Inlägg från: Stardust74 |Visa alla inlägg
  • Stardust74

Tvist med styrelse BRF( långt )

Har hamnat i en trist situation med styrelsen i den BRF jag bor i. Till min lgh hör en trädgård som jag disponerar. Nu har någon fått ont i magen av att jag har anlagt en trätrall jämte min altan.trätrallen är byggd på en befintlig uteplats som består av gräs och torr jord. den ligger upphöjd och omringas av slipers. Gräset o jorden är i dåligt skick samt underminerat. Har kollat med byggnadsnämnden att det INTE behövs bygglov. Väldigt mkt snyggare med en trall över. Trallen är byggd som ett lock över. Inte förankrad i fasad lr altan lr slipers. Ingen åverkan på föreningens ägodelar alltså.

Förra året målade jag även om altanen, från brunt till vitt, helt i enlighet med alla andra balkonger i vår länga samt övertogs altaner som finns uppbyggda på området. Nu gnäller man även om att altanen är ommålad, ett år senare. Samtliga i styrelsen borde nog ha sett redan i maj 2016 att altanen bytt färg och påpekat detta då.

Nu har jag fått anmodan att ta bort allt, eftersom jag inte ansökt om tillstånd. Yes, klantigt, det borde jag ha gjort. Lämnar därför en ansökan i efterhand.

Har inte fått svar än, men mina funderingar är:

1) riva- och sedan ansöka. De kan ju knappast neka mig att bygga på nytt då det finns åtskilliga liknande byggen på området. Sjukt onödigt bara. Maktmissbruk från styrelsens sida?

2) kräva att måla om till BRUNT igen?? När istort sett allt annat är vitt?? Finns några staket till uteplatser som är bruna, vita, gula...

3) kan man anmäla styrelsen för maktmissbruk/diskriminering? Misstänker ett par personer som driver det hela, fel folk på fel ställe. Har pratat med ordföranden som är grymt konflikträdd. INGEN har vågat komma personligen för att ta en diskussion utan skickar brev via Riksbyggens lokalkontor????

Jag tänker att man borde kunna samarbeta, jobbet är utfört och man borde väl kunna nå en gemensam lösning på problemet? Tex att jag ändrar något om detta önskas och i samförstånd.

Lägg vikt vid att det INTE framgår av stadgarna att man inte får utföra detta. Däremot ska det stå i ett HÄFTE som skickas ut i brevlådan, att man ska kontakta styrelsen. Det finns inte att läsa på riksbyggens föreningshemsida där stadgar o andra brev finns. Troligen har även jag fått ett häfte som hamnat med reklamhögarna:/

• Svar på tråden Tvist med styrelse BRF( långt )
  • Stardust74

Jag har absolut tagit det faktum i beaktning att det som ser bra ut i mina ögon kanske inte gör det i andras. Jag kan trots det ändå hävda att det ser bra mycket fräschare ut nu än tidigare. Trallen har min bror som är snickare byggt på fackmannamässigt vis. Bra virke, ordentligt byggt. Altanen har den förra ägaren byggt. Den kunde varit snyggare byggd men den ser ut som den gjorde när jagköpte den förutom att då var den brunbetsad och jag målade den vit.

Ganska säker på att det är em prestationsförmåga för deras del.

Utseendet är absolut inte förstört utan snarare förbättrad

riboflavin skrev 2017-05-05 11:56:07 följande:

Jag har bott hos Riksbyggen och i grundstadgarna står exempelvis att innehavaren inte får göra väsentliga förändringar i lägenheten (vilket också omfattar tillhörande utrymmen) utan tillstånd. Mer specifikt än så behöver det inte vara för att man ska tycka att du brutit mot reglerna. Däremor är det ju löjligt att så här i efterhand tvinga dig att riva, OM du inte förstört hela utseendet på uteplatsen/fasaden. Det du tycker är snyggt, är ju kanske inte det i andras ögon. Innan du gör något alls så ska du kräva en skriftlig motivering på samtliga deras krav, och få svart på vitt att de nekat dig åtgärderna om du ansökt på förhand. Annars finns förhandlingsutrymme.

• Stardust74
    Birgitta02 skrev 2017-05-05 12:02:38 följande:
    Du äger en del i en bostadsrättsförening. Hos oss får man göra ingrepp i "egen" trädgård så länge det är snyggt. Men det får inte krävas bygglov och det skall harmoniera med omgivningen. Du är ju ålagd att själv sköta trädgården antar jag, precis som hos oss. Därför skulle jag kunna tycka att det är din BRF-styrelse som strular. Är det en privat förening eller är det Riksbyggen som äger? Vi hade Riksbyggen som förvaltade allt hos oss, och de har jurister. Jag föreslår att du kontaktar en sådan hos Riksbyggen. De brukar ha koll.
    Har försökt hitta en jurist hos Riksbyggen, men hittar inte på deras hemsida. Är det riksbyggen som har eller köper dom tjänsten, vet du hur det är?
  • Stardust74
    Kasperina skrev 2017-05-10 17:39:36 följande:

Har du bett om ursäkt att du inte ansökt om tillstånd tidigare och förklarat att du trodde att det enbart gällde större ombyggnader?

Jag satt i styrelsen förut och det är sjukt tröttsamt att nästan alla "glömmer" att be om lov och slänger upp det ena efter det andra, oftast något som ser  helt annorlunda ut än resten av huslängan. Jag förstår att de blir sura, men du borde kunna prata med dem. Be att få komma på ett möte, ta med fikabröd och förklara din ståndpunkt på ett ödmjukt sätt.

Det har jag gjort, jag har pratat med ordföranden och bett om ursäkt flera gånger, skrivit ned hela min förklaring och min tanke om allt. Jag har hela tiden varit ödmjuk och försökt få till ett samarbete kring allt istället för ett rakt nekande. Samtliga jag har pratat med om detta håller med om att styrelsen reagerar i form av maktmissbruk, och även Riksbyggens områdeschef håller med om att de kunde vara smidigare. Jag har lagt fram allt på ett klart sätt, aldrig hymlat om att jag gjort fel från början men vill rätta till det. 
    Det är faktiskt så att det harmoniserar bättre nu än innan, så detta är definitivt en principsak från deras sida, eller vissa i styrelsen kanske man ska säga. 
Svar på tråden Tvist med styrelse BRF( långt )