerat. Har kollat med byggnadsnämnden att det INTE behövs bygglov. Väldigt mkt snyggare med en trall över. Trallen är byggd som ett lock över. Inte förankrad i fasad lr altan lr slipers. Ingen åverkan på föreningens ägodelar alltså.
Förra året målade jag även om altanen, från brunt till vitt, helt i enlighet med alla andra balkonger i vår länga samt övertogs altaner som finns uppbyggda på området. Nu gnäller man även om att altanen är ommålad, ett år senare. Samtliga i styrelsen borde nog ha sett redan i maj 2016 att altanen bytt färg och påpekat detta då.
Nu har jag fått anmodan att ta bort allt, eftersom jag inte ansökt om tillstånd. Yes, klantigt, det borde jag ha gjort. Lämnar därför en ansökan i efterhand.
Har inte fått svar än, men mina funderingar är:
1) riva- och sedan ansöka. De kan ju knappast neka mig att bygga på nytt då det finns åtskilliga liknande byggen på området. Sjukt onödigt bara. Maktmissbruk från styrelsens sida?
2) kräva att måla om till BRUNT igen?? När istort sett allt annat är vitt?? Finns några staket till uteplatser som är bruna, vita, gula...
3) kan man anmäla styrelsen för maktmissbruk/diskriminering? Misstänker ett par personer som driver det hela, fel folk på fel ställe. Har pratat med ordföranden som är grymt konflikträdd. INGEN har vågat komma personligen för att ta en diskussion utan skickar brev via Riksbyggens lokalkontor????
Jag tänker att man borde kunna samarbeta, jobbet är utfört och man borde väl kunna nå en gemensam lösning på problemet? Tex att jag ändrar något om detta önskas och i samförstånd.
Lägg vikt vid att det INTE framgår av stadgarna att man inte får utföra detta. Däremot ska det stå i ett HÄFTE som skickas ut i brevlådan, att man ska kontakta styrelsen. Det finns inte att läsa på riksbyggens föreningshemsida där stadgar o andra brev finns. Troligen har även jag fått ett häfte som hamnat med reklamhögarna:/