• Jsv17

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

vasg skrev 2017-11-21 06:43:41 följande:

Här har livet tagit en vändning. Förvärkar och smärta i revbenen hela igår natt, kunde inte sova. På instagram fick någon mig att reagera på att det var på höger sida jag hade ont (något jag skulle hålla utkik efter pga mitt instabila blodtryck). Ringde MVC och bad om extra kontroll. Kom in och tog 4 blodtryck, alla för höga. Genomsnittligt värde 150/100 och +2 på urinprov. Skickades till antenatal för utredning. Var där hela dagen och fick massa tester, bebis mår bra men uppskattades vara lite mindre än hen borde, ca 2300g. Blev sjukskriven på heltid med havandeskapsförgiftning men eftersom urinprov och blodprov var normala när jag kom dit så visste de inte riktigt vad de skulle göra med mig. Så nu ska jag snart dit och ta nya tester. Hoppas på att idag få en mer klar bild av vad som kommer hända framöver, har varit ett gränsfall under stora delar av graviditeten.

Oj! Hoppas de kan få mer klarhet i vad som händer idag då, men ändå skönt att bebis verkar må bra iaf!
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Jsv17
    Sandrajog skrev 2017-11-21 13:41:10 följande:

Hallå Tjejer!

Vad spännande att höra att flera av är på gång redan.

Jag har en liten fråga, det här är mitt första barn och jag har inga förvärkar alls knappt. Är det normalt? Känns som att det är så himla lång tid kvar eftersom jag inte får känna på någon smygstart.

Har BF 12/12

Mitt första också, har inte haft en enda förvärk och typ 2 sammandragningar... så det är nog normalt, hoppas jag
  • Jsv17
    Jilo skrev 2017-11-21 16:18:32 följande:

Tack alla <3

Blev igångsatt pga tidigare jobbiga förlossningar bl.a. Denna gång skulle det ske under mera kontrollerade former och det var det, gick väl hyfsat. Blev lite panikartat två gånger, en gång pga mig, en gång pga bebis. Är garanterat sista gången jag försöker mig på en förlossning!

Men, natten till idag fick vi en välskapt pojk <3

Eg. bf var på lördag.

Grattis till er lilla prins! <3
  • Jsv17
    laetitia81 skrev 2017-11-21 23:49:26 följande:

Idag har jag vart och fotat gravidbilder med en fotograf jag känner, kan verkligen rekommendera er att göra det om ni funderat på det och inte gjort det än. sen blev hantverkarna färdiga hemma idag också så nu är jag helt lugn med att förlossningen startar. Men jag kan gärna vänta lite till också. Känns lite konstigt att känna så i vecka 38.

Det jag tycker är mest jobbigt just nu är att jag oroar mig mycket när hon rör sig mindre i magen. Har svårt att avgöra vad som är normalt mindre och när det blir för lite. Hur känner ni andra av rörelser?

Jag tycker också det är jättesvårt det där... för det är ju aldrig så att jag inte känner honom alls, och bedömningen vad som är mer eller mindre tycker jag inte är så lätt att göra. Jag vill inte sitta och åka till förlossningen var och varannan dag, men jag vill ju heller inte missa om nåt verkligen skulle vara galet...

Jag försöker lita på magkänslan, jag kör på att så länge han går att "reta igång" så är det nog ok, och skulle det in fungera eller jag tycker han fortfarande är väldigt slö, eller annorlunda då åker jag. Hittills har det alltid gått och vi har inte behövt åka.

Men som du är det mitt största orosmoment just nu... tänk om jag gör fel bedömning?
  • Jsv17
    belletristik skrev 2017-11-22 15:13:16 följande:

jag fick en gravidphotoshoot i födelsedagspresent av några vänner,

hade aldrig gjort det annars, men det var mysigt eftersom pojkvännen var med och vi tog bilder tillsammans.

skönt att hantverkarna jobbat klart! vi har haft massa strul med bilen men det är äntligen löst idag och idag kom även en hantverkare och fixade ett trasigt handfat och badkar samt elementen i två rum! yay, så skönt att ha avklarat.

jag är också i v38 och tycker gott han ska stanna minst en vecka till.

men ja, det där med fosterrörelser är ju en daglig (och nattlig) stress. min har mönstret att han är helt vild i 2-3 dagar, så vild att det är obekvämt att sitta still, sen chillar han lite i två dagar, sover och bara knöar runt när han är vaken och sen trappas kickarna upp under ett par dagar innan det är dags för wild baby igen. men innan jag känt igen detta mönster var ju "vilodagarna" en oviss mardröm.. 'han lever men varför sparkar han inte runt?!' kör dricka kallt vatten och lägga sig på sidan-testet, så länge det ger respons har jag tänkt att jag inte behöver åka in..

Va kul att höra om en till, jag har sagt att jag har en varannan dag bebis, ena dagen fullt ös, sen vilar han typ upp sig dagen efter och är jättelugn Jag har kört på samma, om han inte går att reta igång, då åker jag, hitills har det inte behövts, som tur är
  • Jsv17

Idag är det 2 veckor kvar, 14 dagar till bf, men räknar med några dagar till innan bebis är här, men inom 3 veckor är han här (jag får med allra största sannolikhet inte få över mer än 1 vecka pga min graviddiabetes) men den där känslan att om 3 veckor, men egentligen kan han bestämma sig för att komma vilken dag som helst! Några har sagt skräckblandad förtjusning, och ja det är verkligen vad det är, så spännande

• Jsv17
    Sandrajog skrev 2017-11-23 11:49:40 följande:

Det är så himla kul att få läsa era meddelanden.

Hur noga är ni och har varit med maten sedan ni blev gravida? Tänkte på alla listeria bakterier osv. Jag har varit ganska noga hittills.

Idag, utan att tänka mig för åt jag smörgåstårta.

Nu har jag en fruktansvärd ångest.

Har fått för mig att jag har förstört allt tack vare den där jäkla smörgåstårtan.

Någon som kan ge några lugnande ord? Jag vet innerst inne att jag bara överdriver. Men alla hormoner gör bara att jag vill sätta mig ner och gråta över den jäkla smörgåstårtan...

Jag tror att risken för att få listeria eller toxoplasma är ca 0,02% eller nåt sånt, så att man undviker dessa livsmedel är verkligen för att vara på den JÄTTE säkra sidan. Det mesta vi äter idag, om det är köpt i livsmedelsbutik, och på restaurang (och inte direkt från en gård eller liknande) är rigoröst testat för alla typer av bakterier innan de ens går till försäljning, jag jobbade på ett mikrobiologi labb, och där stod verkligen laster med mat ibland och bara väntade på våra testresultat innan maten/livsmedlet kunde levereras.

Så jag förstår hur du känner, för jag låter bli inte för att jag faktiskt tror att jag kommer få något av detta men för att om nåt skulle gå fel, vad som helst egentligen vill jag inte tänka "tänk om det var den där mögelosten" men på riktigt, ta ett djupt andetag, det var med 99,98% säkerhet helt ofarligt Det är odds vi skulle se som säkert i alla andra lägen i livet, och så mycket av de gottigheter som man faktiskt inte får äta (lufttorkat osv) brukar det ju heller inte vara i smörgåstårta,brukar ju bara vara toppingen så i ditt fall tror jag ännu mindre att det var ett problem.
  • Jsv17
    princess77 skrev 2017-11-23 16:14:03 följande:

Har precis varit hos BM för extra kontroll eftersom lillan har legat i säte så länge. Nu ligger hon med huvudet ner och låångt ner enligt BM Hon är startklar! Herregud,detta är så spännande. Snart är vi i mål tjejer! Tänk att vi har varit gravid i snart 9 långa månader.

Åh va skönt att hon tippade runt till sist!

Ja, så galet när man tänker på det... man har gjort 266 dagar av de där 280... sen kan det ju bli ett par extra eller några färre men nu är det NÄRA mål tjejer!
  • Jsv17
    Maryam1993 skrev 2017-11-25 06:15:12 följande:

Ja jag har pratat med BM redan i V 25 om att jag känner rädsla. Detta är andra barnet första kom via kejsarsnitt pga säte.

Jag orkar seriöst inte mer har senaste veckan varit på KK 2 gånger för att jag inte känner några fosterrörelser eller väldigt få små rörelser men de gör ett Ctg som är normalt kollar med ultraljud att hon rör på sig. Men jag känner ingenting. Är det vanligt?? Eller ska jag åka in på kontroll igen :( snälla kan någon hjälpa mig. Har läst på Aftonbladet att ca:405 barn dör varje år pga minskade fosterrörelser som inte tas på allvar:( tänk så händer det mig???

Bra att du åker in, och kollar de med både ctg och ul, så gör dem ju det de kan, vid ul ser man ju flöden och så också.

Har du moderkakan i framvägg? Jag har det och jag har konstaterat dels vid ul då man ser rörelser som man inte känner och genom graviditeten att hans position spelar VÄLDIGT stor roll för hur mycket jag känner, vrider han lite på sig och han hamnar mer bakom min moderkaka så dämpar det så att jag knappt känner nånting. Jag är lite överviktigt så har lite extra fluff på magen också som även det dämpar.

Varje ul är det en pigg liten bebis som rör på sig hela tiden, men jag känner inte allt bara, och nu när han är så stor, när man skulle kunna tro att jag skulle känna honom mer, så kan det ibland bli tvärtom för han är mindre rörlig (pga platsbrist) och nu när han sjunkit merni bäckenet är hans ben vinklade direkt bakom min moderkaka så känner handrörelser tydligast, och de är inte lika starka. Jag tycker jag har lärt mig tolka honom och hans mönster, och avviker han så har jag hitills kunnat "väcka" honom, dvs göra honom lite arg så att han buffar till ordentligt haha Antingen via riktigt kallt vatten och sitta framåtlutad eller buffa på honom i magen rejält några ggr.

Jag tror det är en oro vi alla har att man ska missa att åka in när man borde eller att man inte tas på allvar och att något ska hända ens barn, men du gör ju allt rätt, du åker in när du blir osäker och de kollar ju på alla sätt de kan, det är det man kan göra. Försök att slappna av och lita på att personalen hade plockat upp om något var fel, och fortsätt åka in varje gång du tycker att det är något som inte känns rätt, hellre en gång för mycket än en gång för lite.
  • Jsv17
    belletristik skrev 2017-11-25 10:12:37 följande:

jag skulle vilja föda barnet nu bara för att få slippa fundera på minskade fosterrörelser.., sån oro.

tycker att min rör sig mindre nu

var på koll i onsdags, bra ctg.

men det kan vara att jag känner mindre pga min mage är så hård nu och jag har sammandragningar ca jämt. har också moderkaka i framvägg...

sjolund90, oj! aldrig hört talas om moderkaksoperationer innan. vad är det för metoder att få ut den på naturligt vis som inte har funkat för dig?

Precis så jag känner, har inga krämpor och så förövrigt som gör att det är jobbigt och skulle kunna vara gravid ett tag till utan problem, men jag blir lite knäpp på dessa fosterrörelser... Vill ha honom på utsidan så jag kan se och känna att han andas och mår bra.

Har också moderkakan i framvägg rätt högt upp och jag tror att nu när han sjunkit ner lite i bäckenet så hamnar hans ben och fötter vinklade bakom moderkakan så rörelserna känns helt plötsligt lite mesigare fast de är nog inte det för när han sträcker ut foten och liksom "kommer runt" (som jag tror iaf) så känns det lika starkt som innan. Frågade bm om det och hon sa att det är mycket möjligt då de blir lite mer låsta i en viss position när de fixerat sig och när man har moderkaka i fram så kan positionen på bebis påverka mycket mer just hur rörelserna känns iom att den kan dämpa ganska mycket.
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL