Inlägg från: mrshudson75 |Visa alla inlägg
  • mrshudson75

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

SkogsstjärnN skrev 2017-10-06 15:31:55 följande:

28+4 idag. Här går tiden evinnerligt sakta. Sitter fast i liggande position och varierar mellan soffan och sängen och serier/böcker. Jag försöker göra nån nytta varje dag men det krävs inte mycket för att blodtrycket ska stiga och huvudvärken komma. Man känner sig som världens sämsta mamma de kvällar sambon jobbar och man är ensam med barnen. Jag vill bara dethär ska ha slut så jag kan vara en supermamma sen.

Eftersom mina njurar är påverkade får jag spendera några timmar på förlossningen varje vecka för kontroll. Om(när) levern blir påverkad blir det inläggning och sen försöker man dra ut på tiden så gott det går men det känns väll som att han kommer födas tidigt. Nästa mål är 30+0, sen efter 32+0 så kvittar det typ när han kommer. Det postiva i det hela är att mitt sängliggande har effekt och han är bara lite liten. Jämfört med storasyster är han dessutom väldigt stark så det känns som att vi fixar allt när han väl kikar ut.

Kan inte skriva utan att låta bitter, haha! Är sjukt tacksam att det blir en bebis denhär gången och i slutändan är det så värt det men lite less är man ju:P. Nån som sitter på tips på bra serier att se?

Åh känner med dig, du får låta lite bitter, det är sååå jobbigt att inte kunna vara igång som vanligt. Så skönt att du får extra koller ivf.

Jag blir väldigt låst eftermiddagar o kvällar då kraftiga förvärkar sätter in. Som tur är har jag stora barn som får fixa då. Tar mig upp för o göra middag. Har ju lågt järn med, så varit extra trött. :) Men känner mig samtidigt fantastiskt glad att den lilla mår bra därinne. Snart är de ute o vi får nya krafter. Fast läckande bröst, splittrade nätter osv ha ha

O hoppas din lilla i magen får stanna några v till nu! <3
  • mrshudson75
    Jsv17 skrev 2017-10-06 22:51:58 följande:

Skönt att hör att du tror det hjälper Det är faktiskt det enda tipset jag fått av min mormor som fött 5 barn, "tänk på att slappna av i ansiktet och spänn inte munnen" så borde ju verkligen ligga nåt i det då Jag försöker även slappna av i kroppen när något är jobbigt mentalt, ist för att få ytlig andning, bli stressad och så där, så försöker jag bli tung i kroppen och andas djupt, oavsett om det hjälper vid förlossningen eller inte så märker jag att jag mår väldigt bra av det så tänker fortsätta med även efter tror jag

Så kul med din mormors tips, roligt att höra det fr någon annan som fött många barn. Och det är verligen som om livmodermunnen o den vanliga är sammanknutna, testa o slappna av i läpparna o spänn underlivet, då spänns även läpparna atomatiskt :)

En sak jag önskar att jag gjort som förstföderska är att sitta mycket på huk, både innan förlossningen men även unnder de första svagare värkarna, det verkligen mjuknar- o öppnar upp. O rulla höfterna så bebisen kan rotera rätt.

Fick nästan lite panik i dag när jag insåg att bebisen är här om ca en o en halv månad, hjälp :D
  • mrshudson75

Lite funderingar så här på kvällen, äntligen sover minstingen o jag ligger o funderar på förlossningen o allt.

Appropå att vara uppe o röra sig mycket under förlossningen, när de riktigt starka sammandragningarna dragit igång har jag velat vara så stilla o avslappnad som möjligt, det har inte alls känts bra m rörelse då. Då brukar jag sitta upp mjukt o bekvämt, en gång hann jag sitta i badet, helt ljuvligt o verkligen smärtlindrande. Sen vet jag att många kvinnor mått bra av att vara uppe o gå även under riktigt onda värkar.

Jag brukar försöka gå, gunga höfter o sitta på huk så länge det känns bra, vila under den aktiva fasen o följa med i värkarna, o sen vid utdrivningsskedet så har jag rent instinktivt ställt mig på knä, alla ggr utom första då bm tyckte jag skulle halvsitta i sängen, ingen hit ha ha

Jag hoppas också hinna bada denna gång, sist så var jag på väg men bm hade satt på alldeles för hett så jag nästan skållade mig, när jag hoppade upp gick vattnet. :) o 3 min senare föddes sonen.

Jag börjar faktiskt bli lite nervös nu, både inför förlossningen men också inför denna lilla nya som ska komma. Jag mindes plötsligt hur det verkligen känns att krysta, fy sjutton liksom. Även om just krystningen sköter sig nästan självt. O känner lite att hjälp vad har jag gett mig in på. En bebis när jag just har fått stora barn o äntligen lite tid att jobba o tänka på mig själv.

O så samtidigt är det så spännande m förlossningen o underbart med en liten ny i familjen :)

Hur känner ni? :) <3

• mrshudson75

Här ligger jag på förlossningen. Vaknade som vanligt, kissade o det är brunt levrat blod på pappret, höll på o smälla av. Inga rörelser i magen heller trots att jag buffade ordentligt på henne.

Ringde fl o de ville ju ha in mig bums.

Nu har de gjort ctg o allt fint, bebis vaknade förstås o nu full fart. :)

Ligger o väntar på att de ska kolla tappen. Känner mig lite löjlig men gud så rädd jag blev! :(

• mrshudson75

Hej allihop. Tack för fina ord <3

Nu är vi hemma igen. Visade sig vara en blödning i livmoderhalsen, antagligen pga aktiv bebis o alla sammandragningar. Om det blöder mer ska jag komma in igen, skönt att det är så lugnt här i visby.

Allt annat bra m moderkaka o flöde osv, men, det är alltid ngt tydligen, det var inte ett litet huvud därnere längre utan en tydlig rumpa med små skinkor o allt :/

Jag tyckte inte det var så farligt, skrattade o sa att om hon inte ligger rätt vid fl så går det säkert bra ändå, jag har fött så många. Då säger hon att då kan du inte föda här, vi har inte de resurserna. Undrar vad hon menar eg?

Vi är ju liksom på Gotland så finns ju inget val, så blir lite konfunderad men väljer att inte börja diskutera just då.

När jag berättar detta för bm säger hon att du har säker bra bäckenmått, du har ju fött stora barn, men påpekar att det ändå är läkarens beslut.

Så nu hoppas jag den lilla vänder sig så jag slipper bråka, alltid är det ngt känns det som. :)

Vi mår bra ivf, ska vila o måste tyvärr skippa älskade cykeln, men annars bara bra. :)

• mrshudson75
    princess77 skrev 2017-10-08 14:54:28 följande:

Skönt att ni mår bra i allafall! Hoppas att hon hinner vända sig,hon har ju några veckor på sig.

Annars gör dom väl ett vändningsförsök innan dom skickar er någon annanstans?

Ja, det måste de ju göra tycker jag :) De sa inte så mycket faktiskt.

Ska till bm den 26 så då skulle hon få känna ordentlig. Magen är så mjuk så det skulle nog gå utmärkt o vända bebisen.

Undrar om menade att de snittar annars?
  • mrshudson75

quote=78083531][quote-nick]belletristik skrev 2017-10-09 05:51:41 följande:[/quote-nick]när jag frågade min bm ifall man kan "klämma" bebisen av att vika sig framåt, sittandes eller ståendes (tänkte på mitt jobbs mycket oergonomiska arbetsställningar, på förskola) (det finns inga dumma frågor, right?) så sa hon bestämt nej och att det är bara bra att luta sig framåt mycket då detta påståeligt tvingar barnet att lägga sig med huvudet neråt. att de liksom flippar runt pga platsbrist..[/quote]

Ja, precis. Jag får hjälpa denna fröken lite med liknande övningar, utifall att så att säga <3

laetitia81 skrev 2017-10-09 00:29:40 följande:

Du har väl ett tag kvar fortfarande? Är du i vecka 34? Då kan dom ju vända sig själva fortfarande. Jag har bara haft i säte som senast v. 33 men vet från andra jag känner att det ska finnas ställningar man kan stå i en stund varje dag för att få bebisen att vända sig själv. Du kanske kan söka info på nätet? Tror det är att man står på alla fyra på nåt sätt. skönt att allt var bra.

Ja, hon har massa tid att vända sig själv på. Är väl lite van att har bebisen legat med huvudet ner så länge så vänder de sig inte igen. Men denna lilla har nog mycket plats :)

Jag har fått en del tips om yoga övningar o sk spinning babies, så får testa lite förebyggande. <3
  • mrshudson75
    Jennys Bageri skrev 2017-10-08 21:26:04 följande:

Nu var det länge sedan jag var inne här och skrev, men jag har läst varje dag. Har varit lite mycket här hemma och tid och ork har tydligen inte räckt till. Oj vad det rör sig i magen, min lilla trycker ut fötterna på höger sida och så hittade vi hjärtljuden sist hos bm på vänster sida. Dock hade magen inte ökat på i storlek så bra så ett tul. är bokat till den 16 onde.. mår illa till och från men har en grym aptit och allt går ner + lite till, haha.

Ja det är fantastisk att det börjar dra ihop sig för oss. Veckorna går fort nu tycker jag, men samtidigt har jag haft en period/övergång då jag sörjer lite att magen snart ska vara borta, att graviditeten snart kommer att vara ett minne blott. Och när det lagt sig så kommer längtan och alla förväntningarna istället. Då kan jag börja planera och fixa inför allt som komma skall!

Jag har nog sakta men säkert börjat fatta att det faktiskt ska komma en till liten knodd, jag är lite trögfattad ibland. Nej men jag har velat hålla lite på det som är, det vi har här hemma här och nu. För jag vet att sen när bebisen väl är här så börjar ett helt nytt kapitel! Men nu har jag börjat känna mig så otroligt otymplig och har ont i hela kroppen samt foglossning till och från, så det ska bli skönt sen att få tillbaka rörligheten osv. Det har börjat se lite mer stökigt ut här hemma nu också, för att gå runt och plocka upp efter de små i samma utsträckning som innan det är bara att glömma.

Vad roligt att ni börjat prata lite förlossning. :) Jag har alltid gillat att få ligga ned, gå runt lite är väl helt ok men jag tycker att jag hanterar värkarna lite bättre om jag får ligga ner och bara gå in i mig själv och jag vill gärna få vara ifred. Fast det är ju bra att vara upprätt, så jag får väl försöka tänka på det. Bada låter skönt, det är något jag aldrig provat, får jag chansen så ska jag testa.. aaa, gud vad pirrigt... känner mig lite små nervös. Men också otroligt taggad, hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att jag skulle få uppleva detta igen.. :)

Skönt att allt är okey med er, och jag ska hålla tummarna på att hon ska vända sig till rätta i god tid alldeles själv. <3

Tack <3

Ja tänkt så blandade känslor där är. Ja g känner både spänning o nervositet nu inför förlossningen, det ska bli fantastiskt att få föda igen ju, lite som att bestiga Mount Everest ha ha. Men samtidigt lite läskigt o som du säger, lite vemodigt att magen snart är borta. :)

Städa golv efter småbarn börjar ju bli omöjligt nu, 4 åringen har en klipperiod så småpapper på hela golvet oftast :)

Hoppas allt ser fint ut på tul nu <3
  • mrshudson75
    princess77 skrev 2017-10-09 07:15:30 följande:

Åh imorgon skall jag på glukosbelastning

Så äckligt men jag hoppas att det går bra.

Är fortfarande illamående av och till så att dricka ett pintglas med sött klister är ingen höjdare..

Ja usch, o på fastande mage med, blää.

Lycka till idag. Du får ivarjefall en liten stund att bara sitta o vila, det tyckte jag ivf var lite lyx :)

O så får du unna dig en riktigt stor frukost sen :D
  • mrshudson75
    Nykär15 skrev 2017-10-10 08:53:31 följande:

Inte vart inne på ett tag här, men hua vad läskigt! Skönt att allt ändå såg bra ut. Ang sätesförlossning så menade hon nog att om du kommer till dem och hon ligger kvar i säte så gör de ett snitt, annars får du åka in till Sthlm. Är ju rätt få sjukhus som faktiskt tar emot sätesförklossningar nu för tiden pga risken att de fastnar med huvudet när kroppen kommit ut. Så om du verkligen vill ändå ska du nog undersöka vart du kan vända dig, men kan ju bli svårt att tajma in att ta sig från Gotland in till fastlandet om det drar igång, eller bosätta sig där innan. Min första låg i säte, så det blev snitt. Andra född vaginalt, och nu får vi se, ska få min livmoder bedömt v 35+1 om den kan klara en vaginal förlossning till då den är rätt försvagad så jag vet inte än om jag får försöka eller om det blir snitt...vill göra det som blir säkrast för oss båda, så är inte så noga med det. Men är ju häftigare med en vaginal förlossning om jag får välja fritt. Även om det gör sjukt ont hahaha

Hoppas livmodern är stark nog för vaginalt då, fast jätteskönt att det finns möjlighet till snitt om det behövs <3

Jag överreagerar väl lite eftersom hon har flera veckor kvar att vända sig, känner ju bara att jag inte vill behöva bråka om det blir säte. Jag har ju fött 6 ggr vaginalt, de sista gångerna gick det snabbt. Så skulle nog verkligen inte vara några problem.

Du har ju helt rätt i att det bästa är ju såklart att välja det som är säkrats för barnet, men vill verkligen inte göra snitt för säte bara för att de har det som praxis, då får de mäta mitt bäcken o ge mig bättre argumet, o lyssna på mina ha ha. O jag kan inte åka till sthlm, går ju liksom inte att ta sig dit spontant, så bäst hon vänder sig lilla fisen. :)

Gör lite övningar så hon ska rotera rätt o stanna där bråkmakerskan :D
    princess77 skrev 2017-10-10 09:40:08 följande:

Glukosbelastningen gick bra En flaska med sötsliskig apelsinsaft fick jag och sen fick jag vila i en timma. Bra värden på 6,7 tror jag.

Hjärtljuden låg på 122 idag,morgontrött tjej som busar rejält och också har satt sig i säte!! Hoppas att hon vänder på sig frivilligt snart igen.

Så skönt det gick bra! Fler små i säte haha, tur det är några veckor kvar <3
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL