Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

jesspett skrev 2017-12-16 19:48:11 följande:

Hur går det för alla nyfödda nu? Har alla fått namn? =)

Ni som är kvar, vad har ni för tips på tidsfördriv? Sjukt uttråkad och avslagen nu och då har jag bara gått över två dagar! Idag bakade jag och ungarna bröd, igår gjorde vi julgodis men man är ju så otymplig så det där med att gå promenader osv är så olockande speciellt när det regnar och håller på ute!

Börjar med att säga grattis till alla små nya bebisar!

Vår lilla kille har nu fått namnet Milo <3

Mjölken har äntligen runnit till och brösten är inte lika hårda, pumpar och ger på flaska, ett par mål/dygn blir ersättning tills mjölken kommer ikapp, mest natten då jag bara pumpar två ggr. Kan sova ca 2-3/gång mellan maten på natten. Han är en helt underbar liten bebis. Ska på kontroll igen på BB i morgon så han vänt i vikt och är mindre gul, då är han närmare 6 dygn gammal.
  • Nykär15
    Treasures skrev 2017-12-14 22:01:16 följande:

Bilden kom visst inte med där....

Åhhh så fin!!
  • Nykär15
    jesspett skrev 2017-12-17 14:27:36 följande:

haha nu gick vattnet!  inga värkar änn dock men vi åker in för en koll om ett tag!

Åhh så spännande!
  • Nykär15
    Sjolund90 skrev 2017-12-18 20:22:08 följande:

Vilket fint namn ni valt ;) Min son på snart 3år heter också Milo :)

Åh mysigt! Väldigt nöjda med namnet som passar honom bra :)
  • Nykär15
    Fritjof skrev 2017-12-19 09:04:52 följande:

Hej jag hade bf 8 dec så 41+3 idag!

Så idag ska vi åka till sjukhuset döe bedömning och tillväxtultraljud, får se hur det går:/ det är också mitt fösta barn och jag vill med så gärna att det drar igång av sig själv men inga täcken på det än :(( drömt massa mardrömar inatt om igpngsättning :( hoppas slippa ett par dagar kvar till 42 och om jag kan välja vill jag inte bli igångsatt vid julafton ????

Någon som har erfarenhet av båda delarna?

Har testat olika med alla kan man säga :)

Nr 1 snitt pga säte

Nr 2 vaginalt som startade spontant 39+5

Nr 3 igångsatt på 41+1

Igångsättning var helt klart tryggast och gick bäst, har snabba förlopp och det var sååå tryggt vara på plats med full kontroll på bebisen när det startade upp.

Nu tror jag inte det blir fler barn här, men OM det skulle bli det så skulle jag absolut slåss för en kontrollerad igångsättning :) tog 2 timmar från värkarna startade till han kom ut, gick från 4 cm till 10 på de sista tio minuterna när vattnet gick, två krystvärkar och så var han ute.

Vi har en timme till sjukhuset, hade vattnet gått hemma eller i bilen så hade det blivit riktigt illa eftersom han inte andades när han kom då han blev chockad av det snabba förloppet, Hjärtljuden gick ner när vattnet gick och allt accelererade extremt fort...läskigt, han var i akutrummet 8 minuter :/
  • Nykär15
    Jilo skrev 2017-12-19 10:05:25 följande:

Hej,

Jag har men för mig räckte det med att de tog hål på hinnorna, tror andra metoder innebär helt andra upplevelser. Den enda nackdelen med igångsättning som jag tyckte var att jag saknade spänningen med hur, och när, förlossningen skulle starta. Att få säga till mannen att nu har värkarna startat/vattnet gått. Kändes så konstigt att åka in på en bokad tid. Men då var det ju inte mitt första barn heller, har man inget att jämföra med så kanske man inte känner så. Sedan vet jag att de säger att igångsättning kan innebära en jobbig förlossning men jag känner ingen som varit med om det, utan alla tycker att dom varit som ?vanliga? förlossningar när det väl sätter igång.

Lycka till oavsett hur det blir! :)

Jag fick Cytotec för att tappen skulle mogna och utplånas, de tar inga hinnor om den inte är mogen. Förstått man även kan mjuka upp och få den mogna med ballong. För mig räckte Cytotec 4 doser á 10 ml
  • Nykär15
    belletristik skrev 2017-12-19 22:29:27 följande:

jag hade också en hårdhänt läkare innan fl vid vaginal undersökning av tappen. hon ville också ha mig på britseb, ej gynstolen, och samma med byxorna i knävecket. hon verkligen fistade mig hahha eller vad man ska säga. hon kom inte in till tappen och jag spände mig mer o mer. så hon kunde aldrig mäta / känna den. jättemärkligt! men hon lät det bero och jag hade haft två framgångsrika gynundersökningar strax innan av annan läkare så jag tänkte att det var henne det var fel på...

mina sammandragningar på ctg innan förlossningen låg på 137.... 50 är en kännbar sammandragning i mitt fall, och när den peakar över 100 gör det så in i nordens ont.! som att benen och ländryggen börjar brinna typ. men det går att andas igenom! förbered dig med några bra avslappningsmantran! kommer gå galant

Angående undersökning av tappen så brukar man göra så att man drar ner byxorna och är på en brits och ej gynstol. Alltid gjort oavsett om det varit hos bm eller på förlossningen, så inget konstigt :) men hårdhänta ska de ju inte vara!
  • Nykär15
    jesspett skrev 2017-12-21 12:47:15 följande:

Igår kl 8.30 föddes äntligen vår lillpojke! Värkarna började bli mer regelbundna frampå kvällen innan och vid tolv åkte vi in. Hade då inget etablerat värkarbete så de höll kvar oss bara för att de hade plats o att vi har en bit att köra. Vid 2.30 gjordes en ny ctg som bekräftade att jag hade värkarbete o då gjordes en undersökning som visade att jag var helt öppen förutom en liten kant ????

Denna kant ville dock inte ge med sig o värkarna blev svagare så fick värkstimulerande och sen föddes han först på morgonen som sagt! Moderkakan ville i te släppa så det blev att åka till operation o ta bort den. Som tur var räckte det med en spinalbedövning o så kunde läkaren plocka ut den utan problem.

Så nu är vi kvar på bb eftersom det var lång vattenavgång men vi mår fint bägge två! ????

Stort grattis!!!
  • Nykär15
    Gurkan25 skrev 2017-12-24 16:01:44 följande:

Kl 03.46 föddes våran Benjamin. 49 cm lång och 3253 gram. Jätteskönt att förlossningen är över och vi får antagligen åka hem imorgon! <3

Grattis till er julklapp <3
  • Nykär15
    Jennys Bageri skrev 2018-01-11 22:49:37 följande:

Har alla vandrat vidare, eller finns det nån kvar som följer tråden? :)

Total anarki hemma haha liten bestämmer och blir inte mycket mer gjort än att gosa och ta hand om lilleman. Han blev en månad igår och sambon började jobba i måndags och jag försöker hitta nya rutiner vilket går sådär. Så varit mest hemma denna veckan. Nästa vecka är stora barnen hemma, blir spännande se hur det ska gå...då måste jag iväg och hämta vid lunch, vet inte hur det ska gå att passa en tid haha

Nu väger han 4300 g och är 55 lång- så förälskad i min lilla skatt!
  • Nykär15
    mrshudson75 skrev 2018-01-12 19:41:01 följande:

Vi är också kvar, läser då o då här men man hinner ju aldrig skriva. :) Små sneda leenden här med o händerna hittar man för det mesta. Känns som hon lär sig ngt nytt varje dag. En månad lite drygt nu.

Lilla tjockisen växer så der knakar, alla nyföddkläder är urvuxna redan o inte hinnet vi till ngn affär, så vi använder brorsans gamla stl 68 kläder med uppvikta ärmar o ben :)

Så fina era små är <3

Hur stor är hon nu?

Milo är fortfarande rätt liten, 56 har precis börjat sitta ok men han har fortfarande nåt i 50 som passar. 4300 g och 55 cm i måndags :)
  • Nykär15
    Cutiemommy skrev 2019-12-18 01:18:00 följande:

Gud va längesen det var!!! Hur går det för alla? Har någon skaffat syskon???? Hoppas alla mår bra :) Själv har jag 2 barn nu! :)

Jag var hemma till augusti i år, så mysigt! Och nu pluggar jag, superkul! Fick akut åkarn i november med magsmärtor, blev inlagd och operation och visade sig vara ett utomkvedshavandeskap trots att jag hade hormonspiral :( så det kom som en chock! Var i v 9 och äggledaren sprack och är nu bortopererad:/

Vi hade plan på at försöka igen när den skulle plockas ut om ett år..men nu är den opålitliga saken ute och vi är sååå sugna på att testa...men, vill bli klar med plugget och därför bör vi vänta med försök till sept-20... då är jag 43 år, nästan 44...så chanserna pga åldern och nu bara en äggledare gör såklart chanserna små, men det får bli som det blir och vi är lyckliga med våra tre godingar oavsett <3
  • Nykär15
    Jsv17 skrev 2019-12-18 21:05:19 följande:

Vi kämpar för fullt med syskon, vi har haft lite otur med två missfall och ett utomkvedshavandeskap, men hoppas innerligt det blir syskon i nästa år iaf, men kämpar vidare oavsett, syskon ska det bli till sist.

Leon fyllde två förra veckan och han blir bara roligare och roligare att hänga med, min störsts kärlek i livet

Kunde de rädda din äggledare? Vilken vecka var du i?
  • Nykär15
    Jsv17 skrev 2019-12-26 00:15:24 följande:

Ja, för jag upptäckte det tidigt iom att vi försökte. Fick mens som vanligt (typ nån dag sen bara) men sedan fick jag ett megapositivt äl-test, vi pratar positivt i handen innan den ens sugit upp klart typ, flera dagar innan beräknad äl (jag ville följa stegringen) så då tog jag ett gravtest som var positivt, och fråga mig inte hur men jag bara VISSTE att det var ett X, åkte till gynakuten och tjatade till mig en undersökning och mycket riktigt så hittade man ingenting i livmodern. Fick följa hcg med blodprov som också påvisade att något var fel, då det ökade för långsamt, tog dem dock 1,5v att hitta det i min högra äggledare men då var jag i vad som skulle varit typ v.7 och kunde bli behandlad med cellgifter. Blev lite dramatiskt ändå då det inte sjönk som det skulle och blev akut inlagd (för observation och ev. op) men en extra spruta cellgift tog och jag behövde aldrig opereras. Fast det är möjligt att min högra äggledare ändå är skadad och inte fungerar som den ska, men men, jag har den iaf. Vi har inte blivit gravida efter det, så det har tagit längre tid nu än nån annan gång, men det tror jag beror på att min kropp behövde återhämta sig efter allt och var inte riktigt redo, så hoppas få plussa igen nu hör i början på året

Ja lättare att ha koll när man ju försöker, jag hade ingen aning eftersom jag inte haft mens med spiralen...

Fick ni vänta 6 månader med försök efter cellgifterena?
  • Nykär15
    Jsv17 skrev 2019-12-26 09:26:49 följande:

Jag förstår det då har man ju ingen koll, hade jag inte tagit äl-test hade jag aldrig vetat för jag hade inte de vanliga tecknen med smärta och sånt, iaf inte tidigt, så hade säkert blivit akut och op isf.....

Nej 3 månader är det som gäller, så 3 månader fick vi vänta. Men vi missade nog bara en äl eller nåt sånt i slutändan ändå då det tog tid för kroppen att dela komma i fas och att vi inte blivit gravida igen tror jag är för att kroppen tog en del stryk av allt det där, först senaste typ 2 cyklerna som det känts som vanligt. Så då vi haft lätt för att bli gravida innan hoppas jag vi ska bli det här i början på året

Ja mitt blev att jag svimmade av smärta och hamnade i en ambulans när jag var på väg till skolan :( hade haft lite mellanblödningar men inga graviditetskänslor, så det fanns inte i tankarna...låg inne i 3 dygn. Mådde skit efter op i två veckor, tog en månad innan jag kunde ha byxor igen utan allt för ont :/ riktig pärs.

Positivt är ju att äggen fortfarande verkar befruktningsbara.

Min cykel kom igång som vanligt direkt, så det var skönt. I sommar ska jag börja med alla tillskott innan vi börjar försöka igen.

Önskar dig all lycka till <3
  • Nykär15
    Jsv17 skrev 2019-12-27 15:37:47 följande:

Tack på nåt sätt ska det gå, vi vill ha syskon så vi kommer gå över till ivf om det inte skulle ta sig naturligt. Jag har kollat min äggreserv och hormonnivåer och de är bättre än normalt för min ålder (snart 37) så hoppas vi ska kunna få iaf ett barn till

Lycka till till er med!

Det går säkert bra!! Jag har med bra AMH, på 2,1 som är väldigt högt för åldern (snart 43), tyvärr säger det ju inget om hur kvaliteten är...men, man får hoppas att nåt är riktig bra! Man ska aldrig ge upp sin dröm!!!
  • Nykär15
    Jsv17 skrev 2019-12-28 16:09:02 följande:

Ja det var riktigt bra, jag hade 2,3 och läkaren sa att det var högt för min ålder, så då har ju du toppensiffror Så är det ju tyvärr att man har sämre kvalite men enligt läkaren vi träffade så brukar det innebära att man har lite högre (marginellt) missfallsrisk och att det kan ta lite längre tid men att det är ytterst ovanligt att alla ägg är dåliga, utan har man många ägg har man bra odds för att lyckas även om det kan något längre tid. Tror det kommer gå bra för er

Ja så har jag med förstått det som, så man får inte gå ner sig av missfall vid högre ålder, kämpa vidare på att hitta det fina guldägget! Vi hade ju två missfall innan vi fick förra guldklimpen...

Kommer gå bra för er med!!
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL