Jsv17 skrev 2017-08-13 14:38:53 följande:
Alltså man blir som öppet villebråd som gravid, helt ok att kommentera vad man äter, och även vad man INTE äter... Hur man ser ut... Helt galet egentligen.
Min kompis är gift med en fransman, hon käkade alla typ av ostar och dylikt genom hela graviditeten, hennes svärföräldrar hade aldrig hört nåt så tokigt som att man inte skulle kunna äta ost! Haha Så man ska nog ta allt med en nypa salt, jag håller Livsmedelsverkets riktlinjer men vet samtidigt (då jag jobbat på mikrobiologi labb som testade mat) att den mat vi äter idag är minutiöst testad för alla typer av bakterier innan vi äter den, särskilt om det är stora märken. Skulle nog undvikit typ mindre gårdmejerier som säljer på marknad i vilket fall som helst, men jag tror egentligen att kostråden är ganska överdrivna, men gör det ändå för det känns som en ok uppoffring att göra i 9 månader
Hade för länge sedan en fransyska till barnmorska och hon tyckte inte man skulle äta franska ostar öht under graviditeten. Hon tyckte inte heller den nyförlösta mamman skulle skåla i champagne som man tydligen gör (gjorde?) typ direkt efter förlossningen i Frankrike :)
Vad gäller kläder blir det absolut några i 50 då mina andra barn badat i dom första veckorna :) Vinteroverallen är lite knepigare dock, 56 kommer ju inte räcka hela vintern och 62 blir alldeles för stort i början. Brukar vara svårt att få tag på nytt i jan-feb om den första blir urvuxen, de börjar ju med vårkläderna jättetidigt i affärerna.