Maryam1993 skrev 2017-11-25 06:15:12 följande:
Ja jag har pratat med BM redan i V 25 om att jag känner rädsla. Detta är andra barnet första kom via kejsarsnitt pga säte.
Jag orkar seriöst inte mer har senaste veckan varit på KK 2 gånger för att jag inte känner några fosterrörelser eller väldigt få små rörelser men de gör ett Ctg som är normalt kollar med ultraljud att hon rör på sig. Men jag känner ingenting. Är det vanligt?? Eller ska jag åka in på kontroll igen :( snälla kan någon hjälpa mig. Har läst på Aftonbladet att ca:405 barn dör varje år pga minskade fosterrörelser som inte tas på allvar:( tänk så händer det mig???
Bra att du åker in, och kollar de med både ctg och ul, så gör dem ju det de kan, vid ul ser man ju flöden och så också.
Har du moderkakan i framvägg? Jag har det och jag har konstaterat dels vid ul då man ser rörelser som man inte känner och genom graviditeten att hans position spelar VÄLDIGT stor roll för hur mycket jag känner, vrider han lite på sig och han hamnar mer bakom min moderkaka så dämpar det så att jag knappt känner nånting. Jag är lite överviktigt så har lite extra fluff på magen också som även det dämpar.
Varje ul är det en pigg liten bebis som rör på sig hela tiden, men jag känner inte allt bara, och nu när han är så stor, när man skulle kunna tro att jag skulle känna honom mer, så kan det ibland bli tvärtom för han är mindre rörlig (pga platsbrist) och nu när han sjunkit merni bäckenet är hans ben vinklade direkt bakom min moderkaka så känner handrörelser tydligast, och de är inte lika starka. Jag tycker jag har lärt mig tolka honom och hans mönster, och avviker han så har jag hitills kunnat "väcka" honom, dvs göra honom lite arg så att han buffar till ordentligt haha Antingen via riktigt kallt vatten och sitta framåtlutad eller buffa på honom i magen rejält några ggr.
Jag tror det är en oro vi alla har att man ska missa att åka in när man borde eller att man inte tas på allvar och att något ska hända ens barn, men du gör ju allt rätt, du åker in när du blir osäker och de kollar ju på alla sätt de kan, det är det man kan göra. Försök att slappna av och lita på att personalen hade plockat upp om något var fel, och fortsätt åka in varje gång du tycker att det är något som inte känns rätt, hellre en gång för mycket än en gång för lite.