Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

princess77 skrev 2017-05-27 09:39:26 följande:

Yeahh! En liten målstolpe,idag går vi in i vecka 12 och på tisdag är det dags för Kub. Sjukt nervös eftersom jag fyller 40 år i år och eftersom det tog många år att bli gravida känns det som våran sista chans till syskon. Måtte allt se bra ut!!

Tänker som du...måtte allt se bra ut! Är i v 11+3 nu och väntar på svaret på NIPT, hoppas det kommer innan nästa veckas slut... Vi förlorade en liten förra året som somnade 12+2 (var 12+6) när det upptäcktes...så har vart kämpigt nå hit.
  • Nykär15
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-28 15:34:09 följande:

Nykär- vad har du för doppler och hur får du sätta den för att hitta?

Köpte min på Wish, oftast lite på sidan precis ovanför blygdbenet hör jag, antingen höger eller vänster/aldrig på mitten. Man får inte luras av ljudet från moderkakan eller vener eller sin egen puls. Sök på youtube fetal doppler och den vecka du är i, finns många filmer så du kan lära dig skillnad på ljuden. Bäbisen ligger på ca 170 slag i dessa veckor (10-13)

Min visar slag, men då gäller det att den får läsa av en längre stund och att bäbisen håller sig stilla :)
  • Nykär15
    Jsv17 skrev 2017-05-28 18:06:01 följande:

Nu ska jag klaga lite, så jag varnar redan innan...

Jag vet ju att min bebis mår bra, 2 vul och kub ul i Onsdags och allt har sett jättefint ut, men jag blir tokig på dessa blödningar! Nu kommer de med ett par dagars mellanrum börjar med en rödaktigt tunn blödning (som bara syns på pappret) som sen blir brun, och sedermera beige och försvinner och sen börjar det om. Men det gör mig otrygg Dom säger på kk att det förmodligen är små bristningar i kanten på moderkakan (som sitter en bit över modermunnen) som blir en liten blödning precis vid bristningen, och kommer ut som en liten blödning och de efterföljande gamla blodet... Det kommer säkert upphöra när livmodern växer och moderkakan växer bort från öppningen... men jag vill att dom ska sluta nu! Man blir så osäker, tänk om nåt är fel och så tror jag att allt är bra bara för att det var det innan... Men jag kan ju heller inte sitta på gynakuten var och varannan dag. Får försöka bara slappna av och göra som läkaren sa att återkomma vid ihållande smärta eller om blödningarna ändrar karaktär vilket de ju inte gjort och ont har jag inte heller...

så nu har jag klagat färdigt...

Köp en doppler? Hjärtljuden lugnar!
    laetitia81 skrev 2017-05-28 15:40:49 följande:

Hej! Jag är 36 och väntar mitt femte barn den 6 december. Ska på KUB på fredag på Östra när jag är i vecka 13+2. Ska nog även tacka ja till det nipt testet man kan få göra just nu, iaf här i Gbg. Har ni andra också blivit erbjudna det? Mår fruktansvärt illa och är sjukt trött, det har inte blivit ett dugg bättre än. :-/ gick över i v 16 förra graviditeten..

Blev erbjuden det i somras, studien har pågått ett år i Gbg. Tyvärr var ju vår lilla död den dagen vi gjorde kub (hade somnar bara ett par dagar innan) så vi kom aldrig till det ju...
  • Nykär15
    Cutiemommy skrev 2017-05-28 21:45:29 följande:

Från wish? Hur mycket kostade den och tog det lång tid att få hem den?

Ca 250 kr, tog ca 2 veckor.
    laetitia81 skrev 2017-05-28 22:04:05 följande:

Ni som har erfarenhet av doppler.. är det absolut inte farligt för bebis? Har för mig nån bm sagt det till mig nån gång för längesen, att man inte ska störa med ultraljudsvågor i onödan. Men jag brukar vara hemskt orolig i slutet av varje graviditet så jag tror det hade lugnat mig mycket att ha en. Nu i början är jag inte lika orolig.

Doppler är sämre senare i grav då barnet börjat höra och störs mer, nu tidigt använder jag den, innan jag kan känna rörelser, sen kommer jag enbart ha den om bäbisen varit lugn i magen.

Värre vara nervös själv än att lyssna sa min bm. När jag väl hör hjärtat slutar jag efter ett par sekunder.
    laetitia81 skrev 2017-05-28 22:17:35 följande:

Nej vad ledsamt att det blev så sist. Har du redan gjort nipt nu då? Jag har gjort KUB privat med två sista barnen men nu valde vi att göra det och nipt på Östra. Men hoppas inte jag blir besviken över mitt val, för det har jag blivit på Rul förut och valt att betala privat för det med, för att man vill ju få ett bra bemötande.

Ja vi lämnade NIPT-prov när jag var 10+1 och nu är jag 11+5 och hoppas på svar i veckan...så nervös.
  • Nykär15
    Pyretochmini skrev 2017-05-29 10:11:53 följande:

Inte skrivit här någonting men är inne och läser Jag har bf 18/12. Vi gjorde ett ultraljud i v. 9+1 och då såg allt bra ut. Idag ska jag iväg och ta prover inför kub, ultraljud nästa onsdag. Jag mår fortfarande väldigt illa och måste äta Lergigan comp för att stå ut, även om det faktiskt är bättre än i mina tidigare graviditeter. Många här som gjort sina kub redan?

Har två flickor här hemma som blir 9 och 7 i juli.. Vet inte riktigt hur jag ska tänka när jag ska berätta för dem. Eftersom jag varit sjukskriven för mitt illamående så hade det varit skönt om dom visste varför mamma kräks hela tiden. Funderar på att berätta efter kub och allt ser bra ut, men vill egentligen helst vänta till efter RUL. Hur tänker ni?

Vi kommer berätta när vi fått svar på NIPT om allt ser bra ut, hoppas få svar denna veckan....har inskrivning med UL på fredag, är då v 12+2. 

Äter med Lergigan Comp och mår då nästan som vanligt, det är så skönt. Men jag är svullen och vill kunna dela glädjen med barnen, så därför berättar vi efter det isf. De är 6 och 9 år gamla. Jobbigt att dölja för omvärlden med eftersom det syns rätt mycket då jag är så himla svullen. 

Har gjort VUL v 8+1 och 10+1, lyssnar med min doppler när jag vaknar så jag vet att liten är med fortfarande, då känns dagen lättare att starta Glad

• Nykär15
    Pyretochmini skrev 2017-05-29 11:39:37 följande:
    Det lutar nog åt att vi berättar efter kuben här också. Tyvärr tar inte lergiganet bort mitt illamående men det gör att jag inte kräks obehindrat typ. Får ofta hulka eller får kväljningar ändå tyvärr  
    Då får du ungefär samma ålderskillnad mellan som vi då Känns väldigt långt tycker jag och oroar mig lite för att det blir som ett ensambarn det här..

Jag tycker bara det är mysigt med ålderskillnaden, det är min sambos första barn med. Så det är skönt att de stora är just stora och kan ha kompisar och rå om sig själva lite mer än när jag var hemma med andra barnet...då kändes det som jag aldrig fick någon tid med bäbisen och den tiden bara sprang ifrån mig. Så ska bli skönt att kunna ha lite mer tid till att mysa med den lilla. Har ju de stora varannan vecka med, så det blir annorlunda mot sist, men jag tror det kommer bli bra Glad
    Jobbigt att du ändå mår så dåligt trots medicin, jag har aldrig spytt, men mår så illa att jag inte kan äta...tar lång tid innan jag spyr och är av den lyckliga genen som inte blir magsjuk, så har långt till själva uppkastningen, men är jobbigt gå runt med känslan av att halsen är full och att ingen mat smakar bra. Nu kan jag äta nästan det mesta och klarar av att laga mat till barnen, det fixade jag inte innan...

pollis skrev 2017-05-29 12:03:44 följande:

Blivit erbjuden ett jobb, tillvidaretjänst efter provanställning. En chans för mig som inte har rätt utbildning, hade aldrig fått ett sådant erbjudande om det inte var för att jag varit mkt där och hjälpt till/jobbat extra. Är i v 11, och det syns typ redan. Jag känner att jag vill vara ärlig och säga som det är, gör jag fel? Tror att de kommer vilja satsa på någon annan mer kvalificerad, det är trots allt lång upplärningstid och jag ska ju gå på ledighet i december.

Jag är av den uppfattningen att man ska ta jobbet, man får stå tillbaka en massa som kvinna för att man är den som bär och föder barn, varför ska du hoppa över denna chansen tänker jag? Tacka ja och dölj det ett tag till så gott det går tycker jag!

• Nykär15
    Fick svar på NIPT precis och bebisen är FRISK!!! Hjärta Så otroligt lättad och lycklig att det inte går att beskriva med ord!! Nu kan jag nog börja njuta på riktigt och våga tro på att det nog faktiskt blir en liten kring Lucia Hjärta 
  • Nykär15
    Jsv17 skrev 2017-05-29 14:46:46 följande:
    Åh grattis!!!!!!! Jag har hållit tummarna så hårt för dig!! Va glad jag blir

Njut nu för fullt, du kommer få din lucia bebis <3
    Tack snälla Hjärta mycket lättare att njuta nu av vårt gryn!! Våga titta lite längre fram än bara en dag i taget....
  • Nykär15
    Jilo skrev 2017-05-29 15:02:22 följande:
    Grattis!! :)
    Tack!! Hjärta
    Jsv17 skrev 2017-05-29 15:17:33 följande:
    Ja, jag vågade mig faktiskt in i en baby-butik för första gången i helgen, inte för att köpa något men kikade lite på vagnar och säng och dylikt för att få ett hum om vad vi gillar och vad som finns Börjar också våga tänka lite längre än en dag i taget, känns så skönt att iaf ha kub bakom sig, nu väntar jag på rul i slutet av Juli för att se att allt ser bra ut där också.
    Åh så mysigt! Jag har ju sytt en massa kläder till vårt kommande gryn ända sen vi började försöka, så har en del på lager Glad men ska bli mysigt börja fundera på att fixa i ett rum, vilken vagn man vill ha osv som du säger. RUL blir ju nästa milstolpe. Har du fått datum ännu? Jag får nog mitt datum på fredag när jag ska på inskrivningen, då blir det UL igen med. 
  • Nykär15
    Cakh skrev 2017-05-29 17:08:37 följande:

Åååå stort grattis till er.

Hur lång tid tog det att få svar på nipt?

Jag gör KUB imorgon men vi har bestämt oss för att göra nipt oxå. Kan inte riktigt slappna av och glädjas fullt ut ännu.

Tog 8 arbetsdagar :)
    Jilo skrev 2017-05-29 17:37:03 följande:

Jag har faktiskt smyggooglat lite på säng och vagn och en gång kollat lite hastigt på en barnklädesavdelning :) Tänker inte köpa något förräns i höst men försöker fortfarande fatta det här med att jag ska ha en bebis...

Har ni tagit reda på kön?

Vi valde att inte få veta könet på NIPT :)
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL